- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

ضرورت توجه به تحول دیجیتال و موج چهارم انقلاب صنعتی

همایش نقش جابجایی هوشمند در حمل و نقل شهری با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان مدیریت صنعتی با حضور صاحب نظران و کارشناسان این حوزه برگزار شد.

به گزارش نگاه اقتصادی از روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در این همایش در خصوص “سیر تحول صنعت خودرو همسو با تحول دیجیتال در جهان” به سخنرانی پرداخت.

وی ضمن بیان مراحل تکاملی صنعت خودرو اظهار داشت: پیش بینی نرخ رشد تولید خودروهای سواری و تجاری سبک طی سال های 2013 تا 2020 نشان می دهد که تولید این خودروها در بازارهای جهانی 3.6 درصد، در بازارهای مناطق در حال توسعه 5.7 درصد و در بازارهای مناطق توسعه ‌يافته 1.2درصد خواهد بود و پیش بینی می شود که 42 درصد سهم مناطق توسعه يافته و 58 درصد سهم مناطق در حال توسعه باشد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ضمن برشمردن برخی از تحولات درخودروسازان از جمله روند فزاينده ادغام و تصاحب خودروسازان و قطعه ‌سازان و استفاده از پلتفرم های مشترك مقياس جهانی گفت: خودروسازن در حال حرکت به سوی بازارهای نوظهور از جمله برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی هستند.

وی تاکید کرد: شرکت های خودروسازی در حال چندملیتی شدن هستند و 91 درصد توليد جهانی توسط 20 خودروساز اول جهان صورت می گیرد که در این میان 4 تا 6 خودروساز جديد عمدتاً چينی و هندی ظهور کرده اند.

کیانی بختیاری در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص چالش‌های زنجیره صنعت خودرو در کشور گفت: صنعت قطعه‌سازی کشور نیازمند ارتقای فناوری و به ‌روزرسانی تجهیزات به عنوان پایه صنعت خودروسازی است و با توجه به پایین ‌بودن سطح فناوری در صنعت خودرو ضرورت دارد برای ارتقای قابلیت ساخت داخل و کسب توان صادرات به این مقوله توجه بیشتری شود.

وی افزود: ضعف طراحی و توسعه؛ فاصله از استانداردهای موجود دنیا؛ پایین ‌بودن کیفیت قطعه برای مرحله خدمات پس از فروش و فرسودگی ناوگان خودرو از دیگر چالش های زنجیره صنعت خودرو در کشور هستند که باید چاره اندیشی شوند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در خصوص شرط بقا در صنعت خودرو درازمدت تصریح کرد: صنعت قطعه سازی از طریق ایجاد تولید مشترک با شرکت های صاحب برند باید کارآمد گردد که مستلزم به روزآوری ماشین آلات و تجهیزات این صنعت برای قرارگرفتن در زنجیره ارزش تولید جهانی خودرو است و در این مسیر باید ایجاد پلتفرم های جدید صادرات گرا برای کسب مزیت های رقابتی و توجه به مگاترندها از جمله تحول دیجیتال و موج 4 صنعت و مولفه های بنیادین و… مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به فناوری ها در انقلاب چهارم صنعتی، انواع هوشمند سازی را لازمه پذیرش تحول دیجیتال و برنامه ریزی برای تحقق آن عنوان نمود.
کیانی بختیاری اقدامات سازمان مدیریت صنعتی در این زمینه را شامل فرهنگ سازی، بستر سازی و جریان سازی؛ توانمند سازی؛ اعتبار بخشی؛ شبکه سازی و ایجاد اکوسیستم تحول دیجیتال؛ طراحی مفهومی پلتفرم نوآوری باز و جمع سپاری و سازماندهی دانست و فهرستی از فعالیت های این سازمان در خصوص این موارد ارائه نمود.

وی در پایان ابراز امیدواری نمود که مواجهه با تحول دیجیتال و ورود به موج چهار صنعت و جامعه 5 با همکاری نهادهای دولتی و بخش خصوصی به نحو مطلوبی میسر گردد.