جمعه 15 آوریل 2022 - 12:33

گردشگری زیارت و سلامت؛ راهی برای توسعه صنعت توریسم ایران

علیرضا جابتی

صنعت توریسم بنا بر برآوردهای جهانی پس از صنایع نفت و خودروسازی، سومین صنعت درآمدزای جهان است که درعین‌حال به‌عنوان یک صنعت پاک و دوستدار محیط زیست هم شناخته می‌شود. طبق بررسی‌ها، ورود هر گردشگر خارجی به ایران برابر با صادرات ۴۰ بشکه نفت خام برای کشور درآمدزایی دارد. این در حالی است که کشور پهناور ایران با پیشینه تاریخی چندهزار ساله و ویژگی‌های اقلیمی و آب‌و هوای متنوع و چهارفصل و نیز چشم‌اندازها و جاذبه‌های طبیعی که در کنار جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی دارد‌، از پتانسیل و قابلیت بسیار بالایی در جذب گردشگر خارجی برخوردار است.

جاذبه‌های تاریخی ایران که بخشی از آن‌ها را اماکن مذهبی اعم از زیاتگاه‌های بزرگ و کوچک، مساجد تاریخی، کلیساهای قدیمی، آتشکده‌های باستانی و… تشکیل می‌دهند، در کنار جاذبه‌های طبیعی که بهره‌مندی از آن‌ها به حفظ و ارتقای سلامت جسم و روان کمک می‌کند، بستر بسیار مناسبی برای رونق گردشگری در بخش‌های زیارت و نیز سلامت و درمان هستند.

این جاذبه‌ها متمم تاریخ و طبیعت ایران‌زمین هستند. زیرا که مذاهب ریشه در دل تاریخ کهن این سرزمین دارند و قابلیت‌های سلامت و درمان نیز در طبیعت زیبای ایران جاری‌اند؛ مانند چشمه‌های آبگرم معدنی فراوان در سطح کشور ازجمله در استان‌های خراسان، مازندران، گیلان، آذربایجان، کردستان و… .

از سوی دیگر، پیشرفت‌های شایان و ممتاز ایران در زمینه علوم پزشکی و نانو، بیمارستان‌های و مراکز درمانی مجهز برای انجام انواع عمل‌های جراحی ازجمله جراحی‌های زیبایی و… با قیمت و کیفیت رقابتی در منطقه، موقعیت ممتاز و منحصربه‌فردی را برای جذب گردشگر خارجی به ایران ایجاد کرده که با استقبال گردشگران کشورهای همسایه ازجمله منطقه آسیای میانه و قفقاز مواجه شده است، به‌طوری‌که امروزه توانسته‌ایم در این زمینه گوی رقابت را از رقبای منطقه‌ای نظیر ترکیه، عربستان و امارات برباییم.

در این میان، پایین بودن نرخ برابری ریال ایران در مقایسه با ارزش پول کشورهای منطقه باعث رونق بیشتر این سفرهای زیارتی و نیز سفرهای به قصد استفاده از خدمات سلامت، درمانی و زیبایی شده است.

اما در همین بخش‌ها نیز تا رسیدن به نقطه ایده‌آل و اهداف عالی از پیش تعیین‌شده فاصله داریم و برای شناساندن ظرفیت‌های موجود به‌ویژه به گردشگران غیرمسلمان جای کار بسیار است. در این زمینه انتظار آن است که دستگاه‌های فرهنگی کشور که در رأس آن‌ها وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار دارد، از یک‌سو برای معرفی و تبلیغات هدفمند و موثر و از سوی دیگر برای مدیریت داشته‌ها به قصد رفع کسری امکانات لازم و ارائه خدمات هرچه رقابتی‌تر برنامه‌ریزی کنند.

* کارشناس ارشد صنعت گردشگری

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=11766
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)