- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

بازار کدام خودروها در تابستان امسال سکه بود؟

پراید ۱۳۱ در حالی به‌عنوان ارزان‌ترین خودرو صفرکیلومتر بازار به سطح مقاومتی ۱۵۰میلیون تومان نزدیک می‌شود که دیگر خودروهای بازار نیز قیمت‌های عجیب و غریبی را تجربه می‌کنند؛ پژو ۲۰۷ و دنا پلاس که زمانی خودروهای قشر متوسط جامعه بودند، اکنون نیم میلیارد تومان قیمت دارند و خودروهایی که زمانی در بازه ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان قابل خریداری بودند امروز با قیمتی بالاتر از ۲ میلیارد تومان خرید و فروش می‌شوند.

به گزارش نگاه اقتصادی، بر اساس یک بررسی که روی داده‌های یکی از سایت‌های خرید و فروش خودرو انجام شده است؛ در تابستان امسال؛ پراید ۱۳۱ SE با سهم ۵ درصدی از آگهی‌ها و سهم ۳ درصدی از جستجوهای کاربران، بیشترین میزان عرضه و جستجو را در میان خودروهای داخلی داشته است.

پس از پراید سدان، خودروهای پژو۲۰۶ تیپ۲ و پژو۴۰۵ جی‌ال‌ایکس به ترتیب با اختصاص دادن ۴ درصد و ۳.۵ درصد از آگهی‌ها به خود، در رتبه‌های بعدی پرآگهی‌ترین خودروهای داخلی قرار دارند. این در حالی است، که میزان تقاضا برای این دو خودرو به مراتب بیشتر از تعداد آگهی‌هایشان بوده است.

در ادامه نیز، خودروهای پراید سدان CNG، پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس دوگانه‌سوز، پژو پارس جدید، پراید ۱۱۱SE، سمند LX ساده، پژو ۲۰۶ تیپ ۵، پژو پارس ساده، تیبا هاچ‌بک، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار V8 و پژو پارس ال‌ایکس TU5 پرمخاطب‌ترین خودروهای داخلی در تابستان ۹۹ بودند.

* پرتقاضا‌ترین خودروهای خارجی بازار در تابستان ۹۹

همین چند سال پیش بود که وقتی از خودروهای خارجی صحبت می‌کردیم، منظورمان برندهای بنز، ب‌ام‌و، فولکس واگن، تویوتا و… بود. اما آن روزها گذشته و با توجه به وضعیت فعلی بازار، خودرو خارجی برای عموم مردم ایران برابر است با خودرو چینی.

پرتقاضا‌ترین خودروی خارجی نیز در تابستان ۹۹، جک S5 بوده است. جک S5 توانست در تابستان گذشته ۱۰ درصد از آگهی‌ها و ۶ درصد از جستجوی کاربران دیوار را به خود اختصاص دهد که نشان از محبوبیت این خودرو دارد.

در رتبه دوم پرتقاضاترین خودروهای خارجی، خودرو هیوندای سانتافه IX45 قرار دارد. هیوندای سانتافه توانست با اختصاص دادن ۵ درصد از آگهی‌های تابستان و کمی بیش از ۴ درصد از جستجو‌های کاربران رتبه دوم این فهرست را از آن خود کند.

ده جایگاه بعدی این فهرست متعلق به خودروهای چینی است که این خودروها به ترتیب لیفان X60 دنده‌دستی، ام‌وی‌ام X33 دنده‌دستی، جک J5 اتوماتیک، ام‌وی‌ام ۱۱۰ سه‌سیلندر، ام‌وی‌ام ۳۱۵ هاچ‌بک اسپرت اکسلنت، ام‌وی‌ام ۵۳۰، چانگان CS35، ام‌وی‌ام X33S اسپرت، برلیانس H320 دنده‌دستی، جک S5 دنده‌دستی و ام‌وی‌ام ۳۱۵ هاچ‌بک اسپرت لاکچری هستند.

البته باید خودروهای ام‌وی‌ام ۵۳۰، چانگان CS35 و برلیانس H320 را از این قاعده مستثنی دانست، چراکه میزان جستجو و تقاضا برای این خودروها به مراتب کم‌تر از میزان عرضه‌شان بوده است. این موضوع به نوعی نشان می‌دهد که این سه خودرو در تابستان بازار خرید و فروش گرمی نداشته‌اند.

رتبه‌های چهاردهم، پانزدهم و شانزدهم فهرست پرمخاطب‌ترین خودروهای خارجی تابستان ۹۹ هم به سه خودرو کره‌ای هیوندای سوناتا YF، کیا اسپورتیج و کیا اپتیما می‌رسد.