- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

میانگین 8درصدی رشد ضریب نفوذ بیمه در کشور

رییس پژوهشکده بیمه گفت: بررسی عملکرد صنعت بیمه در یک دهه گذشته نشان می‌دهد شاخص ضریب نفوذ بیمه در کشور (نسبت حق بیمه تولیدی به تولید ناخالص داخلی) سالانه هشت درصد رشد کرده و به 2.38 درصد رسیده است، درحالی که ضریب نفوذ بیمه در اوایل دهه ۹۰ رقم ۱.۱ درصد بود.

به گزارش نگاه اقتصادی، حمید کردبچه در یک نشست خبری با بیان اینکه میانگین ضریب نفوذ بیمه در جهان حدود ۶ درصد است، اضافه کرد: براساس برنامه ششم توسعه (۱۴۰۰- ۱۳۹۶) دستیابی به ضریب نفوذ بیمه هفت درصدی هدفگذاری شده که فاصله زیادی با آن وجود دارد.

به گفته کردبچه، با روند رشد فعلی دستیابی به ضریب نفوذ هفت درصدی، حدود ۱۵ سال طول خواهد کشید، در عین حال سهم بیمه های زندگی از کل صنعت بیمه، ۱۴.۵ درصد است، در حالی که میانگین جهانی این نرخ ۵۲ درصد است.

رییس پژوهشکده بیمه اضافه کرد: بیمه های زندگی علاوه بر جنبه پوشش ریسک به عنوان ابزار سرمایه گذاری نیز به شما رفته و شرایط خاص خود را دارند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی امروز کشور، رسیدن به سهم ۵۲ درصدی از مجموع پرتفوی بیمه ای کشور دشوار است و در زمینه ابزارسازی برای صنعت بیمه در کشور، کند حرکت کرده ایم و گروه هایی در پژوهشکده بیمه برای بررسی این ابزارهای جدید تشکیل شده است.

رییس پژوهشکده بیمه درباره اخذ مالیات از صنعت بیمه نیز گفت: پیگیری های لازم توسط پژوشکده و مدیران صنعت بیمه درباره لغو مالیات بر ارزش افزوده از خدمات بیمه در حال انجام است.

کردبچه با اشاره به برگزاری بیست و ششمین همایش ملی بیمه و توسعه گفت: این همایش از ۱۲ آذر ماه در مرکز همایش‌های دانشگاه الزهرا آغاز به کار می‌کند و در مدت دو روزه برپایی آن “افزایش ضریب نفوذ بیمه؛ چالش ها و راهکارها” به همراه مسایل و مشکلات صنعت بیمه همسو با محورهای اصلی بررسی می شود.