دوشنبه 24 ژوئن 2019 - 6:58

ثبات قدم در مسیر اقتدار

محمدرضا قربانی

بانک دی که درسال گذشته به‌رغم چالش‌های نظام بانکی و شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، موفق به کسب دستاوردهای قابل قبولی شد، در سال جاری نیز قصد دارد با حرکت هدفمند و منسجم مطابق سند استراتژیک تدوین شده تا افق ۱۴۰۰و اجرای استراتژی های آن در مسیر ارزش آفرینی بهتر برای سهامداران و ذینفعان خود گام های پر اقتداری بردارد.

کاهش بهای تمام شده پول ، تعیین تکلیف پرونده های معوق و مشکوک الوصول در حوزه وصول مطالبات، بازگشایی نماد بانک و حمایت از قیمت در کنار کسب رتبه برتر امنیت در حوزه بانکداری الکترونیک گوشه ای از موفقیت های بانک دی در سال ۱۳۹۷ است که با تلاش مضاعف مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره محقق شده است.

با محمدرضا قربانی، مدیرعامل بانک درباره اهداف، برنامه ها و مهم ترین استراتژی های بانک در سال ۱۳۹۸ به گفت و گو نشستیم. در ادامه شرح این مصاحبه را می خوانید.

* انگیزه شما برای پذیرفتن مسئولیت و ایفای نقش در بانک دی چه بود؟

زمانی که قرار شد مسئولیت بانک دی را بپذیرم این بانک را جوان و آتیه دار ارزیابی کردم و با اتکا به این سرمایه عظیم و گران بها بر این باور بودم که می توان آینده درخشانی را برایش رقم زد.جوان بودن بانک دی به عنوان مهم ترین مزیت رقابتی این بانک،قابلیت انعطاف در برابر مدل های نوین بانکداری،قابلیت تغییر استراتزی ها و مدل های کسب و کار را تسهیل می کند و اعتماد من به دانش ، توان و انگیزه نیروی جوان نتایج خوبی در پی داشت و به یاری خداوند متعال و همت همکاران صدیق، زحمتکش و گرانقدر شاهد دستاوردهای چشمگیری برای بانک ارزش آفرین دی بودیم.

من به جوان گرایی معتقد هستم و این تفکر را در سیستم جاری کردم . سال گذشته در راستای تسریع فرآیند کادرسازی در بانک دی در حوزه متناسب سازی کادر شعب بیش از ۱۲ رئیس شعبه، ۵ معاون و ۷۰ رئیس گروه جوان شناسایی و جایگزین شدند. همچنین در سال گذشته توانستیم بهای تمام شده پول را کاهش دهیم و در زمینه وصول مطالبات و تعیین تکلیف پرونده های معوق و مشکوک الوصول عملکرد موفقی داشته باشیم تا جایی که در برخی از شعب مطالبات را به صفر نزدیک کردیم.

بازگشایی نماد بانک و حمایت از قیمت سهام اتفاق دیگری بود که در سایه تلاش و همت همکاران به ثمر نشست.در حوزه خدمات بانکداری الکترونیک نیز به موفقیت های چشمگیری دست یافته ایم از جمله کسب رتبه برتر امنیت در حوزه بانکداری الکترونیک که حاصل خوشفکری و دانش تیم جوان این حوزه است.

* بانک در سال ۱۳۹۸ برای ادامه مسیر رو به پیشرفت خود چه برنامه هایی را در دستور کار دارد؟

بانک دی در سال جاری برای تداوم حرکت در مسیر تعالی و بهبود عملکرد و همچنین ارزش آفرینی مستمر برای ذینفعان با توجه به شرایط اقتصادی و تحریم‌هایی که علیه کشور در جریان است و مد نظر قرار دادن شعار رونق تولید برنامه هایی را در سال ۱۳۹۸ در دستور کار قرار داده است. ما برای این که به موفقیت دست یابیم باید بازارهای هدف خود را به خوبی شناسایی و با آن ها تعامل سازنده ای داشته باشیم. بر اساس همین سیاست ، بانک دی تا افق ۱۴۰۰ در نظر دارد تمرکز ویژه ای بر روی بازارهای هدف خود داشته باشد.

بازارهای هدف بانک دی با توجه به توانمندی های آن و فرصت های موجود در بازار به دو بخش اصلی مشتریان حقیقی و حقوقی تقسیم بندی می شود. در بخش حقیقی، خانواده های معظم شهدا و ایثارگران در وهله اول و مشتریان حقیقی متوسط جزو بازار هدف بانک می باشند. در بخش حقوقی هم شرکت های کوچک و متوسط و اصناف به عنوان بازار هدف بانک دی برگزیده شده اند.

ما برای دستیابی به این هدف ، سرعت و سهولت ارائه خدمات، امنیت و اعتبار ، خدمات تخصصی و ویژه، مشتری مداری و تمایز تنوع سبد خدمات غیربانکی و خدمات شخصی سازی شده و حرفه ای را به عنوان راهبرد بانک برای نفوذ به بازارهای هدف در نظر گرفته ایم . تمام این موارد در کنار وصول مطالبات غیرجاری و تعیین تکلیف مطالبات مشکوک الوصول و پرونده های مفتوحه در مراجع قضایی، فروش املاک و سرمایه گذاری های مازاد بانک برای بهبود کیفیت دارایی ها و بهبود کفایت سرمایه و ساختار مالی راهکارهایی است که به صورت جدی در دستور کار بانک قرار دارد.

* سند استراتژیک بانک دی در سال ۱۳۹۷ به تصویب رسید. اهمیت این سند و مهم ترین استراتژی های آن در سال ۱۳۹۸ برای نیل به افق ۱۴۰۰ سازمان چه مواردی هستند؟

در سال ۱۳۹۷ موفق شدیم سند استراتژیک بانک را با همکاری نمایندگان تمامی واحدها، تدوین و تصویب کنیم. این سند که تا افق ۱۴۰۰ اهداف سازمان را ترسیم کرده است این امکان را ایجاد می‌کند تا مدیران ارشد بانک با چشم اندازی روشن و استفاده از مسیرهای معقول و منطقی، بهترین تصمیم ممکن را برای پیشروی سازمان در محیط پرشتاب کنونی اتخاذ نمایند. این اقدام بسیار ارزشمند است و برنامه هایی که در دفتر مدیریت برنامه ریزی استراتژیک با حضور مدیران و کارشناسان بانک طرح ریزی شده است در راستای ایجاد زیر ساخت هایی به منظور عملکردی اثربخش تر و کارا تر می باشد.

از جمله این زیر ساخت ها می توان به سیستم مدیریت و پایش فرآیندی اشاره کرد که این سیستم اجرای فعالیت های دارای ارزش را در زمان بهینه و با انعطاف پذیری موثر برای مشتریان تضمین می کند. همچنین سیستم مدیریت ریسک یکپارچه از دیگر برنامه های بانک در سال جدید است که با شناسایی، ارزیابی، سناریوسازی و پایش عملیات، بانک را برای اقدام به موقع در مواجهه با محیط متلاطم و بحران های محیطی و بازار توانا می‌کند.

از سوی دیگر بهینه سازی سیستم اعتبار سنجی و رتبه بندی اعتباری مشتریان در دستور کار قرار گرفته است که این امر دسته بندی مشتریان را برای بانک با توجه به اعتبار مشتریان فراهم می نماید. همچنین با وجود اعتبارسنجی مطلوب امکان مشارکت با مشتریان معتبر فراهم خواهد آمد و این امر منجر به ارزش آفرینی برای سهامداران و ذینفعان بانک خواهد شد. بنابراین در سال جاری برنامه های بانک بر اساس استراتژی های سند استراتژیک تا افق ۱۴۰۰ اجرا خواهد شد.

* با توجه به شعار سال ۱۳۹۸ ، نقش بانک ها در تحقق شعار سال چیست؟

رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) سال ۱۳۹۸ را سال «رونق تولید» نامگذاری کردند و انتخاب این شعار نشان می‌دهد که همچنان اولویت کشور مسئله اقتصاد است. از این رو سیاست‌های کشور باید به سمت رفع موانع فعالیت‌های فعالان اقتصادی هموار شود. از سویی سال ۱۳۹۸سال بسیار مهمی است چرا که این سال به عنوان شروعی برای دهه پنجم انقلاب شکوهمند اسلامی و دهه متصل به سال ۱۴۰۴ که افق دید جمهوری اسلامی برای رسیدن به قله کامل موفقیت‌ها در سراسر جهان است، محسوب می‌شود.

از این رو مساله رونق تولید از ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی و نقشه راه امسال است و باید به این مهم توجه داشته باشیم در شرایطی که با بحران‌های اقتصادی مواجهیم راه نجات کشور در تولید داخلی است و هرچه تولید رونق بگیرد، کالا و خدمات ایرانی هم رونق می‌یابد و به تبع آن، اشتغال، بنگاه‌های تولیدی، نیروی کار و سرمایه‌های انسانی هم تقویت و حفظ می‌شوند.

بنابراین با توجه ویژه به شعار سال که در بیانیه گام دوم انقلاب تبیین شده و اجرای تاکیدات رهبر معظم انقلاب در حرکت جمعی به سوی رونق تولید می توانیم بر مشکلات غلبه کنیم .

اگر تولید جریان یابد هم مشکلات معیشتی و اشتغال حل می‌شود، هم موجب بی نیازی کشور از بیگانگان و دشمنان خواهد شد.بی شک زمینه ساز تحقق شعار «رونق تولید» در قدم اول بانک‌ها هستند؛ چراکه عوامل تولید به صورت مستمر به منابع بانک‌ها و تسهیلات بانکی وابسته هستند و در صورتی که در نظام بانکی به مسائل مرتبط با تولید مانند ارائه تسهیلات، مشارکت و سرمایه گذاری توجه نشود، در حوزه تولید به مشکل بر خواهیم خورد.

فارغ از مساله تحریم‌ها، برخی از تولیدی‌ها در بحث تأمین مواد اولیه و توسعه ماشین آلات و تجهیز کارگاه‌ها با مشکلاتی مواجه هستند. اگر نظام بانکی تسهیلات ارزان در اختیار تولید کننده قرار دهد تا واحدهای تعطیل شده مجددا راه اندازی شوند، آن زمان می‌توانیم زمینه را برای اجرایی شدن رونق تولید آماده ببینیم.

* بانک دی در راستای اقداماتی که برای تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی تا کنون انجام داده است چه برنامه هایی را برای حمایت از رونق تولید ملی در نظر دارد؟

خط مشی و روش اجرایی اعتباری بانک دی با هدف تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در جهت حمایت از کالاها، تولیدات و فعالیت‌های بنگاه‌های داخلی و در راستای مدیریت نقدینگی و سودآوری بر مبنای برنامه‌های استراتژیک بانک و اعطای تسهیلات از طریق عقود مشارکتی و غیرمشارکتی برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و طرح‌های اشتغال‌زا است.

بانک دی همواره کوشیده در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی از منابع خود به بهترین نحو ممکن در جهت حمایت از واحدهای تولیدی استفاده نماید و رسالت ما در بانک ارزش آفرین دی این است که در زمینه تولید، اشتغال و بکارگیری جوانان بتوانیم با تولیدکنندگان ایرانی مشارکت داشته باشیم و انگیزه خرید کالای داخلی را در بین آحاد جامعه افزایش دهیم.

در همین راستا علاوه بر ارائه تسهیلات با کیفیت در سال ۱۳۹۷، طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی را اجرایی کردیم و در اولین گام با همکاری گروه صنعتی اسنوا زمینه خرید کالای ایرانی را برای مشتریان و متقاضیان فراهم آوردیم.

همچنین بانک دی با هدف حمایت از کالاهای ایرانی و تولید داخلی در جهت رونق بخشیدن به اقتصاد ملی، بسته‌های اعتباری متنوع بر مبنای تأمین مالی متقاضیان تسهیلات با مبالغ خرد و متوسط را در بخش های تولیدی، بازرگانی و خدماتی طراحی کرده است.اعطای تسهیلات به بافت فرسوده و بخش ساختمان دارای بازدهی مناسب و اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به بنگاه های دانش بنیان دارای پروانه بهره‌برداری نیز از دیگر اقدامات بانک در راستای حمایت از واحدهای تولیدی بوده است.

در سال ۱۳۹۸ نیز که با عنوان رونق تولید نامگذاری شده است بانک این موضوع را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داده و تمامی همکاران باید با بهره‌گیری از ظرفیت های گروه مالی دی، همت و تلاش خود را در راستای عینیت بخشیدن به منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید داخل و ایجاد رونق در چرخه اقتصادی کشور به کارگیرند و با حرکت در مسیر خط مشی های تعیین شده در سند استراتژیک بانک تا افق ۱۴۰۰ برای تحقق سودآوری پایدار و با کیفیت و ارتقای رضایتمندی ذینفعان از هیچ تلاشی فروگذاری نکنند و با ایجاد تحول و نوآوری برای پیشرفت بانک و کاهش موانع تولید مجاهدت ورزند.

* چه پیامی برای همکاران دارید؟

سال ۱۳۸۷ بانک دی براساس قانون اجازه تأسیس بانک های غیر دولتی تشکیل گردید و از آن سال تا کنون افراد بسیاری برای بقاء و ارتقا این بانک با جان و دل تلاش کرده اند که امروز ما میراث دار زحمات آن ها هستیم و باید از این مجموعه ارزشی چون امانتی گران بها ، پاسداری کنیم.

از همکاران ارزشمندم تقاضا دارم در شرایطی که تنگ نظران با توسل به فضای شایعه سعی بر سنگ اندازی و ایجاد بار روانی منفی در جامعه دارند بدون توجه به این اخبار کذب همچنان با اقتدار در مسیر رسیدن به کمال، ثابت قدم بمانند.

همانطور که می دانید بانک دی دارایی های ارزشمندی دارد که ارزش افزوده ایجاد شده در قیمت آن ها به دلیل افزایش قیمت نسبت به زمان واگذاری به بانک ، سود قابل توجهی را برای بانک و ذینفعان به ارمغان می آورد و با فروش دارایی های مازاد به چند هدف مهم از جمله اصلاح ساختار مالی و بهبود وضعیت کفایت سرمایه که از الزامات بانک مرکزی بوده، دست خواهیم یافت و با این اتفاق بانک از مشمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج خواهد شد.

فراموش نکنیم که آنچه چراغ زندگی را روشن نگه میدارد عشق و امید است. ما می توانیم و این تنها پیامی است که با هر طلوع باید به خودمان مخابره کنیم تا پای تمام نتوانستن ها در برابر این عزم راسخ، لنگ شود.بانک دی با همت والای همکاران ، آینده ای درخشان پیش رو خواهد داشت.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=10927
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)