- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

ورود شرکت‌های جدید برای واگذاری تلفن ثابت؛ شکست انحصار، قدرت انتخاب

آغاز واگذاری تلفن ثابت از سوی شرکت های دارنده پروانه ارتباطات ثابت (FCP) انحصار چندین ساله شرکت مخابرات ایران را به چالش کشید و از طرف دیگر فرصتی برای مردم ایجاد کرده است تا بتوانند برای داشتن خدمات خوب دست به انتخاب بزنند.

به گزارش نگاه اقتصادی به نقل از ایرنا، در روز های اخیر و درآستانه بهره برداری از فاز سوم شبکه ملی اطلاعات، فضای ارتباطی کشور شاهد اتفاق نادری بود که می تواند آینده این بخش را دستخوش تحول های شگرفی کند.

در روزهای پایانی تیرماه امسال تحول بزرگی در بخش ارتباطات ثابت ایران رقم خورد و شرکت های بزرگی قدم به عرصه واگذاری تلفن ثابت «که تا پیش از این در انحصار شرکت مخابرات ایران بود» گذاشتند و انحصار این بخش عظیم ارتباطی کشور را در عمل با شکست مواجه کردند.

انتخاب محمود واعظی به عنوان سکاندار بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشوردر دولت یازدهم سرنوشت این بخش مهم و تاثیرگذار را که درآستانه ادغام با وزارتخانه های دیگر قرار گرفته بود را با تغییر های جدی و جدیدی مواجه کرد که تا پیش از آن در تصور هیچ کس چنین تحول هایی نمی گنجید.

واعظی از زمانی که سکان هدایت بخش ارتباطات کشور را در دست گرفت به سرعت برای تغییر در همه بخش ها دست به اقدام زد و به توسعه زیرساخت هایی پرداخت که دولت قبل و برخی تفکرها توسعه این زیرساخت ها را بی توجه رها کرده بودند و در برخی مواقع حتی اعتقادی به آن نداشتند.

افزایش پهنای بانداینترنت کشور، افزایش ظرفیت شبکه انتقال کشور، تغییر اساسی در سرعت اینترنت، ورود به عرصه دیجیتال کردن بسیاری از فعالیت ها تنها بخشی از اقدام هایی بود که به سرعت در مرحله عملیاتی شدن قرار گرفت و ایران را در دوران جدیدی قرار داد که تا پیش از آن قابل تصور نبود.

محمود واعظی همواره یکی از سیاست های خود را انحصار زدایی از بخش ارتباطات کشور عنوان می کرد و بر همین اساس شرکت های بخش خصوصی را ترغیب به حضور بیشتر در این عرصه می کرد.

انحصاری عمل کردن شرکت مخابرات ایران و وجود برخی مشکلات درخدمات تلفن ثابت و مشکلات موجود بر سر استفاده از زیرساخت‌های در اختیاراین شرکت و شرکت‌های تابعه، سبب شد تا وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات مصمم به ارائه‌ پروانه‌ های خدمات ارتباطات ثابت به سایر بازیگرانی باشد که تمایل به حضور در این عرصه را داشتند اما انحصار مخابرات این اجازه را نمی داد.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای شکستن این انحصار چاره را در دادن پروانه‌ های جدید که به پروانه های FCP برگرفته از Fixed Communication Provider به شرکت های متقاضی دید و از سال ۱۳۹۳ مرحله های ارایه این پروانه ها در دستورکار قرار گرفت.

شرکت‌هایی که این پروانه را دریافت کردند می‌توانند علاوه بر اینترنت پر سرعت (ADSL) خدماتی مانند تلفن ثابت، تلفن مبتنی بر IP یا همان VOIP، اینترنت نسل چهارم TD-LTE، خدمات وای‌.فای، فیبر نوری و چند سرویس دیگر را ارائه کنند.

اکنون و در آخرین ماه های پایانی کار دولت یازدهم و در آستانه رونمایی از فاز سوم شبکه ملی اطلاعات که آنهم از اقدام های اثرگذار این دولت است تعدادی از شرکت هایی که پروانه خود را دریافت کرده بودند کارواگذاری تلفن ثابت خود را آغاز کردند و در عمل انحصار شرکت مخابرات ایران را شکستند.

محمود واعظی، وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات در روزهای اخیر به هنگام افتتاح چند پروژه شرکت مخابرات ایران گفت:اپراتورهای ثابت و همراه اگر تغییر روش ندهند و خدمت گران، ارائه کنند مردم از آنها دور می شوند.

واعظی به تغییر روش های شرکت های مخابرات در سراسر جهان که کار خود را از تلفن شروع کردند و اکنون به سمت خدمات دیگر مانند ارزش افزوده رفته اند اشاره کرد و بیان داشت:شرکت مخابرات ایران هم باید به این مسئله توجه کرده و با فهم این مسئله و تطبیق با آن پیشتازی خود را حفظ کند.

وزیرارتباطات اضافه کرد: باید دانست دوران جنگ سرد در مخابرات به پایان رسیده و دوران جدیدی از تکنولوژی های نوین رسیده است بنابراین باید برای این دوران خود را آماده کرد.

واعظی گفت: باید قبول کرد دوره مدیرانی که به سبک گذشته فکر می کرده اند گذشته و وارد یک دوره جدیدی شده ایم که همه چیز بر بسترفناوری اطلاعات – آی.تی- قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت مخابرات هم درباره ورود سایر شرکت ها به عرصه واگذاری تلفن ثابت و جهت گیری مخابرات درپاسخ به خبرنگار ایرنا گفت: مخابرات برای اینکه در این رقابت بتواند خوب عمل کند باید نسبت به ارتقای کیفیت خدمات خود عمل کند ضمن آنکه سرعت واگذاری ها را افزایش دهد.

مدیرعامل مخابرات ایران افزود: باید قیمت سرویس ها را کاهش و کیفیت خدمات را بهبود بدهیم.

اما اکنون شرکت های خصوصی وارد این رقابت شده اند و دوران جدیدی در برابر مشترکان تلفن ثابت گشوده اند و حق انتخاب را در برابرآنان نهاده اند.