دوشنبه 17 جولای 2017 - 22:19

صنعتی می‌خواهیم برون‌گرا و پاسخگو به نیازهای جهانی

مسعود نیلی در مراسم پنجاه سالگی ایدرو گفت: پیشنهاد من به ایدرو این است که نقش خود را بازنگری کند.

صنعتی می‌خواهیم برون‌گرا و پاسخگو به نیازهای جهانی

مراسم نکوداشت پنجاهمین سال تاسیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) امروز با حضور محمدرضا نعمت‌زاده؛ وزیرصنعت، معدن و تجارت و مسعود نیلی؛ مشاور اقتصادی رییس‌جمهور، منصور معظمی؛ رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رؤسای سازمان ایدرو در سال‌های گذشته و فعالان عرصه صنعت در محل سالن همایش قلم کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

به گزارش نگاه اقتصادی، در این مراسم از منوچهر سمیعی‌پور، سید مصطفی هاشمی‌طبا، بهزاد نبوی، سید ابوالحسن خاموشی، اکبر ترکان، احمد قلعه‌بانی، مجید هدایت، سیدرضا نوروز زاده، غلامرضا شافعی و مهدی مفیدی؛ مدیران سابق سازمان گسترش و توسعه نوسازی تقدیر و تمبر یادبود این سازمان نیز رونمایی شد.

* خدمات دکتر نیازمند در نظر همه دلسوزان بخش صنعت است

منصور معظمی؛ معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در این مراسم نکوداشت پنجاهمین سال تاسیس ایدرو با بیان این‌که فلسفه تاسیس ایدرو کمک به صنعتی شدن کشور است تا پس از ایجاد صنایع آنها را به بخش خصوصی واگذار کند، گفت: خدمات دکتر رضا نیازمند، اولین رییس ایدرو در سال‌های ۴۶ تا ۵۰؛ روشن، شفاف و مورد نظر همه دلسوزان بخش صنعت است.

به گفته وی، نیازمند که اکنون در سن ۹۴ سالگی به سر می‌برد، به‌رغم اعلام قبلی، متأسفانه به دلیل کسالت از حضور در این مراسم بازماند.

رییس هیات عامل ایدرو گفت : امروز بحث مهمی که مطرح است ، بحث سازمان‌های توسعه‌ای، ماموریت و هدف آن‌هاست . تلاش بر این است عهدی که در سال ۱۳۴۶ بسته شده و سازمان گسترش شکل گرفته، ان‌شاءالله در ۵۰ ساله دوم با ماموریت جدید، فعال‌تر و جدی‌تر دنبال کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که ایدرو بنای بنگاه‌داری ندارد، تصریح کرد: تاکنون ۲۵۰ طرح از سوی ایدرو در کشور ایجاد شده و با پیاده‌سازی اصل ۴۴ قانون اساسی در حال واگذاری به بخش خصوصی است.

معظمی با بیان این‌که در سال ۹۵ رشد صنعتی ۶.۵ درصد بوده است، افزود: ایدرو ۱۸ طرح را در دست اجرا دارد که با ۶۰هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری، اشتغال‌زایی حدود ۸ هزار نفر را به دنبال خواهد داشت.

رییس هیأت عامل ایدرو با اشاره به نقش سازمان‌های توسعه‌ای در اقتصاد کشور و نیاز به حمایت‌های جدی دولت و مجلس گفت: ما به دنبال این نیستیم از منایع دولتی استفاده کنیم لذا فراهم کردن شرایط، مقررات و ضوابطی که دست‌وپاگیر هستند، حوزه اختیارات و مسئولیت‌های سازمان‌های توسعه‌ای را کمتر می‌کند.

* صنعتی می‌خواهیم برون‌گرا و پاسخگو به نیازهای جهانی

در ادامه این مراسم، مشاور اقتصادی رییس‌جمهور تصریح کرد: برای این‌که درآمد خانوارهای شهری به سطح سال ۱۳۸۶ که قله درآمدهای خانوارهای شهری است بازگردد، ۷ تا ۸ سال نیاز است. از این ۸ سال ۳ سال تا به امروز گذشته است.

مسعود نیلی افزود: پیشنهاد من به ایدرو این است که نقش خود را بازنگری کند.

وی با اشاره به این‌که اگر سازمان گسترش از برخی ماموریت‌ها که الان دارد، جدا شود؛ فرصت خوبی است که هویت خود را بازنگری کند و بتواند کاری کند که از تله فقر که در سال‎های آینده پیش اقتصاد ما خواهد بود، نجات یابیم.

مشاور اقتصادی رییس‌جمهور با اشاره به این‌که بنگاه‌های ما مشکلی جدی‌تر از مشکل مالی دارند، تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم ایدرو بر روی ۲ ماموریت کار کند؛ اول به‌هم‌رسانی کسب‌وکار ها یعنی وصل کردن بنگاه‌های بزرگ و دوم جذب سرمایه‌گذاری خارجی در جهت ارتقای ساختار بنگاه‌های ایران.

وی با تاکید بر این‌که کوچک شدن تقاضا در بازار داخل می‌تواند صنعت را هم کوچک کند، گفت: سازمان گسترش می‌تواند از شرایط فعلی اقتصادی و صنعتی ایران که برای دیگران حکم تهدید دارد، برای خود فرصتی تعریف کرده و مسئول به‌هم‌رسانی کسب‌وکارها در ایران باشد و بنگاه‌های غیررقابتی را رقابت‌پذیر کند.

نیلی ادامه داد: ما احتیاج به یک دوران گذار داریم که بنگاه‌های ما که بازارشان بازار امن داخلی بوده است، تبدیل به بنگاه‌هایی شوند که محصولاتشان را به بازار ناامن خارجی صادر کنند و این کار به خودی خود انجام نمی‌شود.

* رقابت‌پذیری در داخل و مشتری‌گرایی در خارج؛ پیش‌نیاز توسعه صنعتی

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم گفت: باید صنعت کشور را برون‌گرا و صادراتی کنیم که تلاش دیپلماسی کشور و مجموعه صنعت و فعالان این بخش را می‌طلبد.

نعمت‌زاده با تبریک پنجاهمین سال تأسیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به دست‌اندرکاران صنعت و معاونان و مدیران و کارکنان ایدرو گفت: رسالت ایدرو و از الزامات توسعه صنعتی کشور، مشتری‌گرایی بین‌المللی و توانمندسازی بخش خصوصی است.

وی با اشاره به این‌که باید به بحث تربیت و رشد و توانایی مدیران کشور بپردازیم، گفت: در اساسنامه ایدرو آمده است که درصدی از درآمد باید صرف آموزش مدیران شود.

وی افزود: برای داشتن صنعت رقابت‌پذیر نیاز به مدیران متخصص داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که چهره صنعتی و اقتصادی ایدرو سیاسی شده است، گفت: وقتی چهره این سازمان سیاسی باشد، مسئولان هم تغییر می‌کنند. این اتفاق افتاده و حرکت نادرستی بوده است. اجازه بدهید سازمان گسترش به‌عنوان سازمان توسعه‌ای وظایف خود را انجام دهد و ایفای نقش کند.

وی ادامه داد: توصیه می‌کنم به همه مدیران رسالت اصلی را فراموش نکنند. قوانین برای حمایت مسئولین است، نه این‌که بازدارنده باشد. اگر مقرراتی مانع کسب‌وکار مردم است باید آن را اصلاح کنیم.

وی با تاکید بر این‌که رسالت سازمان گسترش توانمندسازی بخش خصوصی است، گفت: نظر مقام معظم رهبری و دولت و مجلس این است که کار را باید به مردم سپرد. چون بخش خصوصی نمی‌تواند در همه جا فعالیت کند. ما باید مکمل بخش خصوصی هم باشیم. ما دیدگاه رقابت با بخش خصوصی نداریم و حتی به‌طور موازی با آن‌ها کار می‌کنیم.

نعمت‌زاده افزود: یکی از رسالت‌های سازمان‌های توسعه‌ای این است که از لحاظ دانش، تجربه سخت‌افزار و سرمایه چگونه کمک کنیم.

* ایدرو باید تعریف جدیدی برای ۵۰ سال دوم فعالیت خود داشته باشد

در حاشیه این مراسم، مشاور رییس‌جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی کشور گفت: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران باید تعریف جدیدی برای ۵۰ سال دوم فعالیت خود داشته باشد.

اکبر ترکان در جمع خبرنگاران افزود: انقلاب صنعتی اول مربوط به موتورهای گرمایی بوده و انقلاب صنعتی دوم برق و الکترونیک بود.

وی اظهارداشت: انقلاب صنعتی سوم که همچنان در سراسر دنیا جریان دارد، انقلاب دیجیتال است که سازمان گسترش ونوسازی صنایع ایران باید جزو ماموریت‌های خود قرار دهد و در آن مسیر حرکت کند.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=1025
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)