یکشنبه 5 می 2019 - 14:38

تولید و به‌کارگیری توربین گازی MGT40 در کشور

مدیرعامل شرکت مپنا اظهار داشت: تاکنون امکان تولید توربین بالای ۱۰۰ مگاوات وجود نداشت، اما ‌هم‌اکنون این امکان فراهم شده است.

مدیرعامل شرکت مپنا اعلام کرد: توربین گازی MGT40 توسط متخصصان داخلی تولید و آماده ورود به صنعت نیروگاهی شده است.

به گزارش نگاه اقتصادی، عباس علی‌آبادی روز یکشنبه در یک نشست خبری، با بیان این‌که با تولید این توربین در بخش نیروگاهی به خود اتکایی کامل رسیده‌ایم، اظهار داشت: ساخت این توربین موجب شد تا توانایی تولید انواع توربین‌های نیروگاهی از مقیاس کوچک تا بزرگ در کشور ایجاد شده است.

وی با اعلام این‌که نخستین نیروگاه ۴۲ مگاوات گازی ساخت گروه مپنا در تازیخ ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ در حومه شهر زاهدان به بهره‌بردازی رسیده است، افزود: توربین گازی MGT40 که در قلب این نیروگاه می‌تپد، امکان استفاده در هر شرایط آب‌وهوایی را دارد و تلاش می شود از آن در صنعت نفت و گاز علاوه بر صنعت نیروگاهی استفاده شود.

مدیرعامل مپنا ارزش سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای تولید این توربین را ۴۰ میلیون یورو اعلام کرد و گفت: این سرمایه‌گذاری برای مراحل مختلف از تحقیق و توسعه تا تولید محصول انجام شده است.

وی بازدهی این کلاس از توربین را بین ۳۰ تا ۴۰ درصد ذکر کرد و گفت: راندمان توربین MGT40 معادل ۳۳ درصد است.

علی‌آبادی با بیان این‌که ساخت این توربین از سال ۱۳۹۱ و با آغاز مطالعات کلید خورد و در مدت ۶ سال آماده بهره‌برداری شد، افزود: تاکنون امکان تولید توربین بالای ۱۰۰ مگاوات وجود نداشت، اما هم‌اکنون این امکان فراهم شده است.

وی با بیان این‌که اکثر قطعات این توربین به دست متخصصان داخلی ساخته شده است که وابستگی ما به بیرون از مرزها را کاهش می دهد، تصریح کرد: اما به‌رغم برخورداری از این توانمندی‌ها، هنوز بسیاری از تجهیزاتی که امکان ساخت آن‌ها در داخل وجود دارد، ازخارج وارد می شوند. نوع خارجی توربین ساخت مپنا نیز هم‌اکنون در کشور در حال بهره برداری است که انتظار می رود در آینده واردات آن قطع شود.

* اعلام آمادگی برای جلوگیری از هدررفت گازهای فلر

علی آبادی در ادامه با اشاره به مسأله هدررفت گازهای فلر گفت: ایران در بین هفت کشوری قرار دارد که بیشترین گاز فلر را تولید می‌کنند و باید برای جمع آوری این نوع گاز که به محیط زیست آسیب می‌رساند، تلاش شود.

وی افزود: توربین گازی جدید این شرکت قابلیت جمع‌آوری گاز فلر را خواهد داشت و لازم است ابتدا برای تجمیع این گازها از میادین مختلف اقدام و سپس برای تولید برق استفاده شود تا بدین ترتیب آسیب محیط زیست کاهش یابد.

* تداوم همکاری با زیمنس

مدیرعامل مپنا درخصوص وضعیت همکاری این شرکت با شرکت زیمنس آلمان گفت: زیمنس از شرکای قدیمی مپنا است و همکاری ما همچنان با این شرکت ادامه دارد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص فعالیت‌های این شرکت در سوریه به ساخت ۲ نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی با مجموع تولید یک‌هزارمگاوات برق اشاره کرد.

* پیشتازی مپنا در تولید لکوموتیو

علی‌آبادی از توانمندی کامل مپنا برای تولید لکوموتیو خبر داد و گفت: هم‌اکنون هفت دستگاه لکوموتیو تولیدی این شرکت در راه آهن مورد استفاده قرار گرفته است و ساخت ۲۵ لکوموتیو دیگر در دستور قرار دارد.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=10858
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)