- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

لزوم پرورش نیروی انسانی و مدیران دارای مهارت‌های صنعت ۴٫۰ و جامعه ۵٫۰ در کشور

چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت صنعتی با حضور ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در دانشگاه یزد توسط انجمن علمی مدیریت صنعتی ایران برگزار شد.

به گزارش نگاه اقتصادی از روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، ابوالفضل کیانی بختیاری در پنل تخصصی انقلاب صنعتی چهارم در خصوص تحول دیجیتال و گام های ایجاد آن به سخنرانی پرداخت.

وی با طرح این مساله که “چه چیزی تحول دیجیتال نیست” اظهار داشت: انجام تولید به روش سنتی و راه‌اندازی یک وب‌ سایت فروش؛ تجهیز بدون استراتژی زیرساخت‌های فناوری اطلاعات؛ آنلاین کردن برخی فعالیت‌های سنتی کسب‌وکار؛ دیجیتالی کردن تجربه مشتری، تحول دیجیتال محسوب نمی شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ضمن مورد کاوی دانشنامه بریتانیکا در خصوص تحول دیجیتال گفت: تحول دیجیتال یک تحول بنیادین در فعالیت‌ها، فرایندها، شایستگی‌ها و مدل کسب‌وکار با هدف استفاده حداکثری از امکانات فناوری‌های دیجیتال در جهت نوآوری در خلق ارزش برای مشتریان است؛ همچنین استفاده نوین از فناوری‌های دیجیتال در جهت خلق نوآوری‌هایی برای حل مسائل سنتی است.

کیانی بختیاری در خصوص تحول بنیادین در فعالیت ها افزود: با این انجام این تحول شاهد، تغییر کارکردهای سنتی مدیریت از برنامه‌ریزی‌های بلندمدت به برنامه‌ریزی بداهه و تغییر از شیوه‌های سازماندهی سنتی به شیوه‌ای از سازماندهی که بیشترین جریان ارزش را خلق کند، هستیم. علاوه بر این شایستگی‌های جدید رهبری در موضوعات تیم‌سازی، مربیگری، منتورینگ، رهبری تغییر، آگاهی به تکنولوژی، دانش رسانه‌های اجتماعی و تقویت فرهنگ نوآوری تحت عنوان شایستگی “هدایت” اعمال می شود. همچنین در تحول بنیادین فعالیت ها “کنترل” بعنوان معیاری بر مبنای ارزش‌آفرینی برای کسب‌وکار اعمال می گردد.

وی درخصوص فرایندها در تحول دیجیتال اظهار داشت: در این تحول، تغییر بنیادین فرایندهای سنتی کسب‌وکار؛ تغییر مدل فرایندهای کسب‌وکار و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات محقق می شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در خصوص تحول زنجیره تامین در انقلاب صنعتی چهارم گفت: در صنعت ۴ از فناوری‌های دیجیتال نظیر IoT، روبوتیک پیشرفته، تحلیل‌ کلان‌داده و … استفاده می شود و در مدیریت زنجیره تأمین، شاهد قرار دادن سنسور در همه چیز، خلق شبکه در همه جا و تحلیل همه داده‌ها در جهت ارتقای عملکرد و بهبود رضایت مشتری هستیم.

کیانی بختیاری ویژگی های بازاریابی در عصر دیجیتال را در تغییر تاکتیک‌های بازاریابی نظیر؛ بازاریابی در لحظه، استفاده از ابزارهای جدید بازاریابی نظیر رسانه‌های اجتماعی؛ اهمیت نقش محتوا در بازاریابی و همچنین اهمیت خلق تجربه برای مشتری عنوان نمود.

وی شایستگی ها را در دو گروه شایستگی سازمانی و فردی تقسیم بندی کرد و از چابکی؛ نوآوری باز؛ فرهنگ به‌‌اشتراک‌ گذاری دانش و انعطاف‌پذیری به عنوان شایستگی سازمانی یاد نمود. همچنین ارزش‌آفرینی از داده (مهارت‌های خلق داده، داده‌کاوی، تجزیه و تحلیل داده)، چندمهارتی بودن و خلاقیت را شایستگی فردی عنوان کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با تشریح مدل های کسب و کار در عصر تحول دیجیتال ۹ مورد آن را توضیح داد و با طرح این پرسش که آیا همه کشورها به یک اندازه بلوغ دیجیتال یافته‌اند؟ اظهار داشت: بر اساس تحقیق مک‌کنزی، قاره‌ها و کشورهای توسعه‌یافته مختلف، تنها از بخش کوچکی از ظرفیت‌های دیجیتال خود استفاده می‌کنند و آمریکا ۱۸ درصد؛ انگلستان ۱۷ درصد، آلمان ۱۰ درصد و کل قاره اروپا ۱۲ درصد این ظرفیت را مورد استفاده قرار می دهند.

کیانی بختیاری در خصوص مدیریت تحول دیجیتال یا بازآفرینی دیجیتالی سازمان اظهار داشت: ابتدا باید مشخص کنید که دیجیتال برای شما چه معنایی دارد و نخستین گام در تبدیل یک کسب‌وکار سنتی به دیجیتال این است که تعیین کنید که دیجیتال برای شما چه معنایی دارد. هر کسب‌وکاری بسته به نوع صنعت، محیط کسب‌وکار، بلوغ صنعتی و … مسائل خود را دارد، پس دیجیتالی شدن برای هر کسب‌وکار معنای خود را دارد. پس ابتدا باید مسئله خود را مشخص کنید تا برای آن راه‌حل دیجیتال بیابید.

وی در خصوص متحول شدن فرایند ها افزود: باید فرایندها و ساختار خود را متناسب با اقتضائات دیجیتال، بازطراحی کنید چرا که حرکت به سمت دیجیتالی‌شدن با حفظ فرایندها و ساختارهای گذشته ممکن نیست.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی خاطرنشان کرد: باید تکنولوژی‌های مناسب را انتخاب کنید مثل اینترنت اشیا، کلان داده ها، ،”IIOT” ، رایانش ابری، “Digital Currencies” و”VR and AR” و… با یادآوری این نکته که همیشه به‌روزترین و گران‌ترین تکنولوژی، مناسب‌ترین تکنولوژی نیست.

کیانی بختیاری در همین خصوص افزود: بهترین استراتژی را برای کسب تکنولوژی مشخص کنید برای نمونه یکی از استراتژی‌های کسب تکنولوژی، ورود به اکوسیستم دیجیتال و استفاده از امکانات دیجیتالی‌شدن است که محیط در اختیار کسب‌وکار قرار می‌دهد. برای مثال، استفاده از کلان‌داده و رایانش ابری همچنین در ساختن یک زیرساخت قدرتمند فناوری اطلاعات با هزینه بسیار باید این نکته را مد نظر قراردهید که پرهزینه‌‌ترین گزینه، لزوماً بهترین گزینه نیست. نکته بعدی این است که باید حمایت تیم مدیریت ارشد، به‌ویژه هیئت مدیره، را برای دیجیتالی‌شدن جلب کنید.

وی برای پیاده سازی تحول بنیادین دیجیتال توصیه نمود: کارکنان خود را برای تحول آماده کنید چرا که تغییر مدل کسب‌وکار وشیوه خلق ارزش، همیشه با مقاومت کارکنان همراه خواهد بود و تحول دیجیتال، بیش و پیش از هر چیز به تقویت فرهنگ دیجیتال در سازمان نیاز دارد. علاوه بر این بهترین ساختارها را برای چابکی و نوآوری طراحی کنید چرا که رقابت در عصر دیجیتال، ایجاب می‌کند که کسب‌وکارها به‌طور دائم شیوه‌های نوآورانه خلق ارزش را به مشتریان پیشنهاد کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی خاطر نشان کرد: نقشه گذار سازمان به دیجیتالی‌شدن را ترسیم کنید چرا که تبدیل شدن از یک کسب‌وکار سنتی به دیجیتال، سخت، پرهزینه، پرمقاومت و پرریسک است، پس باید برای گذار گام‌به‌گام از حالت سنتی به حالت دیجیتال برنامه زمانی و طرح مشخص داشته باشید تا کسب‌وکار دچار شوک نشود.

کیانی بختیاری پنج حوزۀ استراتژی را که فناوری دیجیتال در آن‌ها تغییر ایجاد می‌کند شامل ارتباط با مشتری؛ شیوه تفکر درباره رقابت؛ نگاه به داده‌ها، شیوه خلق نوآوری و خلق ارزش عنوان نمود و ویژگی مشتریان را به عنوان شبکۀ پویا دارای ارتباطات دوطرفه ، تأثیرگذاران کلیدی؛ بازاریابی برای ایجاد اشتیاق خرید، وفاداری، هواداری ؛ دارای جریان‌های ارزشی متقابل (دوطرفه) و صرفه‌جویی به ارزش (مشتری) دانست و در ادامه به توضیح مباحث، “رقابت”؛ “داده ها”، “نوآوری” و “ارزش” پرداخت.

کیانی بختیاری در ادامه ضمن بیان تاریخچه شکل گیری انقلاب چهارم صنعتی ویژگی ها و مولفه های آن را تشریح نمود.

وی با برشمردن اهمیت و توضیح برخی از فناوری های انقلاب صنعتی چهارم یادآور شد: کشورهای جهان در زمینه انقلاب صنعتی چهارم سیاستگذاری های مختلفی دارند و درزمینه استراتژی، سنجش میزان آمادگی و سرمایه‌گذاری بسیار فعال هستند.

کیانی بختیاری مهارت ها و شایستگی های منابع انسانی در انقلاب صنعتی چهارم را حل مسائل پیچیده، تفکر انتقادی، خلاقیت، مدیریت نیروی انسانی، تعامل با دیگران، هوش هیجانی، قدرت تصمیم گیری، خدمات محوری، مذاکره و علوم و فنون شناختی عنوان کرد.

وی الزامات و زیرساخت های مورد نیاز در صنعت ۴٫۰ را بدین شرح عنوان کرد:

– ضرورت تدوین سیاست ها و اسناد بالادستی الزام آور برای توسعه مولفه های انقلاب صنعتی چهارم
– سنجش میزان آمادگی صنایع و بنگاهها برای پذیرش انقلاب صنعتی چهارم
– توسعه نوآوری و فناوری در بنگاهها، سازمان ها و نهادها
– تدوین و بازنگری تمامی قوانین مرتبط با توسعه فناوری (حقوق مالکیت فکری، گردش آزاد اطلاعات و ..)
– توسعه دانش و تخصصی نیروی انسانی و حرکت به سمت تربیت نیروی متخصص
– ایجاد یکپارچگی در سیاست‌های تولیدی، تجاری و اقتصادی در جهت حمایت از رقابت‌پذیری بنگاهها
– توسعه زیرساخت‌های ICT در کشور
– جهانی سازی صنایع در جهت ارتباط با زنجیره های جهانی صنایع
– برنامه‌ریزی برای ارتقای فرهنگ صنعتی و اجتماعی کشور متناسب با انقلاب صنعتی چهارم

وی در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی پارادایم “جامعه ۵٫۰ (Society 5.0)” بعنوان رویکرد جدید پس از انقلاب صنعتی چهارم پرداخت و زیرساخت ها و الزامات مهم نظام پژوهش، آموزش، فناوری و مدیریت در جامعه ۵ را تشریح نمود.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، هدف غایی در رویکرد جامعه ۵ را که بر مبنای “رایانش شناختی” و “اینترنت افراد” پایه گذاری شده است، “رفاه اجتماعی” و توسعه مسئولیت های اجتماعی سازمانی و شرکتی عنوان نمود.

کیانی بختیاری با اشاره به ضرورت آماده سازی کشور برای مواجهه، پذیرش و توسعه موج چهارم صنعت و جامعه ۵ ، اظهار داشت: برای تسهیل پذیرش و توسعه این رویکرد ۵ دیوار و مانع باید فرو ریخته شود که عبارتند از “تفکر دولتی”، “قوانین بازدارنده”، “موانع نوآوری فناورانه”، “عدم تعهد منابع انسانی” و “پذیرش کاربران”.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در پایان، پیش‌نیاز‌های تحقق جامعه ۵٫۰ در کشور را چنین عنوان نمود:

– پرورش نیروی انسانی و مدیران دارای مهارت‌های صنعت ۴٫۰ و جامعه ۵٫۰ در کشور
– تغییر سبد مهارتی کارکنان و مدیران
– استفاده از ابزار جدید اتوماسیونی و فرایند های استاندارد برای ارتقای تجارب کارکنان
– تناسب قوانین و مقررات کشور با اقتضائات صنعت ۴٫۰ و جامعه ۵٫۰ با رویکرد توانمندسازی منابع انسانی
– ایجاد و راهبری اکوسیستم های کاری
– ایجاد اکوسیستم های حل مساله
– بازتعریف نظام انگیزشی نخبه پرور و متناسب با خلق ارزش توسط مدیران و کارکنان
– ایجاد اکوسیستم و پلتفرم های آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری بر اساس نیاز همه ذینفعان
– توسعه زیرساخت‌های فیزیکی و زیرساخت‌های لجستیکی برای افزایش چابکی کارکنان و سازمان ها
– توجه به ندا و حق انتخاب کارکنان بعنوان مولدان جامعه ۵٫۰