- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

“اطلاعات هیدروگرافی؛ عامل ارتقای دانش دریایی”: شعار سال ۲۰۱۹

مراسم روز جهانی هیدروگرافی ۴ تیرماه به میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی و با حضور مسئولان، مدیران، کارشناسان و دست اندرکاران هیدروگرافی کشور در در سالن آمفی تئاتر این سازمان برگزار می شود.

به گزارش نگاه اقتصادی از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، علیرضا خجسته، مدیر کل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این خبر، به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۰۵ میلادی مبنی بر ” ارتقای ایمنی دریانوردی به ویژه در مناطقی با شرایط ناوبری بین المللی و یا در مناطق آسیب پذیر یا حفاظت شده دریایی با همکاری سازمان بین المللی هیدروگرافی” اشاره کرد و اظهار داشت: در این قطعنامه، سازمان بین المللی هیدروگرافی بر برگزاری روز جهانی هیدروگرافی با هدف معرفی شایسته فعالیت های این سازمان در تمامی سطوح و افزایش پوشش اطلاعات هیدروگرافی در سطح جهان تاکید کرده است.

وی افزود: روز ۲۱ ژوئن مقارن با ۳۱ خرداد ماه، با هدف افزایش آگاهی همگانی در خصوص نقش مهم هیدروگرافی در زندگی هر فرد ، به عنوان روز جهانی هیدروگرافی نام گذاری شده و به همین منظور هر ساله مراسمی برای بزرگداشت این روز توسط سازمان بین المللی هیدروگرافی و کشورهای عضو این سازمان برگزار می شود.

رییس دبیرخانه کمیته ملی هیدروگرافی افزود: سازمان بین‌المللی هیدروگرافی(IHO ) بر این باور است که هیدروگرافی می تواند اساس توانمندی تمامی فعالیتهای بشر در سطح، زیر سطح و یا بستر دریا و یک عامل غیر قابل انکار در پایش و نظارت، مدیریت و حاکمیت شایسته و مناسب در دریاها و آبراهه ها باشد.

مدیر کل حفاظت و ایمنی دریانوردی، شعار روز جهانی هیدروگرافی در سال ۲۰۱۹ میلادی را ” اطلاعات هیدروگرافی عامل ارتقای دانش دریایی ” عنوان کرد و گفت: سازمان بین المللی هیدروگرافی ، همانند سال های گذشته، ارائه طیف گسترده ای از فرصت ها جهت معرفی کار هیدروگرافی و خدمات ارائه شده توسط دفاتر ملی هیدروگرافی، متخصصین، جامعه علمی و ذینفعان این صنعت را دنبال می کند که این رویکرد، حمایت از ایمنی دریانوردی، حفاظت از محیط زیست دریایی، مدیریت مناطق ساحلی، زیرساخت های داده های مکانی دریایی، دفاع و حفاظت، اکتشاف منابع و سایر اجزای اقتصادی دریامحور را در بر می گیرد.

خجسته با بیان اینکه روز جهانی هیدروگرافی ۲۰۱۹ مصادف با نود و هشتمین سالگرد تأسیس سازمان بین المللی هیدروگرافی است، افزود: در این رویداد سازمان بین‌المللی هیدروگرافی و ۸۹ کشور عضو این سازمان مجدداً بر تعهد خود مبنی بر افزایش آگاهی در زمینه اهمیت هیدروگرافی و ادامه هماهنگی با فعالیت های این مجموعه به ویژه از طریق حفظ و نشر استانداردهای بین المللی مربوطه، فراهم نمودن ظرفیت سازی و کمک به کشورهایی که نیازمند پیشرفت در خدمات هیدروگرافی تاکید می کنند.

رییس دبیرخانه کمیته ملی هیدروگرافی خاطرنشان کرد: “تشویق و ترغیب به جمع آوری و کشف داده های جدید هیدروگرافی از طریق فناوری های نوظهور” و ” حصول اطمینان از حداکثر امکان دسترسی به داده ها از طریق توسعه زیرساخت های داده های مکانی دریایی در سطح ملی و منطقه‌ای” از دیگر برنامه های آی. اچ. او و سایر اعضای این سازمان خواهد بود.

مدیر کل حفاظت و ایمنی دریانوردی با تاکید بر اینکه در حال حاضر تنها عمق ۱۰ درصد از مجموع دریاها، اقیانوسها و آبراهه‌های جهان به صورت مستقیم اندازه‌گیری شده است ، گفت : آمار و ارقام سازمان بین المللی هیدروگرافی حاکی از آن است که حداقل ۵۰ درصد آبهای سواحل جهان یا مورد عمق سنجی قرار نگرفته اند و یا به طور ناقص آبنگاری شده اند.

بنابر اعلام خجسته، سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان رئیس کمیته ملی هیدروگرافی و به نیابت از جمهوری اسلامی ایران عهده دار پیگیری مسئولیتهای مرتبط با آن سازمان بین المللی هیدروگرافی است.

رییس دبیرخانه کمیته ملی هیدروگرافی یادآور شد :در خاتمه این مراسم و پس ارائه گزارش عملکرد و مقالات علمی توسط اعضا ، مسئولین و متخصصان صنعت هیدروگرافی، با اهدای لوح تقدیر از تلاش های نفرات برگزیده و شرکتهای فعال در عرصه هیدروگرافی و کارتوگرافی کشور تجلیل شد.