- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

انجام بیش از 17هزار گشت‌ مشترک بازرسی طی آذرماه گذشته

مدیر کل بازرسی ویژه و امور تعزیرات سازمان حمایت از انجام بیش از 17 هزار مورد بازرسی از واحدهای صنفی، غیرصنفی و بنگاه های اقتصادی به‌صورت گشت مشترک بازرسی در سطح کشور از ابتدای آذرماه سال جاری تاکنون خبر داد.

به گزارش نگاه اقتصادی از روابط عمومی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، سیدمجتبی سجادی جزی اظهار داشت : بازرسان سازمانهای صنعت ، معدن و تجارت استانها حسب وظیفه ذاتی خود طی آذرماه امسال اقدام به برگزاری 17 هزار و 90 مورد گشت مشترک بازرسی از واحدهای صنفی و غیرصنفی در سطح کشور کرده اند.

وی با اعلام اینکه طی همین مدت، 4هزار و 950 پرونده تخلف اعم از گران‌فروشی، کم فروشی و … تشکیل شده است، متذکر شد : در حال حاضر نیز گشت های مشترک بازرسی نظارتی با حضور بازرسان سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها و سازمان تعزیرات حکومتی و همکاری دیگر دستگاههای ذیصلاح از جمله وزارت جهاد کشاورزی، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، اتاق اصناف و اتحادیه ها و… به طور جد در سطح استانها در حال انجام است.

مدیر کل بازرسی ویژه و امور تعزیرات همچنین ، میزان ارزش پرونده های متشکله را بالغ بر 2 میلیارد ریال عنوان و ادامه داد: کلیه این پرونده هاجهت رسیدگی و صدور رای به شعب تعزیرات حکومتی استانها ارسال شده است.

این مقام مسئول با بیان این مطلب افزود : با توجه به شرایط فعلی کشور و برای خدمت‌رسانی به مردم و تسریع در اقدامات لازم، گشت‌های مشترک بازرسی نظارتی فعال تر از گذشته در قالب اکیپ‌های سیار در ساعات اداری و غیر اداری به اتفاق نمایندگان دستگاه‌های نظارتی کار بازرسی را انجام می‌دهند.

به گفته وی ، هدف از برگزاری گشت‌های مشترک بازرسی ، پیشگیری از وقوع تخلف و در راستای نظارت بر واحدهای صنفی اعم از تولیدی و توزیعی و خدماتی، قاچاق کالا و ارز در سطح عرضه و برخورد با تخلفات در حوزه احتکار و گرانفروشی است.

سید مجتبی سجادی تاکید کرد : تلاش می‌شود تا با اعمال نظارت و برخورد با هرگونه اخلال در بازار، دست سوداگران کوتاه شده و میزان بروز تخلفات به حداقل برسد.

مدیر کل بازرسی ویژه و امور تعزیرات سازمان حمایت از شهروندان تقاضا کرد چنانچه اطلاعی از وقوع هرگونه تخلف اعم از احتکار، گرانفروشی، تقلب و دیگر موارد دارند مراتب را طی تماس با شماره ۱۲۴، اطلاع رسانی کنند تا پیگیری قانونی انجام شود.

لازم بذکر است ؛ برابر تجارب حاصل از کنترل و نظارت بر بازار ، اعمال نظارت بر بازار در قالب گشت مشترک بازرسی و با همکاری همه دستگاه های ذیربط، نهایتاً موجب تسریع بررسی، پیگیری و حسب مورد اقدام قانونی بازدارنده و مؤثر در خصوص تخلفات احرازی در محل با صرف کمترین زمان و حذف رویه های اداری و بعضاً اطاله رسیدگی می شود لذا این موضوع به لحاظ نقش تأثیرگذار آن درکنترل بازار، در همکاری با دستگاه های مرتبط همواره مدنظر این سازمان قرار داده شده است.