- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

صنعت بیمه از اصلاح قیمت بنزین تاثیر نمی‌پذیرد

رییس‌کل بیمه مرکزی درباره تاثیر افزایش قیمت بنزین بر صنعت بیمه گفت: گرچه این تغییر می‌تواند در کوتاه‌مدت بر بخش‌های اقتصادی اثرگذار باشد، اما بررسی‌های اولیه ما در صنعت بیمه نشان می‌دهد که اثر مهمی در این صنعت ندارد.

به گزارش نگاه اقتصادی، غلامرضا سلیمانی در یک نشست خبری که در حاشیه ششمین نمایشگاه بانک، بیمه و بورس کیش برگزار شد، اظهار داشت: در صنعت بیمه، حمل‌ونقل از کانال خودروهایی است که سوخت آن‌ها گازوییل است، درحالی‌که قیمت این سوخت افزایشی نداشته است و این حوزه را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

 

* خسارات اعتراضات بنزینی پرداخت می‌شود

وی در ادامه گفت: به دنبال اعتراضات صورت‌گرفته برای اصلاح قیمت بنزین و آسیب‌هایی که به همراه داشت، دستور ارزیابی خسارات را صادر کرده‌ایم که به‌زودی پرداخت می‌شود.

رییس شورای عالی بیمه افزود: روز گذشته (۲۷ آبان) دستور بررسی سریع و جمع‌آوری اطلاعات را صادر کردم که مشخص چه تعداد شعبه بانک، فروشگاه زنجیره‌ای و ساختمان مسکونی و تجاری اعم مغازه و… برخوردار از بیمه دچار آسیب شده‌اند.

وی ادامه داد: بخشی از این خسارات مربوط به ساختمان بانک‌ها بوده یا پول‌های داخل ای‌تی‌ام‌ها که آتش گرفته یا سرقت شده‌اند. این خسارات ارزیابی و مطابق بیمه‌نامه‌های موجود پرداخت می‌شود.

سلیمانی در مورد خودروهایی که در جریانات اخیر آسیب دیده‌اند نیز گفت: فقط به خودروهایی که در بیمه‌نامه آن‌ها پوشش بیمه‌ای چنین مواردی لحاظ شده باشد، ذکر شده باشد، غرامت تعلق می‌گیرد. همچنین ساختمان‌ها و اماکنی بیمه هستند، در صورت آسیب‌دیدگی خسارت دریافت خواهند کرد.

 

* پرداخت ۲۱۷ میلیارد تومان از خسارات سیل

وی همچنین در مورد وضعیت پرداخت خسارات سیل گفت: ۲۱۷ میلیارد تومان در مجموع پرداخت شده است.

رییس‌کل بیمه مرکزی یادآور شد: فقط واحدهای مسکونی که بیمه بودند خسارت دریافت کرده‌اند.

 

* بدهی هزار میلیاردی سایپا به بیمه در حال پرداخت است

وی در ادامه در مورد بدهی خودروسازی سایپا به بیمه‌گران گفت: سایپا حدود یک‌هزار میلیارد تومان بدهی معوق به شرکت‌های بیمه‌ای داشت که بیمه مرکزی به‌طور جدی به این موضوع ورود کرد و بعد از بررسی‌های لازم توافقاتی در این زمینه انجام شد.

سلیمانی افزود: درحال‌حاضر بخشی از بدهی سایپا پرداخت شده و مابقی در قالب دریافت چک بوده که در حال پرداخت است. بر این اساس، اکنون سایپا بدهی معوق توافق‌نشده‌ای با شرکت‌های بیمه نداشته و در حال تسویه است و خودروهای جدید نیز بیمه می‌شوند.

 

* وضعیت بیمه زائران اربعین

رییس‌کل بیمه مرکزی درباره دریافت ۲۲هزار تومان از هر یک از زائران اربعین بابت هزینه‌های بیمه نیز اظهار داشت: ۲۲هزار تومانی که دریافت شد، تماما برای بیمه نبود؛ بلکه ۷۰۰۰ تومان آن به سازمان اورژانس تعلق داشت و ۱۵هزار تومان آن به بیمه. این درحالی است که هزینه‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که حتی رقمی بیش از این میزان برای پداخت خسارت هزینه شده است.

وی با بیان ای‌که حدود ۳میلیون نفر زائر با مجموع حق بیمه دریافتی نزدیک به ۴۵ میلیارد تومان ببمه شدند، بیان کرد: در این بین تعدادی فوت شدند که درمجموع به ۲۳۰ نفر رسیدند. از سوی دیگر، تصادف‌هایی داشتیم که دیه آن‌ها پرداخت شد. همچنین تعدادی بر اثر مریضی و کهولت سن درگذشتند که به آن‌ها هم بیمه عمر تعلق می‌گرفت. از سوی دیگر ۲۰۰۰ نفر هم بیمار شدند که مجبور شدیم آن‌ها را به ایران بازگردانیم و به‌هرحال هزینه‌های مربوطه پرداخت شد.