چهارشنبه 2 ژوئن 2021 - 20:31

اتوبوس برقی داخلی «شتاب» رونمایی شد

این اتوبوس محصولی از شرکت تولید اتوبوس برقی پارسان (جوینت‌ونچر مپنا و عقاب‌افشان) است که در شهریورماه سال 1399 با هدف هوشمندسازی حمل‌ونقل عمومی تاسیس شده است.

اتوبوس برقی داخلی «شتاب» رونمایی شد

نخستین اتوبوس برقی طراحی و ساخت داخل با نام «شتاب» در هفته گذشته رونمایی شد.

به گزارش نگاه اقتصادی،نخستین اتوبوس برقی طراحی و ساخت داخل با نام «شتاب» در هفته گذشته رونمایی شد. این مراسم با حضور عباس علی‌آبادی؛ مدیرعامل گروه مپنا، محمدرضا کلایی؛ شهردار مشهد و جمعی از اعضای شورای شهر و مدیران شهری مشهد برگزار شد. این اتوبوس محصولی از شرکت تولید اتوبوس برقی پارسان (جوینت‌ونچر مپنا و عقاب‌افشان) است که در شهریورماه سال 1399 با هدف هوشمندسازی حمل‌ونقل عمومی تاسیس شده است.

در این مراسم، مدیرعامل گروه مپنا با ابراز خرسندی از رونمایی از نخستین اتوبوس برقی کشور در شهر مشهد اظهار داشت: «در اهمیت محیط زیست در دنیای امروز هیچ تردیدی نیست. با این‌حال، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های بشر، انرژی» است. چون با انرژی همه چیز داریم و بدون انرژی هیچ نداریم.»

علی‌آبادی با اشاره به تلاش‌های انجام‌شده برای افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف انرژی خاطرنشان کرد: «تلاش‌ها بر این است که تا سال ۲۰۵۰ میزان تولید دی‌اکسید کربن به‌شدت کاهش یابد و متوقف شود. برای محقق‌شدن این هدف لازم است به سمت برقی‌سازی برویم.»

وی یادآور شد: «برق در ایران حدود ۱۲۰ سال پیش برای اولین بار در حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد روشن شد و اکنون اولین اتوبوس برقی کشور نیز برای اولین بار در مشهد کلید می‌خورد.» مدیرعامل گروه مپنا ویژگی مهم اتوبوس‌های آینده را برقی‌بودن، هوشمند، اشتراکی و خودران بودن عنوان و تصریح کرد: «خوشبختانه این اتوبوس برقی نیز از بیش‌تر این امکانات بهره‌مند است.»

همچنین کامبیز مرادی، مدیرعامل شرکت سازنده اتوبوس برقی شتاب نیز در این مراسم گفت: «امروز شاهد شتاب گرفتن رشد فناوری در کشور هستیم. اتوبوس شتاب، نماد رشد و خودباوری فرهیختگان و متخصصان ایرانی است که در تولید اولین اتوبوس برقی داخلی نمود یافته است.»

وی با اشاره به این‌که این اتوبوس نخستین خودرو الکتریکی و توسعه‌داده‌شده ۱۰۰ درصد داخلی است، تصریح کرد: «تحقق این هدف، مرهون نگرش و رویکرد خاص مدیران و متخصصان گروه مپنا و عقاب افشان است و امیدواریم در سال آینده نخستین ناوگان اتوبوس برقی کشور به همراه مانیتورینگ رونمایی شود.»

کلائی، شهردار مشهد نیز در این مراسم یکی از مهم‌ترین موضوعات کلان‌شهرها را برقی‌سازی خودروها دانست و گفت: «ما تصمیمی مشترک گرفتیم و ریسک همکاری در ساخت اولین اتوبوس برقی را پذیرفتیم تا اولین شهر در کشور باشیم که اتوبوس برقی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی آن وارد می‌شود.»

وی اتوبوس برقی را متعلق به آینده حمل‌ونقل مشهد دانست و خاطرنشان کرد: «قرارداد اتوبوس های برقی دیگر نیز با گروه مپنا و شرکت عقاب‌افشان امضا شد و برای ۱۰۰ دستگاه دیگر هم توافق کردیم که ۱۰ دستگاه آن را همین امسال تحویل می‌گیریم.» خلیل کاظمی، معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز گفت: «سال گذشته مراسم افتتاح ایستگاه شارژ خودروهای برقی در مشهد برگزار شد و همان‌جا قول دادیم اولین اتوبوس برقی ساخت داخل را به بهره‌برداری برسانیم که این مهم امروز محقق شد.»

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=11570
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)