یکشنبه 28 جولای 2019 - 15:03

بیست و دومین سال رتبه‌بندی ۵۰۰ شرکت‌ برتر ایران استارت خورد

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی گفت: امسال برای اولین بار نمایشگاهی برای نمایش توانمندی‌های ۵۰۰ شرکت برتر نیز علاوه بر همایش برگزار خواهد شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی از آغاز فراخوان بیست و دومین سال رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران (IMI100) خبر داد و اظهار داشت که امسال برای اولین بار نمایشگاهی برای نمایش توانمندی‌های ۵۰۰ شرکت برتر با هدف تقویت اعتماد عمومی و تقویت برند شرکت‌ها نیز علاوه بر همایش رتبه بندی شرکت های برتر، برگزار خواهد شد.

به گزارش نگاه اقتصادی، ابوالفضل کیانی بختیاری در این نشست با بیان این نکته که یکی از جنبه‌های عملیاتی شدن راهبرد اقتصاد مقاومتی، عملیاتی شدن آن در درون بنگاه‌های اقتصادی است، اظهار داشت: سال ۱۳۹۸ بر اساس اهداف استراتژیک اقتصادی و سیاسی کشور و سند اقتصاد مقاومتی، سال “رونق تولید” عنوان یافته است. این چندمین سال پیاپی است که شعاری اقتصادی سرلوحه شروع سال قرار می‌گیرد که مؤید جایگاه و اهمیت نقش اقتصاد در استراتژی‌های کلان جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر است. زمانی که این گزاره‌ها در کنار ابلاغیه الگوی اقتصاد مقاومتی قرار می‌گیرد، نوع حرکت مطلوب اقتصاد در کشور روشن‌تر می‌شود.

وی یادآور شد: اقتصاد مقاومتی به‌صورت چکیده، از طریق ایجاد یک ساختار تولیدی درون‌زا و برون‌نگر دستیابی به آرمان‌های توسعه اقتصادی کشور را پی می‌گیرد. بنابراین، به نظر می‌رسد در بررسی و تحلیل شعار سال، باید به استراتژی اقتصاد مقاومتی توجه ویژه نمود و چه‌بسا اگر بنگاه‌های کشور در این مسیر قرار نگیرند، امکان عملیاتی شدن این راهبرد ممکن نباشد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی تاکید نمود: سازمان مدیریت صنعتی در جهت ارتقای توان عملیاتی و مدیریتی بنگاه‌های اقتصادی کشور و با انجام رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران ( IMI-100 )، اهداف مهمی را دنبال می‌کند که از جمله آن‌ها، معرفی و رتبه‌بندی شرکت‌های اثرگذار در اقتصاد ملی و تولید اطلاعات در مورد آن‌ها و نیز، گسترش رقابت بین آن‌ها می‌باشد.

وی درخصوص نقش بنگاه بزرگ در اقتصاد گفت: بنگاه‌های اقتصادی بزرگ-مقیاس که فروش بالایی دارند، نقش اساسی در اقتصاد هر کشوری بازی می‌کنند. شواهد آماری داخلی و خارجی نشان از اثرگذاری بنگاه‌های بزرگ در اقتصاد کشورها دارد. آمار و اطلاعات رتبه‌بندی فورچون ۵۰۰، نشان می‌دهد کشورهایی که سهم بالاتری در فهرست فورچون ۵۰۰ دارند، از نظر تولید ناخالص داخلی نیز رتبه بالاتری دارند.

کیانی بختیاری افزود: در سال ۲۰۱۷، رتبه اول از نظر سهم درآمدی شرکت‌های لیست فورچون ۵۰۰، به کشور آمریکا با ۶/۲۹ درصد، تعلق داشت. کشورهای چین، ژاپن و آلمان، به ترتیب با سهم‌های ۵/۲۲، ۷/۹ و ۷/۶ درصدی در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. این در حالی است که رتبه این کشورها از نظر شاخص تولید ناخالص داخلی که معرف قدرت اقتصادی کشورها است، نیز به همین ترتیب می‌باشد. به عبارت دیگر، می‌توان نتیجه گرفت کشورهایی که شرکت‌های بزرگ بیشتری دارند، از اقتصاد قوی‌تری برخوردار هستند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با تاکید بر اهمیت نقش ۵۰۰ شرکت برتر کشور در تولید ناخالص داخلی اظهار داشت: از طرف دیگر، اطلاعات IMI-100 مربوط به سال مالی ۹۶ نشان می‌دهد که ۵۰۰ شرکت حاضر در فهرست رتبه‌بندی، ۱‍۴درصد و ۱۰۰ شرکت اول، ۱۲ درصد تولید ناخالص داخلی ایران را تشکیل می‌دهند. همچنین اگر مجموع فروش ۵۰۰ شرکت بزرگ را با میزان تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۱۳۹۶ مقایسه کنیم، درمی‌یابیم که میزان فروش ۵۰۰ شرکت معادل ۴۴ درصد تولید ناخالص داخلی است که به‌نوعی می‌تواند گویای این مطلب باشد که مجموعه‌ی ۵۰۰ شرکت و شرکت‌های پیشین آن‌ها در زنجیره تأمین، به‌طور تقریبی در ۴۴ درصد تولید ناخالص داخلی، نقش داشته‌اند.

وی درخصوص سهم بنگاه‌های اقتصادی بزرگ ایران، در صادرات غیرنفتی گفت: در سال ۱۳۹۶ ، کل صادرات غیرنفتی ۴۷ میلیارد دلار بوده است، این درحالی است ‌که صادرات ۵۰۰ شرکت حاضر در فهرست IMI-100، ۲۷ میلیارد دلار، یعنی ۵۶ درصد کل صادرات غیرنفتی سهم داشته است. سهم بالای صادرات ۵۰۰ شرکت از صادرات غیرنفتی ، نشان‌دهنده فعال بودن این بنگاه‌های اقتصادی در بازارهای جهانی است.

کیانی بختیاری درخصوص تاثیرگذاری بنگاه‌های اقتصادی بر سایر متغیر‌های اقتصادی اظهارداشت: این بنگاه‌ها در مقوله اشتغال‌زایی نیز سهم به‌سزایی در به‌کارگیری نیروی کار دارند. رشد پایدار اقتصادی و حرکت در چارچوب اقتصاد مقاومتی، مستلزم افزایش توان رقابتی بنگاه‌ها و به دست آوردن سهم بیشتر از بازارهای جهانی است. در نتیجه‌ی این افزایش توان رقابتی، بنگاه‌ها می‌توانند رشد کرده و در نتیجه، نیروی انسانی بیشتری را به کار گیرند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، ذینفعان رتبه بندی IMI-100 را شامل بنگاه های اقتصادی؛ سازمان های حاکمیتی و سیاست گذاران اقتصادی؛ سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی و پژوهشگران و دانشجویان عنوان نمود و در خصوص تحللی روند اقتصادی کشور گفت: با مشاهده نتایج رتبه¬بندی شرکت¬ها و به خصوص روند نتایج در سال¬های مختلف، تحولات عرصه اقتصاد بنگاهی از منظری شفاف¬تر قابل مشاهده خواهد بود. با بررسی مداوم نتایج رتبه¬بندی بنگاه¬ها، تشخیص جهت حرکت کسب و کارهای اقتصادی و شناسایی دورنمای رونق و رکود در صنایع مختلف براساس اطلاعات معتبر و مستند میسر خواهد بود و این امر ، دست اندر کاران سیاست گذاری های اقتصادی و صنعتی را در اخذ تصمیمات اقتصادی متناسب در راستای اهداف بلند مدت اقتصادی کشور یاری خواهد داد.

وی در همین ارتباط افزود: امسال یک پایگاه اطلاعاتی راه اندازی می کنیم تا اطلاعات ۲۱ سال گذشته رتبه بندی شرکت های برتر ایران، برای تحلیل های اقتصادی در سطح کلان استفاده شود.

در این نشست خبری مجید درویش مدیر مرکز رتبه بندی شرکت های برتر ضمن برشمردن شاخص های این رتبه بندی اظهار داشت: در رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران و رتبه‌بندی‌های مشابه فوق الذکر، ابتدا ۵۰۰ شرکت براساس شاخص”میزان فروش (درآمد)” انتخاب و رتبه‌بندی می‌شوند. پس از آن، این ۵۰۰ شرکت براساس شاخص‌های دیگری نیز رتبه‌بندی می‌شوند. نکته مهم این است که یک شرکت، در شاخص‌های مختلف، رتبه‌های متفاوتی می‌گیرد، یعنی مثلا ممکن است در شاخص فروش رتبه ۱۰ را داشته باشد ولی در شاخص “سودآوری” رتبه ۴۵ را به دست آورده باشد. به عبارت دیگر، شاخص‌های مختلف در این رتبه‌بندی‌ها با هم ترکیب نمی‌شوند تا در مجموع، به یک شرکت، یک رتبه تعلق گیرد.

وی افزود: شاخص‌های رتبه‌بندی IMI-100، شاخص های کمّی هستند و مقادیر آنها از “صورت‌های مالی حسابرسی شده ” شرکت‌ها استخراج می‌شود. بنابراین‌، بر خلاف بسیاری از ارزیابی‌ها و رتبه‌بندی‌ها که در رتبه‌بندی شرکت‌ها قضاوت ارزیابان دخالت دارد و یا از خود اظهاری شرکت‌ها استفاده می‌کنند‌، در رتبه‌بندی IMI-100‌، نرم افزار مربوط، براساس مقادیر عددی، رتبه هر شرکت را مشخص می‌کند و هیچ قضاوتی توسط اجرا کنندگان رتبه‌بندی صورت نمی‌گیرد.

مدیر مرکز رتبه بندی شرکت های برتر ایران ضمن ارائه آماری از سهم گروه های صنعتی از نظر میزان فروش، میزان صادرات و میزان اشتغال زایی عنوان کرد: براساس رتبه بندی سال ۹۷ بانک ها و خودروسازی ها از نظر اشتغال زایی، رتبه اول و دوم را به خود اختصاص داده اند.

مجید درویش در خصوص مقایسه اطلاعات IMI-100‌ با رتبه بندی های دیگر گفت: اطلاعات دیگری که در این رتبه‌بندی ارائه می‌شود، اطلاعات مربوط به رتبه‌بندی ۵۰۰ شرکت بزرگ آمریکا و ۵۰۰ شرکت بزرگ ترکیه وهند و مقایسه این سه رتبه‌بندی و شرکت‌های آن ها با رتبه‌ بندی IMI-100 و ۵۰۰ شرکت ایران است که این مقایسه‌ها اطلاعات مفیدی در زمینه مقایسه صنایع و رشته‌های مختلف کسب و کار در این چهارکشور ارائه می‌دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان گفت: فعالیت دیگری که در این رتبه بندی انجام می شود، مشخص نمودن پراکندگی استانی ۵۰۰ شرکت در کشور است که میزان اثرگذاری استان ها در اقتصاد کشور را نشان می دهد، به این معنی که مشخص می کند کدام استان ها از نظر اقتصادی و صنعتی قوی تر هستند که تهران، اصفهان و خوزستان رتبه های اول تا سوم را در این زمینه دارا هستند. همچنین مشخص می کند که هر استان در چه صنایعی تمرکز دارد.

مدیر مرکز رتبه بندی شرکت های برتر ایران افزود: سازمان مدیریت صنعتی در سال ۱۳۹۸ برای بیست و دومین سال متوالی رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران را انجام می دهد و ۵۰۰ شرکت بزرگ و موثر در اقتصاد کشور را طی همایشی که در ۲۹ دی ماه سال جاری برگزار می شود، معرفی خواهد کرد که این همایش با حضور مقامات کشوری، مدیران شرکت‌های برتر و بزرگ ایران، صاحب نظران اقتصادی و خبرگان صنعتی برگزار می‌شود و در آن، از شرکت های برتری که رتبه های ویژه ای کسب می‌کنند، تقدیر خواهد شد.

یادآور می شود که آخرین مهلت برای ثبت نام در این رتبه بندی ۳۱ شهریورماه ۹۸ است.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=11031
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)