پنج‌شنبه 17 سپتامبر 2020 - 16:56

حمل کالاهای اساسی و استراتژیک؛ اولویت کشتیرانی ج.ا.ا در شرایط تحریم

در مجمع عمومی عادی سالیانه کشتیرانی ج.ا.ا اعلام شد؛ به‌رغم تحریم‌ها و شیوع کرونا طی سال مالی منتهی به 31 خرداد امسال 23میلیون تن کالا حمل شده است.

مجمع عمومی عادی سالیانه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، صبح روز گذشته (چهارشنبه 26 شهریور) با حضور نمایندگان سهامداران عمده و سایر سهامداران در سالن اجتماعات این شرکت برگزار شد.

به گزارش پایگاه تحلیلی‌خبری سرمایه ملی، در ابتدای این جلسه، جلال بهارستان، نماینده شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و رئیس این مجمع با اعلام حضور اکثریت سهامداران در این جلسه و هم‌چنین حضور نماینده سازمان بورس و برخی دیگر از سهامداران از طریق سامانه آنلاین پخش مجامع؛ رسمیت جلسه را اعلام کرد.

* توسعه تجارت آزاد ادامه می یابد

در ادامه این جلسه، نایب‌رییس هیأت‌مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی گزارشی به هیأت‌رییسه مجمع و سهامداران به تشریح عملکرد مالی این شرکت در سال مالی منتهی به 31 خرداد 1399 پرداخت.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ابتدای سخنان خود گفت: «امسال افتخار بزرگی نصیب ناوگان ملی جمهوری اسلامی ایران شد و آن هم پیام پرمهر مقام معظم رهبری در پی حمل سوخت به کشور ونزوئلا ذیل تحریم‌های ظالمانه و تهدیدات دشمنان بود.»

وی با ابراز دلگرمی نسبت به حمایت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: «در این راستا و در راستای منویات مقام معظم رهبری در رابطه با “جهش تولید” ادامه برنامه‌های توسعه تجارت آزاد را در این مسیر تداوم خواهیم داد، همچنان که پس از حمل سوخت به ونزوئلا متقابلا برخی مواد اولیه مورد نیاز صنایع از آن کشور به داخل حمل شد.»

نایب‌رییس هیأت‌مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر این‌که مجموعه کارکنان این شرکت در راه جهاد اقتصادی از هیچ کوششی دریغ نمی‌روزند، خاطر نشان کرد: «در دوران تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اولویت فعالیت‌های خود را در هماهنگی با ارگان‌های مربوطه به حمل کالاهای اساسی، استراتژیک و مورد نیاز مردم قرار داده است.»

وی ادامه داد: «کشتی‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با درنوردیدن پهنه دریاها و اقیانوس‌ها در خط اول جهاد اقتصادی قرار دارند. کارکنان این شرکت نیز با توان و انگیزه مضاعف در این مسیر به خدمت خود ادامه می‌دهند.»

نایب‌رییس کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به این‌که در مجموعه هلدینگ کشتیرانی بخش‌های مختلفی ازجمله سرمایه‌گذاری، صرافی، خدمات بندری و خدمات فورواردری فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: «پرسنل تلاشگر کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به‌صورت قرارداد مدت معین و رسمی فعال هستند که در دو بخش خشکی و دریا فعالیت می‌کنند.»

نایب‌رییس هیأت‌مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که شرکت کشتیرانی طی سال مالی منتهی به 31 خرداد 99 موفق به حمل‌ونقل 23میلیون تن کالا شده است، خاطرنشان کرد: «این رقم به‌رغم تحریم‌های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا به دست آمده است.»

وی در این باره افزود: «در این میان شرکت کشتیرانی دریای خزر ازجمله شرکت‌های زیر مجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران 1.7 میلیون تن کالا، شرکت حمل فله 60 میلیارد تن مایل و شرکت حمل کانتینری 626هزار TEU کانتینر را طی سال مالی منتهی به 31 خرداد 99 جابه‌جا کرده‌اند، همچنین شرکت حمل‌ونقل ترکیبی کشتیرانی توانست در این مدت 977 هزار تن کالای فله و 2183TEU کانتینر را جابه‌جا کند.»

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درآمد حاصل از این فعالیت‌ها را 778میلیون دلار اعلام کرد.

وی سهم کل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از حمل‌ونقل کالا به تمام بنادر بزرگ کشور را 20 درصد ارزیابی و تصریح کرد: «در این میان سهم کشتیرانی در بنادر جنوبی 19 درصد و در بنادر شمالی 27 درصد سهم بازار بوده است.»

* اجرای کامل قانون سوخت کم‌سولفور در ناوگان ملی

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع مهم تهیه سوخت شناورها پرداخت و با بیان این‌که طی سال مالی مورد اشاره 303هزار تن سوخت کم سولفور خریداری شده است، افزود: «ارزش این سوخت 145میلیون دلار است.»

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این‌باره ادامه داد: «با توجه به اجرای قانون سوخت کم سولفور از آغاز سال 2020 از سوی IMO، کشتیرانی ج.ا.ا از ماه‌ها قبل آمادگی‌های لازم برای اجرای الزامات کنوانسیون جلوگیری از آلودگی دریا (مارپول) مربوط به استفاده از سوخت کم‌سولفور در کشتی‌های “ناوگان ملی” را اجرایی کرد.»

نایب‌رییس هیأت‌مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: «موفق شدیم با رایزنی‌های صورت‌گرفته نیمی از 30هزار تن سوخت ماهیانه مورد نیاز را از داخل تامین کنیم، اما همچنان مجبور هستیم نیمی دیگر را از خارج تهیه کنیم با این حال طی مذاکرات و مشارکتی که با برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی در حال انجام است و امیدواریم تمام سوخت مورد نیاز ناوگان را از داخل کشور تامین کنیم.»

* اقدام برای بهبود روند فعالیت‌ها در کشتیرانی

وی از دیگر اقدامات صورت‌گرفته در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در جهت بهبود روند فعالیت‌ها، به تشکیل کمیته‌های حسابرسی، ساماندهی شرکت‌ها، وصول مطالبات و کمیته انتصابات اشاره کرد و گفت: «با مجموعه این اقدامات و با توجه به هزینه‌های پیدا و پنهانی که تحریم‌های ظالمانه و شیوع کرونا ایجاد کرده است، درآمدهای عملیاتی در تلفیق صورت‌گرفته برابر با 12هزار میلیارد تومان است.»

نایب‌رییس هیأت‌مدیره کشتیرانی اضافه کرد: «از مبلغ یادشده 2هزار و دویست میلیارد تومان سود ناخالص ثبت شده و درمجموع 366میلیارد تومان سود خالص کسب شده است.»

وی با یادآوری برگزاری مجمع فوق‌العاده این شرکت در تاریخ 7 خرداد سال جاری به مصوبه افزایش 33 درصدی سرمایه در آن مجمع اشاره و خاطر نشان کرد: «سرمایه ثبتی شرکت 1639میلیارد تومان است که متعاقب آن مصوبه، پس از برگزاری مجمع عادی سرمایه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به 2156میلیارد تومان افزایش می‌یابد.»

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که تحریم‌های ظالمانه مشکلاتی ایجاد کرده است، افزود: «به‌رغم تمام این محدودیت‌ها، با رشادت کارکنان دریایی و خشکی کشتیرانی ج.ا.ا همچنین اجرای برنامه‌های چابک‌سازی روندها، این مشکلات نیز از میان برداشته خواهند شد.»

* توسعه همکاری کشتیرانی با صنایع دریایی داخلی

وی یکی از ایده‌آل‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را راه‌اندازی حوزه CRM در جهت مشتری‌مداری و افزایش رضایت آن‌ها اعلام و تصریح کرد: «برخی احتیاط‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه سبب شده است تا راه‌اندازی این حوزه با پیچیدگی‌هایی مواجه باشد، اما در تلاش هستیم که آن را اجرایی کنیم.»

نایب‌رییس هیأت‌مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یکی دیگر از اقدامات راهبردی صورت‌گرفته در این شرکت را توسعه تعمیر سفری و ادواری شناورها در یاردهای داخل کشور اعلام کرد و گفت: «با این اقدام بهینه‌سازی بهره‌وری ناوگان از طریق برنامه‌ریزی انجام تعمیرات ادواری در داخل کشور صورت می‌گیرد.»

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به فروش دارایی‌های کم‌بازده در این شرکت، اظهار کرد: «فروش کانتینرهای فرسوده از دیگر برنامه‌های در حال اجرا در کشتیرانی است. در همین راستا، برخی از تولیدکنندگان داخلی در جهت تامین کانتینرهای نو مورد نیاز ناوگان اعلام آمادگی کرده‌اند که امیدواریم به‌زودی محقق شود.»

وی افزایش همکاری‌ها با تولیدکنندگان داخلی را یکی از راهبردهای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: «به‌روزرسانی تدریجی ناوگان با توجه به سن 16 و نیم‌ساله آن با اولویت تامین و ساخت شناورها از صنایع داخلی ازجمله اولویت‌های مهم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است.»

نایب‌رییس هیأت‌مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این باره اضافه کرد: «در این راستا توافقنامه‌ای را با شرکت کشتی‌سازی ایزوایکو به امضا رسانده‌ایم که پس از نهایی‌شدن مکانیزم تامین مالی قرارداد، ایزوایکو دو فروند شناور 37 هزار تنی فله‌بر را برای کشتیرانی ج.ا.ا ایران خواهد ساخت.»

شایان ذکر است، پس از سخنان نایب‌رییس هیأت‌مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، ارائه گزارش‌های مالی و گزارش سازمان حسابرسی و همچنین پرسش و پاسخ با برخی سهامداران حقیقی حاضر در جلسه، با اعلام رئیس مجمع عمومی سالیانه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، صورت‌های مالی این شرکت به تصویب سهامداران رسید. ضمنا روزنامه اطلاعات به‌عنوان روزنامه کثیرالانتشار انتخاب شد.

در پایان نیز کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با نماد بورسی «حکشتی» 10 درصد سود به ارزش 36 ریال برای هر سهم را بین سهامداران تقسیم کرد.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=11311
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)