- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

رشد شاخص‌های صنعت کشور در 3 ماه دوم سال

وزیر صنعت، معدن و تجارت در دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت برق، الکترونیک و مخابرات گفت: خوشحالم قدمی دیگر در راستای برنامه ساخت داخل در کشور برداشته شده و جلسه امروز مایه غرور و افتخار است، امیدوارم این حرکت تداوم داشته باشد.

به گزارش نگاه اقتصادی از شاتا، رضا رحمانی افزود: از تمامی تلاشگران در حوزه ساخت داخل و همچنین از شرکت های حوزه مخابرات و تلفن همراه که با جدیت پای کار هستند و در حوزه ICT تولید داخل را جدی گرفته‌اند تقدیر و تشکر می کنم.

وی با اشاره به حضور ارزشمند رییس کمیسیون تولید داخل مجلس شورای اسلامی در دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل صنعت برق، الکترونیک و مخابرات اضافه کرد: قانون حداکثر حمایت از توان و تولیدات داخل که به تصویب نمایندگان مجلس رسیده است در حمایت از تولید داخل جای تقدیر ویژه دارد.

رحمانی ادامه داد: در وزارت صنعت، معدن و تجارت ساخت داخل را با اعتقاد و انگیزه دنبال می کنم و بخش عمده ای از زمان فعالیت مان را به این موضوع مهم اختصاص داده ایم، چرا که این کار بزرگ در کارنامه همه ما ماندگار شده و ثمرات آن در آینده ی صنعت کشور، کاملا مورد توجه خواهد بود.

وی تصریح کرد: نهضت ساخت داخل زمینه ساز اشتغالزایی برای جوانان این مرز و بوم است و مقام معظم رهبری بارها تاکید فرمودند: راه حل عبور از رکود و حلال مشکلات اقتصادی کشور، توجه به ساخت داخل و توان داخلی است.

وزیر صمت خاطرنشان کرد: ساخت داخل محدود به زمان و برگزاری این میزهای نمادین نیست و مسلماً در یک گستره بزرگتر و فراگیرتر از این دنبال می شود.

* ساخت داخل کمک وافری به رشد و شکوفایی دانشگاه های کشور می کند

رحمانی تاکید کرد: توجه به ساخت داخل و تداوم این رویکرد، علاوه بر فرصت های اشتغالزایی و سرمایه گذاری در بخش های مختلف صنعتی کشور، کمک وافری نیز به رشد و شکوفایی دانشگاه های کشور می کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت برق، الکترونیک و مخابرات گفت: همه با هم باید پیمان ببندیم، اگر حتی یک قطعه هم برای ساخت داخل باقی مانده باشد، نیاید این میزها و ساخت داخل را تعطیل کنیم.

رحمانی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در برگزاری دائمی نمایشگاه ساخت داخل افزود: ما در ۲ سطح مختلف، برای هر یک از نمایشگاه های در حال اجرای نمایشگاه های بین المللی پیوست داریم که اولی شامل نمایشگاه ساخت داخل و دیگری حضور همزمان شرکتهای دانش بنیان و استارت آپی در همان حوزه تخصصی برگزای نمایشگاه مربوطه است.

وی ادامه داد: شرکت های مخابراتی کشورمان زمانی ابتدایی ترین نیازهای خود را وارد می کردند و امروز با وجود پیشرفت های زیاد و تامین بیش از 80 درصد نیازها این بخش از محل تولید داخل؛ هنوز تا تکمیل ساخت داخل راه داریم.

وزیر صمت تصریح کرد: امسال گام های خوبی در راستای ساخت داخل برداشته ایم، کل کشور در این حوزه حتی دستگاه های مختلف گام های جدی برداشته اند و ضمن تشکر، این رویکرد و اتفاق را برای آینده کشور بسیار مهم و ارزشمند می دانم.

* راه اندازی سامانه توانیران تا پایان آذر ماه

رحمانی خاطرنشان کرد: سامانه توانیران تا پایان آذر ماه در چارچوب معرفی نیازمندی ها و توانمندی ها راه اندازی می شود و به نوعی یک بهم رسانی و نمایشگاه دائمی در این حوزه است.

وی تاکید کرد: اگر کالایی به اندازه نیاز و کیفیت تولید شود، حتما واردات مشابه خارجی را ممنوع می کنیم و تاکنون در یک سال اخیر بیش از ۵۰۰ قلم کالا با ممنوعیت واردات مواجه است و در آینده نیز با جدیت دنبال خواهد شد.

وزیر صمت گفت: ساخت داخل یکی از مواردی است که موجب افتخار و انرژی بخش فعالیت ما در این وزارتخانه است و از این محل ارقام قاچاق کالا کاهش محسوسی داشته است.

رحمانی اعلام کرد: گروه تولیدات صنایع نساجی از جمله زمینه هایی است که امسال اولویت سرمایه گذاری در کشور دارد و از آن حمایت می کنم و در تولید پارچه باید سرمایه گذاران به آن سمت بروند و البته در برخی بخش های نساجی طبق برنامه ریزی تا ۲ سال و نیم آینده به خودکفایی خواهیم رسید.

وی اضافه کرد: تکمیل ظرفیت های خالی واحد ها، احیاء واحدهای تعطیل برخلاف محدودیت ها در حال انجام است و خوشبختانه در ۸ ماه امسال بیش از دو سوم تولیدات منتخب کشور افزایش تولید دارد، حدود ۳۰ درصد صنایع غذایی، بیش از ۱۵ درصد فولاد، کاشی، سرامیک، پتروشیمی، و البته نخ، که در مجموع عموم کالاها با رشد مواجه بوده اند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت برق،الکترونیک و مخابرات گفت: خوشبختانه طبق آمار بانک مرکزی، صنعت در 3 ماهه دوم سال ۹۸ در شاخص های کلان به رشد مثبت رسیده است و این آمار از سوی موسسات بین المللی نیز به تایید رسیده است.

رحمانی افزود: امروز تولید کنندگان کشورمان برخلاف مشکلات با روحیه رزمندگی پای کار آمده اند و جای دارد از یکایک این عزیزان تقدیر و تشکر کنیم.