- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

ثبت ۵۴هزار گزارش توسط ناظران افتخاری طی نیمه نخست امسال

مدیر کل هماهنگی امور استانها و نظارت بر تشکل‌های سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ضمن تشریح سیاستها و برنامه ‌های متخذه برای جذب ناظران افتخاری جهت مشارکت‌های مردمی برای نظارت بر بازار، گفت: با توسعه طرح ناظران افتخاری می‌توانیم ضمن ارتقا مشارکت مردمی درفرایند کنترل و نظارت بر بازار بستری را ایجاد کنیم، فضای خود کنترلی در جامعه توسعه یابد و هریک از شهروندان نسبت نوسانات بازار از خود حساسیت نشان دهند.

به گزارش پایگاه خبری سرمایه ملی، مجید ارغنده‌پور اظهار داشت: ناظران افتخاری با دریافت آموزش‌هایی نسبت به انجام یک خرید قانونمند آگاهی بیشتری پیدا می کنند و همین موضوع می تواند بستر های وقوع تخلفات در جامعه را تا حد زیادی کاهش دهد. ایشان ادامه داد در صورت انجام این موضوع واحدهای صنفی و بنگاههای اقتصادی در مواجه با یک خریدار آگاه و مطلع به قوانین، امکان کمتری برای تخلف از خود نشان خواهند داد .مضافاً این‌که با انعکاس گزارش بازرس و رسیدگی سریع به آنها عملاً فضای نا امنی برای تخلف در جامعه ایجاد خواهد شد.

مدیرکل‌ دفتر هماهنگی امور استان ها و نظارت بر تشکل های سازمان حمایت در ادامه به ارائه آخرین آمار گزارش های دریافتی ناظران افتخاری توسط سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استانها طی ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۹ پرداخت و گفت: در این مدت تعداد ۵۳ هزار و ۸۹۲ گزارش مربوط به تخلفات صنفی و غیرصنفی دریافت شده که ۳۷ هزار و ۳۶۶ فقره (سامانه ۱۲۴)، ۱۰ هزار و ۳۹۱ فقره (حضوری) و ۶هزار و ۱۳۵مورد (کتبی) بوده است.

همچنین از مجموع گزارشهای رسیدگی شده، تعداد ۳۲ هزار و ۸۰۹ مورد متخلف و ۱۴ هزار ۸۷ مورد غیرمتخلف شناخته شده و تعداد ۴ هزار و ۶۶۵ مورد در دست بررسی است.

وی تصریح کرد: طی این بازه زمانی استان خوزستان با تعداد ۲۳ هزار و ۵۰۵ مورد، استان تهران با ۵ هزار و ۸۲۰ مورد، استان هرمزگان با ۲ هزار و ۶۷۸ مورد و استان اصفهان با ۲هزار و ۳۹۷ مورد بیشترین گزارشهای ناظران افتخاری را به خود اختصاص داده اند.