سه‌شنبه 18 جولای 2017 - 1:52

زنجیره صادرات گیلاس تولیدی استان تهران تشکیل شد

ارزش گیلاس تولیدی استان تهران ۴ هزار و ۱۸۱ میلیارد ریال است که این محصول از قابلیت بالایی برای صادرات برخوردار است.

مدیریت توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از تشکیل زنجیره صادرات گیلاس برای اولین بار در کشور و با هدف اقتصادی کردن این محصول در استان تهران خبر داد.

به گزارش نگاه اقتصادی، حمیدرضا خلیلی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: با توجه به ظرفیت بالای تولید سالیانه ۸۴ هزار تن گیلاس در استان تهران و بالابودن مزیت نسبی تولید محصول سالم و با کیفیت گیلاس به دلیل اقلیم مناسب و دانش فنی و تجربی باغداران استان از جمله باغداران شمیران و دماوند این محصول با ارزش تولید می شود.

وی بیان کرد: ارزش گیلاس تولیدی استان تهران ۴ هزار و ۱۸۱ میلیارد ریال است که این محصول از قابلیت بالایی برای صادرات برخوردار است.

به گفته مدیریت توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، تولید محصول گیلاس در دنیا بالغ بر ۱۸ میلیون تن است که ۳۰۰ هزار تن آن در داخل کشور تولید می شود.

وی در ادامه به مزیت های شاخص تولید گیلاس در استان تهران اشاره کرد و گفت: بالا بودن عملکرد محصول با توجه به اقلیم مناسب، قابلیت کاشت ارقام متنوع و از طرفی نیاز سرمایی کمتر نسبت به سیب و گلابی، نزدیکی به بازار مصرف تهران ، فرودگاه ، مراکز آموزشی و پژوهش، بالا بودن عمر اقتصادی باغات گیلاس بدلیل وجود ارقام متناسب با اقلیم استان تهران، نیاز آبی کمتر نسبت به محصولاتی سهولت در امکان صادرات به دلیل ماندگاری نسبتاً بالا را از ویژگی های مهم تولید گیلاس در استان تهران اعلام کرد.

خلیلی، مهمترین ارقام گیلاس تحت کشت استان تهران را رقم سیاه مشهد، تکدانه مشهد، صورتی لواسانی و زرد دانشکده، شبستری، تلخک عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسیل های تولید گیلاس در سطح استان تهران و وجود تعاونی ها و تشکل های تولیدی و صادراتی، امکان صادرات محصول به شکل سنتی و پراکنده درحال انجام است.

این مسئول تصریح کرد: به منظور ساماندهی مارکتینگ این محصول و بالفعل کردن پتانسیل های موجود استان جلسه تشکیل زنجیره گیلاس استان تهران در روز ۱۸ تیرماه برای اولین بار در کشور با حضور تولیدکنندگان برتر استان، صادرکنندگان، تعاونی ها و تشکل های تولیدی گیلاس در شهرستان شمیرانات با هدف توسعه صادرات و اقتصادی کردن تولید این محصول برگزار شد.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=1039
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)