- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

کارگروه ساماندهی بازار ورق فولادی تشکیل می‌شود

سندیکای لوله و پروفیل ایران اعلام کرد: براساس دستور وزیر صنعت، معدن وتجارت به منظور ساماندهی و مدیریت زنجیره تولید، صادرات و قیمت ورق، کارگروهی از دستگاه های ذیربط در این زمینه تشکیل می شود.

به گزارش نگاه اقتصادی، کارگروه یاد شده متشکل از سازمان توسعه تجارت ایران، معاونت های امور صنایع، امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان، سندیکای مزبور و شرکت فولاد مبارکه است.

همچنین قرار است شرکت‌های تولیدکننده ورق (فولاد مبارکه، صنایع فولاد گیلان و نورد و لوله اهواز) ضمن ارایه عملکرد ۲ سال گذشته (آمار تولید به تفکیک ضخامت)، آن را در اختیار معاونت امور معادن وصنایع معدنی وزارتخانه قرار می دهند.

علاوه براین فولاد مبارکه نیز نسبت به ارایه برنامه تولید ورق گرم با ضخامت زیر ۲ میلیمتر اقدام کند و واحد های لوله وپروفیل فولادی هم آمار ماهانه تولید را در اختیار دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی این وزارتخانه قرار خواهد داد.

سندیکای یادشده ظرفیت اسمی ۱۱۲ کارخانه عضو این تشکل را برابر پروانه بهره برداری اخذ شده از وزارت صنعت حدود ۱۸ میلیون تن اعلام کرده است.

همچنین میزان تولید واحد های مزبور در سال ۱۳۹۴ به میزان حدود ۳٫۶ میلیون تن اعلام شد، سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۴٫۸ میلیون تن پیش بینی شد و سال ۹۶ انتظار می رود به چهار میلیون تن برسد.

بیشترین نیاز واحد های لوله و پروفیل ورق ۲ میلیمتر و کمتر است که برآورد ۲ میلیون و ۷۲۰ هزار تن شده و بقیه نیاز تا ورق با ضخامت ۶ میلیمتر ثبت شده است.

درعین حال پس از نیاز ۶۸ درصدی ورق ۲ میلیمتر و کمتر از آن، نیاز به ورق ۲٫۵ میلیمتری به میزان ۵۶۰ هزار تن (۱۴ درصد) پیش بینی شده است.

نشست دست اندرکاران لوله وپروفیل فولادی، مدیران فولاد مبارکه به همراه معاونین وزارتخانه به ریاست وزیر صنعت، هفته گذشته در محل این وزارتخانه برگزار شد.

به گزارش نگاه اقتصادی، روز گذشته خبر رسید؛ اعضای کمیسیون اروپا در خصوص اعمال تعرفه آنتی‌دامپینگ در مورد ایران به علت صادرات بسیار ارزان‌قیمت ورق فولاد مبارکه به توافق رسیده‌اند.

اعمال تعرفه آنتی‌دامپینگ برای ورق فولادی صادراتی ایران، در حالی است که سندیکای لوله و پروفیل فولادی همواره قیمت فروش داخلی ورق فولاد مبارکه به اعضای خود را در مقایسه با نرخ صادراتی آن گران ارزیابی کرده و به آن‌چه “حراج منابع ملی کشور و دامپینگ صادراتی به‌رغم کمبود شدید داخلی” عنوان می‌کنند، معترض‌اند.