دوشنبه 24 جولای 2017 - 6:10

کاهش ۲۵درصدی قیمت قطعات تویوتا و لکسوس در ایران

مدیر قطعات یدکی ایرتویا گفت: با کاهش هزینه‌ها در خرید قطعات و حمایت‌هایی که از شرکت مادر داشتیم، توانستیم حدود ۲۵ درصد کاهش قیمت‌ نسبت به سال گذشته داشته‌ باشیم.

بحث تامین قطعات خودروها در کشور، همیشه از اهمیت بالایی برخوردار بوده؛ موضوعی که در راستای احترام به مشتری و رضایت‌مندی آنان در کانون توجه است.

به گزارش نگاه اقتصادی، در همین زمینه روزنامه دنیای خودرو مصاحبه کوتاهی درباره تامین قطعات یدکی خودروهای تویوتا و لکسوس توسط شرکت ایرتویا و تفاوت‌های کمی و کیفی آن‌ها نسبت به بازار آزاد با ابوالقاسم پهلوان، مدیر قطعات یدکی این شرکت داشته‌ است که در پی می‌آید.

* موضوعات مهمی که می‌توان به‌عنوان جدیدترین دستاوردهای ایرتویا در بحث خدمات پس از فروش مطرح کرد، چه مواردی است؟

در حوزه قطعات یدکی خوشبختانه دستاوردهای فراوانی داشته‌ایم که یکی از این موارد شناسایی و بازتعریف تمام قطعات تویوتاست. ما در شرکت حدود ۳۵۰ دستگاه مدل و تیپ خودرو داریم. در این مدت تمام تعاریف قطعات آن‌ها را انجام داده‌ایم که در حدود ۳۵۰ تا ۳۶۰ هزار کد فنی در حوزه قطعات یدکی تویوتا موجود است. تمام این قطعات در سیستم تعریف شده‌اند و به‌راحتی می‌توان آن‌ها را شناسایی کرد.

از دیگر مواردی که توانستیم تا حد بسیار زیادی پیش ببریم، قرار دادن این اطلاعات در وبسایت ایرتویاست تا مشتریان در صورت نیاز به این اطلاعات فنی، از طریق شماره فنی قطعه بتوانند علاوه بر استعلام قیمت به قطعه مورد نیاز دسترسی پیدا کنند. همچنین مشتریان می‌توانند با جست‌وجوی نام و شماره‌شاسی، قطعه مورد نیاز برای خودرویشان را پیدا کنند. در این روش مشتریان می‌توانند به‌راحتی از موجودی قطعه مورد نظر مطلع شوند.

* آیا در بحث فروش اینترنتی هم برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است؟

در بحث فروش اینترنتی شرکت با توجه به در اختیار قرار دادن تمامی اطلاعات قطعات به مشتریان در سایت، این نیاز را دیدیم که مردم بیشتر به دنبال خرید اینترنتی قطعات هستند و تمایل چندانی به خرید حضوری ندارند. به همین خاطر در حال اجرای فروش اینترنتی از طریق سایت ایرتویا به مشتریان هستیم. البته کارهای جزئی برای راه‌اندازی این بخش وجود دارد، ولی با توجه به همکاری‌های واحد IT شرکت سعی داریم تا پایان مردادماه سال جاری این بخش را راه‌اندازی کنیم و با توجه به درخواست مشتریان از طریق پست، قطعه مورد نیازشان را ارسال خواهیم کرد.

* یکی از موضوعات بسیار مهم در بحث قطعات یدکی، قیمت آن است که معمولا اختلاف قیمت بین نمایندگی و بازار آزاد وجود دارد؛ ایرتویا برای این موضوع چه راه‌کاری اندیشیده است؟

ما در حوزه قطعات یدکی با توجه به تحقیقات میدانی که انجام دادیم، تفاوت قیمت‌هایی را با بازار شناسایی کردیم. در این مدت با ارائه راهکارهای متفاوت و جدید توانستیم این اختلاف قیمت را به حداقل برسانیم و در بسیاری از موارد قیمت قطعات را پایین‌تر از بازار آزاد بیاوریم. در حال حاضر یک فضای رقابتی با بازار ایجاد کرده‌ایم، از همین رو می‌توان گفت در برخی موارد قیمت قطعات شرکت از بازار ارزان‌تر است. حتی ارزیابی‌هایی که شرکت‌های بازرسی کیفیت از قیمت قطعات انجام داده‌اند، کاملا نشان می‌دهد نسبت رضایت مشتریان در این زمینه افزایش پیدا کرده است.

* این اختلاف در بخش کیفی هم مشاهده می‌شود؟

بله. در حوزه کیفی قطعات، کارهای مختلفی برای ایجاد تمایز بین نمایندگی و بازار آزاد انجام داده‌ایم. تمام قطعات عرضه‌شده هولوگرام «ایرتویا» دارند یعنی مشتریان می‌توانند قطعات ما را با هولوگرام روی بسته‌‌بندی شناسایی کنند. خواهش ما از مشتریان این است که حتما در زمان خرید قطعات به این موضوع توجه کنند زیرا قطعه‌ای که هولوگرام ایرتویا را داشته باشد ۱۰۰درصد اصل است. بحث دیگری که در بخش قطعات کیفی مثل کمک‌فنر و لنت ترمز انجام داده‌ایم، «نانوتگ» است. نانوتگ‌ها را باید با چشم مصلح دید. تمامی این قطعات دارای گارانتی هستند که توسط تکنسین شرکت باید نصب شوند. همچنین این قطعات گارانتی ۶ ماهه دارند.

* حدودا چه میزان کاهش قیمت در قطعات داشته‌اید؟

به‌طور متوسط حدود ۲۵ درصد کاهش قیمت نسبت به سال گذشته داشته‌ایم. البته این بدین منظور نیست که شرکت ایرتویا در گذشته سود بالایی از فروش قطعات به‌دست می‌آورد و حالا سود خود را کم کرده است. با بررسی، تحقیق و تحلیل‌های صورت گرفته مواردی را شناسایی کرده‌ایم که باعث افزایش قیمت تمام‌شده قطعات می‌شد. اما با کاهش هزینه‌ها در خرید قطعات و حمایت‌هایی که از شرکت مادر داشتیم، توانستیم در نهایت کاهش قیمت‌ را به همراه داشته باشیم.

البته هزینه‌های سربار شرکت با واردکنندگان غیررسمی قابل مقایسه نیست. به این دلیل که اکثرا واردکنندگان غیررسمی از کانال‌های غیرقانونی جهت واردات قطعات یدکی استفاده می‌کنند و این امر باعث بروز مشکلاتی در حوزه رقابت قیمت می‌شود. با این‌حال بازهم شرکت ایرتویا توانست قیمت قطعات یدکی خود را پایین‌تر از بازار آزاد درنظر بگیرد.

* در بخش تامین قطعات در دیگر شهرهای کشور چه کارهایی را انجام داده‌اید؟

با توجه به این‌که سیاست شرکت در حوزه قطعات یدکی، افزایش رضایت مشتریان و سرعت خدمات‌دهی در شبکه نمایندگی‌هاست، ما توانستیم با استفاده از روش‌های حمایتی که از نمایندگان داشتیم، سطح دسترسی قطعات در شبکه را بالا ببریم. یعنی به نمایندگی‌ها اعتباراتی داده‌ایم که بتوانند افزایش موجودی قطعات در انبارهای خود داشته باشند. با این روش مشتریان می‌توانند در هر نمایندگی سطح کشور به‌راحتی قطعات مورد نیاز خود را تامین کنند.

البته یکی از موارد مهمی که به آن پرداخته‌ایم، ایجاد فروشگاه قطعات در سراسر کشور است. در حال حاضر چهار فروشگاه قطعات داریم؛ یک شعبه در بازار تهران، یک شعبه در خیابان پاسداران، یک شعبه در دفتر مرکزی و شعبه چهارم نیز در شهر تنکابن قرار دارد. همچنین در آینده نزدیک تعداد آن را به ۱۰ فروشگاه در استان‌های اصلی مثل شیراز، اصفهان، خراسان، یزد و… افزایش می‌دهیم. مزیت مهم این فروشگاه‌ها اعتماد به کیفیت و قیمت قطعات یدکی است که مشتریان می‌توانند قطعه مورد نیاز خود را در اقصی نقاط کشور خریداری کنند. ضمن آن‌که با قرارداد جدیدی که با شرکت پست جمهوری اسلامی و چند شرکت حمل‌و‌نقل بسته‌ایم، توانسته‌ایم ارسال قطعات به مشتریان و نمایندگان در مراکز استان‌ها را در کمتر از ۲۴ ساعت و در دیگر شهرستان‌ها در مدت ۴۸ ساعت انجام دهیم.

* باتوجه به رفع نسبی تحریم‌ها و مشکلاتی که در تامین قطعات وجود داشت، چند درصد از قطعات خودروها را می‌توانید تامین کنید و آیا این میزان افزایش می‌یابد؟

خوشبختانه با رفع تحریم‌ها روابط ما با شرکت مادر بیشتر از قبل شده است و به تازگی یک محموله قطعات یدکی را از ژاپن دریافت کرده‌ایم. باتوجه به مذاکرات انجام شده، مقرر شد به زودی اکثر قطعات را به طور مستقیم از کشور ژاپن دریافت کنیم. باتوجه به گروه‌بندی قطعات براساس مصرف، درحال حاضر میزان پاسخگویی به قطعات تند‌مصرف کامل است. همچنین در حوزه قطعات متوسط مصرف حدود ۹۵ درصد از نیازها را به صورت آنی پاسخگو هستیم و در حوزه قطعات کند‌مصرف نیز، این شاخص به ۹۰درصد می‌رسد. لذا با توجه به اقدامات اصلاحی که در این حوزه صورت می‌گیرد، کسورات مربوطه به‌صورت سفارش‌های خاص در کمتر از ۱۰ روز برای مشتریان از طریق منابع خارجی تامین می‌شود.

* مشتریانی که خودروهایشان را برای سرویس یا تعمیر به تعمیرگاه می‌آورند، در برخی اوقات تمایل دارند از قطعات خریداری شده خودشان در خودرو استفاده شود، آیا این موضوع در شرکت ایرتویا هم صورت می‌گیرد؟

الزاما بر اساس قانون وزارت صنایع نمی‌توانیم قطعاتی را که به صورت شخصی وارد شرکت می‌شوند، روی خودروها نصب کنیم. در حال حاضر هم تمایزی در بحث کیفی قطعات بین محصولات شرکت و بازار آزاد ایجاد کرده‌ایم. قطعات شرکت دارای ۶ ماه یا ۱۰هزار کیلومتر گارانتی است. یعنی اگر خودرویی برای یک سرویس وارد تعمیرگاه‌های مجاز ما شود، ۶ ماه یا ۱۰ هزار کیلومتر بابت آن سرویس یا خدمت و آن قطعه، گارانتی می‌شود. در این حوزه تعمیرگاه‌های سطح شهر نمی‌توانند کاری انجام دهند، زیرا ممکن است قطعه مورد استفاده در خودرو تقلبی یا بی‌کیفیت باشد که تنها به‌خاطر قیمت پایین‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر دنبال یک کالای ارزان‌قیمت هستیم، نمی‌توان توقع داشت که آن کالا از نظر کیفیت بهترین نوع است. خواهش ما این است که مردم برای حفظ سلامت و امنیت خود و خانواده‌شان همیشه از قطعات با‌کیفیت و اصلی استفاده کنند. در بازار آزاد، قطعات تقلبی فراوانی وجود دارد. برای مثال قیمت فیلتر هوای اصلی خودروی تویوتا کمری، ۱۴۰ هزار تومان است اما در بازار نمونه‌های ارزان‌قیمت با همان شکل از ۲۰ تا ۵۰ هزارتومان به‌فروش می‌رسد. این اختلاف قیمت به خوبی نشان‌دهنده عدم کیفیت محصول فروخته‌شده در بازار آزاد است. چنین قطعاتی شاید به ظاهر تاثیر خود را نشان ندهند، اما تاثیر زیادی روی مصرف سوخت خودرو و عملکرد موتور دارند.

به همین خاطر همیشه به مشتریان خود می‌گوییم از قطعات اصلی برای خودروی شخصی‌شان استفاده کنند. با توجه به این‌که محبوبیت برند تویوتا به دلیل کیفیت آن است، عملا اگر مشتریان بدانند این قطعه تقلبی است، هیچ علاقه‌ای به استفاده از آن نخواهند داشت. بنابراین اگر کسی به دنبال ارزانی و عدم کیفیت محصول باشد، به هیچ عنوان سراغ تویوتا نخواهد رفت.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=1159
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)