- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

«ساینا اس» دوشادوش «شاهین» بازارگشایی می‌کند

خودروسازان داخلی اکنون محصولات جدیدی مانند شاهین و تارا را به بازار معرفی کرده‌اند که در میان مدل‌های عرضه‌شده از سوی آن‌ها پرچمدار محسوب می‌شوند. اما هریک از خودروسازان، محصولات ارتقایافته دیگری نیز دارند که دوشادوش مدل‌های پرچمدارشان در بازار حرکت می‌کنند. خودروهایی همچون دناپلاس و راناپلاس در ایران‌خودرو و محصولاتی مانند ساینا اس و کوییک اس در سایپا را ازجمله این محصولات می‌توان به حساب آورد.

در همین راستا، گروه خودروسازی سایپا طی 2 سال گذشته خودروهای باکیفیتی را با رده‌های مختلف قیمتی و کلاس‌های متفاوت و متنوع، تولید و روانه بازار کرده است تا ضمن پاسخگوی به نیازها و خواسته‌های مشتریان، رضایت آن‌ها را نیز جلب کند.

* ساینا از نوع S

ساینا S که فیس‌لیفت ارتقایافته‌ای از نسخه پایه این خودرو به حساب می‌آید، علاوه بر بازطراحی جلوپنجره، سپرها، ورودی هوای جلو، چراغ‌های عقب و الگوی درِ صندوق عقب، به امکاناتی و تجهیزاتی همچون دی‌لایت (چراغ روشنایی روز)، چراغ بدرقه، سیستم تهویه نیمه‌اتوماتیک با نمایشگر دیجیتال، فرمان دی‌کات، صفحه کیلومتر جدید، استاندارد محافظت از عابر پیاده، نشانگر تعویض دنده (GSI) و ترمز کمکی BA مجهز است. از دیگر امکانات این خودرو می‌توان به شیشه‌ها و آینه‌های برقی، گرمکن آینه، سنسور پارک عقب، دماسنج محیط، استاندارد ایزوفیکس صندلی‌ها (نگهدارنده صندلی کودک)، سیستم صوتی بلوتوث‌دار MP3 و USB با چهار باند، ترمزهای دیسکی جلو و کاسه‌ای عقب، رینگ فولادی، ترمز ABS، EBD، کامپیوتر سفر، دکمه صندوق‌پران روی ریموت‌کنترل، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو و… اشاره کرد.

* امتیازات بخش فنی

در بخش فنی ساینا S نیز به‌رغم برخورداری از قوای محرکه مشابه با نسخه پایه، به‌جای استفاده از دریچه گاز مکانیکی، از نمونه الکتریکی استفاده شده و بالانسر شفت موتور هم ارتقا پیدا کرده است. همچنین با وجود این‌که بازدهی پیشرانه ساینا S مشابه نسخه پایه است، اما تا حد قابل توجهی لرزش پیشرانه در نمونه فیس‌لیفت نسبت به نسخه‌های قبلی کاهش یافته است. این پیشرانه که در ساینا S به‌صورت پایه با استاندارد آلایندگی یورو۵ مطابقت دارد، جزو پیشرانه‌های کم‌استهلاک و کم‌مصرف در بازار ایران شناخته می‌شود و سابقه حریق یا خرابی‌های وقت و بی‌وقت واشر سرسیلندر را ندارد.

یکی دیگر از تفاوت‌های فنی ساینا S با نسخه پایه، ساختار برق و الکترونیک این خودرو است که در نمونه فیس‌لیفت از سامانه BCM و مدیریت یکپارچه بهره می‌برد. این سامانه که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، باعث می شود تا ساینا S در بخش الکتریکی قوی‌تر از نسخه‌های قبلی باشد و دوام و کارایی بهتری را از خود به نمایش بگذارد. وجود این ساختار یکپارچه در ساینای فیس‌لیفت سبب شده است تا در صورت تمایل امکان نصب اصولی کروزکنترل بر روی ساینا S فراهم باشد.

از دیگر تغییرات فنی اعمال‌شده برای ساینا S، ارتقای عایق‌بندی کابین و بخش محفظه پیشرانه این خودرو است. این اتفاق سبب شده است نفوذ صدا به کابین ساینا S کمتر از نسخه پایه باشد. در بخش ساختار سازه ساینا S هم گفته می‌شود استحکام بخش عقب و جلوی این خودرو تا حدی بیشتر شده است.

* تفاوت‌های ظاهری ساینا نیوفیس

تفاوت‌های ظاهری ساینا S با سری قبلی ساینا در این موارد هستند: جلوپنچره کرومی جدید، سپر جلوی جدید، اضافه‌شدن چراغ روشنایی روز (دی‌لایت)، سپر عقب جدید، دیفیوزر جدید عقب، چراغ‌های عقب جدید، الگوی جدید درِ صندوق عقب، غربیلک فرمان جدید با طرح دی‌کات.

خریداران ساینا در نظراتی که در فضای مجازی منتشر کرده‌اند، کلیات طراحی جلو ساینا اس را شبیه هوندا سیویک 2013 دانسته و اندازه جلوپنجره با شبکه سپر این خودرو را متناسب ارزیابی کرده‌اند. به عقیده آن‌ها، طراحی صندوق و چراغ‌های عقب ساینا اس هم ترکیبی از نمای عقب رنو سیمبل و ب‌ام‌و 320آی 2008 است.

اما امضای طراحی جدید سایپا را روی برخی قسمت‌های ساینا اس مانند دیفیوزر و چراغ روی آن یا صفحه‌کیلومتر این خودرو می‌توان دید که شباهت‌هایی به خودرو شاهین دارد. در ساینا اس علاوه بر فرمان دی‌کات و صفحه‌کیلومتر و دسته‌دنده جدید، از پلاستیک تزریقی مشابه 207 و برخی خودروهای چینی برای داشبورد و تودری‌ها استفاده شده که صدای اضافه‌ای در کابین ایجاد نمی‌کند.

* تمایزات نهان و آشکار ساینا اس

بسیاری از خریداران ساینا اس به این مورد اشاره کرده‌اند که در این خودرو برای بالارفتن عمر دریچه گاز، تا کلاچ نگیرید ماشین استارت نمی‌خورد یا وقتی سوییچ را باز می‌کنید، آمپرها مثل خودروهای خارجی بالا می‌روند و دوباره برمی‌گردند. ازجمله دیگر موارد مثبتی که توجه خریداران را جلب کرده، این است که در صورت باز بودن هرکدام از درهای خودرو، مانیتور کوچک وسط صفحه‌کیلومتر (مانند خودرو شاهین) نشان می‌دهد کدام در باز است.

نمایش وضعیت دنده روی پشت‌آمپر و پیشنهاد سبک‌کردن آن در دورهای بالا که آن‌هم مشابه خودرو شاهین است، برای مشتریان جذاب بوده است. سیستم سیم‌کشی مالتی‌پلکس، صندوق‌پران روی سوییچ، هشدار ضد سرقت با بوق خودرو (VAS)، دی‌لایت، چراغ بدرقه، فعال‌شدن گرمکن آینه‌های جانبی هنگام بخارزدایی از شیشه‌ها و هشدار صوتی روشن ماندن چراغ‌های خودرو پس از خاموش‌کردن خودرو و خارج کردن سوییچ نیز ازجمله آپشن‌هایی بوده که در جلب رضایت خریداران موثر بوده است.

اما آن‌چه یک خودرو را به گزینه مطلوب خرید تبدیل می‌کند، صرفا ویژگی‌های ظاهری یا آپشن‌های آشکار آن نیست. در میان مصرف‌کنندگان نیز عده‌ای هستند که تخصصی‌تر برخورد می‌کنند و ارزش برخی مشخصه‌ها فنی و ایمنی و استانداردها را به‌خوبی می‌دانند.

* استانداردها و سامانه‌های خاص ساینا نیوفیس

قفل ايمني کودک برای درها، قفل‌شدن اتوماتیک درها در سرعت بالای 10 کیلومتر (اتولاک) و باز شدن اتوماتیک درها هنگام تصادف، قفل مرکزی شیشه‌ها، استاندارد محافظت از عابر پیاده و سامانه مدیریت و نظارت عملیاتی بر خودرو (BCM) ازجمله استانداردهای بسیار خوب ساینا اس هستند. به‌عنوان مثال؛ وقتی راننده دستور توقف حرکت برف‌پاک‌‌کن را می‌دهد، سیستم BCM که یک سامانه خدمات هوشمند است، ابتدا کنترل می‌کند که برف‌پاک‌کن در پایین‌ترین سطح خود قرار داشته باشد و اگر چنین نبود، آن را به پایین‌ترین سطح برمی‌گرداند و سپس قفل می‌کند، یا هنگامی که راننده دکمه گرمکن شیشه عقب را فشار می‌دهد، BCM زمان لازم را برای راه‌اندازی این قسمت محاسبه کرده و سرعت عملکرد آن را تنظیم می‌کند. این یونیت کنترلی، علاوه بر این‌که راننده را نسبت به کارکرد صحیح و دور از خطر سیستم‌های خودرو مطمئن می‌کند، میزان سیم‌کشی‌های خودرو را کاهش می‌دهد.

از سوی دیگر، ساینا اس علاوه بر ترمز ضد قفل (ABS) و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، به کمکی ترمز (BA) مجهز است. این سیستم که با نام دستیار ترمز نیز شناخته می‌شود، در بیش‌تر خودروهای روز دنیا به کار گرفته شده است و نقش اساسی در جلوگیری از بروز حادثه در ترمزهای ناگهانی ایفا می‌کند. تحقیقات نشان داده است بیشتر رانندگان در شرایط حساس و ناگهانی نمی‌توانند تصمیم درستی درخصوص میزان مناسب فشردن پدال ترمز بگیرند و عمدتا پدال ترمز را به‌اندازه‌ای که بایسته است، فشار نمی‌دهند. اما این سیستم، فارغ از میزان فشردن پدال گاز از سوی راننده، بر اساس میزان سرعت خودرو بر فشار روغن ترمز می‌افزاید تا فشار وارده بر ترمزها بیش‌تر شود. در این حالت، فشار سیستم ABS نیز بیش‌تر خواهد شد تا از قفل‌شدن چرخ‌ها جلوگیری کند. به عبارت دیگر، سیستم BA همیشه هوای راننده را دارد تا در صورت نیاز در هنگام ترمزگیری، بسته به سرعت خودرو نیروی اعمالی بر ترمزها را افزایش دهد. این سیستم باعث می‌شود مسافت توقف خودرو بسیار کمتر زمانی باشد که خودرو فاقد این سیستم است.