- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

گشایش اعتبار ۲۰۰ میلیون دلاری یک بانک اندونزیایی برای تجار ایرانی

سفیر جمهوری اندونزی از همکاری یک بانک اندونزیایی با ۱۰ بانک ایرانی و گشایش اعتبار اسنادی (ال.‌سی) تا سقف ۲۰۰ میلیون دلار برای تجار دو کشور خبر داد.

به گزارش نگاه اقتصادی از اتاق تهران، «اوکتاوینو علیم‌الدین» در دیدار با رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران خاطرنشان کرد: دولت اندونزی به دنبال آن است تا مبادلات مالی دو کشور در قالب ریال و روپیه انجام شود.

وی با بیان اینکه اکنون میزان مبادلات تجاری دو کشور در حدود ۳۴۰ میلیون دلار است، از پنج برابر شدن حجم مبادلات دو کشور تا پایان سال جاری میلادی خبر داد.

علیم‌الدین با اشاره به اینکه پس از برجام، میزان خرید نفت و گاز اندونزی از ایران افزایش یافته است، افزود: بسیاری از شرکت‌های اندونزیایی علاقه مند به سرمایه‌گذاری در ایران هستند.

به گفته سفیر اندونزی در تهران، رونق سرمایه‌گذاری دو طرف و افزایش مبادلات، به بالا بردن اعتماد میان شرکت‌های ایرانی و اندونزیایی بستگی دارد؛ این در حالی است که شرکت‌های ایرانی بیشتر تمایل به همکاری با برندهای اروپایی دارند.

وی استانداردسازی میان کالاها و خدمات دو کشور را مورد تاکید قرار داد و بیان داشت: محصولات و خدمات شرکت‌های اندونزیایی از کیفیت بالا و قیمت مناسب برخوردار است.

سفیر اندونزی در تهران همچنین به علاقه بنگاه‌های این کشور برای سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز ایران اشاره کرد و گفت: اندونزی آماده سرمایه‌گذاری تا هفت میلیارد دلار در میدان نفتی «منصوری» در جنوب ایران است که با وجود اعلام این موضوع به صورت رسمی به وزارت نفت ایران، هنوز پاسخی از سوی ایران دریافت نکرده اند.

* ظرفیت بالای ایران و اندونزی برای توسعه مناسبات اقتصادی

رییس اتاق تهران نیز در این دیدار، از آمادگی این اتاق برای تعامل و همکاری با سفارت اندونزی در تهران در زمینه توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور خبر داد.

مسعود خوانساری با اشاره به اینکه دو کشور از ظرفیت بالای اقتصادی و صنعتی برای همکاری‌های مشترک برخوردار هستند، افزود: بخش خصوصی دو کشور می‌توانند در توسعه مناسبات اقتصادی دو طرف پیشقدم شوند.

رییس اتاق تهران، حضور تجار و بنگاه‌های هر دو کشور در نمایشگاه‌های تجاری دو طرف را گامی برای شناخت از بازار و نیاز هر دو کشور عنوان و خاطرنشان کرد: با وجود مشکلات موجود، در طول ۲ سال گذشته سرمایه‌گذاری‌های خارجی به سمت بازار ایران سوق پیدا کرده که نمونه بارز آن، قرارداد ۴٫۸ میلیارد دلاری توتال فرانسه با ایران است.

خوانساری با بیان اینکه مرکز خدمات سرمایه‌گذاری خارجی اتاق تهران آماده ایجاد پیوند میان سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران در داخل کشور است، افزود: در این زمینه، همکاری میان اتاق تهران و سفارت اندونزی در تهران می‌تواند به هدایت سرمایه‌گذاران اندونزیایی در ایران کمک کند.