سه‌شنبه 14 سپتامبر 2021 - 12:50
تجربه مدرس‌خیابانی و رونق سیستان، بلوچستان و چابهار

استاندار ویژه سیستان و بلوچستان انتخاب شد

مدرس‌خیابانی در زمان تصدی قائم مقامی وزارت صمت از معدود مقاماتی بود که بارها به بندر چابهار سفر کرد و اقداماتی مشهود در زمینه توسعه فعالیت های این بندر صورت داد.

انتخاب حسین مدرس‌خیابانی به عنوان استاندار ویژه سیستان و بلوچستان از سوی هیئت دولت سیزدهم نویدی است برای این استان. چرا که وی در زمان تصدی قائم مقامی وزارت صمت از معدود مقاماتی بود که بارها به بندر چابهار سفر کرد و اقداماتی مشهود در زمینه توسعه فعالیت های این بندر صورت داد.

این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که بندر چابهار بندری عادی و محلی نیست، بلکه به عنوان نقطه‌ای راهبردی ظرفیت اثرگذاری بر تحولات اقتصادی منطقه و حتی جهان را داراست و به طریق اولی می تواند کانون توسعه استان سیستان و بلوچستان و شرق کشور قرار گیرد.

واقعیت این است که این بندر که بخشی از سواحل بکر و دست نخورده مکران به حساب می‌آید علیرغم موقعیت ژئوپلتیک و راهبردی بسیار ویژه‌ای که دارد برای سال ها مورد کم توجهی قرار گرفته بود. اما با دستور صریح رهبر معظم انقلاب برای توسعه سواحل مکران، مسئولان امر تلاشی فراگیر را برای احداث بندری تازه و توانمند را در این منطقه آغاز کردند که حاصل آن بندر شهید بهشتی است که در فاز اول ظرفیت بیش از 8 میلیون تن کالا را دارد.

با این حال، به علت برخی مشکلات لجستیکی و آماده نبودن پسکرانه بندر چابهار، استقبال صاحبان کالا از امکانات این بندر در فاز اول آن، چندان چشمگیر نبود. به همین علت و با توجه به نظر ویژه مقام معظم رهبری به این نقطه استراتژیک که آینده بنادر منطقه است، قائم مقام وقت وزارت صمت با حضور در بندر چابهار نخستین گام های عملی برای رونق گرفتن بندر چابهار برداشته شد.

طی این بازدیدها که در زمان سرپرستی وی بر وزارت صمت نیز تکرار شد، مقرر شد که 20 درصد از سهم واردات کالاهای اساسی مورد نیاز شرق کشور از طریق این بندر انجام شود.

مجموعه ای از این دست اقدامات با محوریت وزارت صمت سبب شد که بندر راهبردی چابهار امید به تخلیه و بارگیری بیش از 5 میلیون تن کالا را طی سال های 98 و 99 در دل بپروراند که اتفاقا بخش مهمی از آن محقق شد.
با این حال در دوره تصدی مدرس خیابانی در وزارت صمت، توجه به استان سیستان و بلوچستان به عنوان استانی کمتر برخوردار که نیازمند توجه و سرمایه گذاری دولت در امور زیربنایی و تولیدی است به مرحله تازه ای رسید.

پروژه هایی مانند فاز دوم کارخانه بافت بلوچ ایرانشهر، کارخانه سیمان تیس راسک، تلاش برای توسعه امکانات مرز ریمدان در جهت توسعه فعالیت های این مرز از عبور 120 کامیون به هزار کامیون در روز و… از دیگر اقدامات مدرس خیابانی در دوره کوتاه سرپرستی وزارت صمت در جهت توسعه استان سیستان و بلوچستان می توان اشاره کرد که بیانگر این واقعیت است که وی به خوبی بر کمبودها و ظرفیت های این استان مرزی و بسیار مستعد به لحاظ اقتصادی واقف است.

اصولاً انتخاب شخصی با سابقه ای روشن و اعتبار بالای اجرایی مدرس خیابانی به عنوان استاندار ویژه استان سیستان و بلوچستان پیامی صریح و روشن از سوی دولت جدید به مردم شریف این استان است که قرار است مشکلات و مسائل این استان به نگاهی نو حل و فصل شود.

به عبارت دیگر، توجه خاص مقام معظم رهبری به سواحل مکران و ظرفیت های راهبردی آن نیاز به پاسخی درخور داشت که انتخاب مدیری در سطح مدرس خیابانی با اختیارات ویژه بخش مهمی از این پاسخ و عمل به منویات ایشان است.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=11601
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)