- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

تشکیل کارگروه نساجی و پوشاک در کمیسیون صنایع مجلس

هزار و صد و هفتمین نشست هیأت‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران با حضور اعضای هیأت‌مدیره و با حضور نمایندگان تشکل‌های نساجی و پوشاک کشور با حضور عزت‌الله اکبری تالارپشتی و علی جدی؛ رییس و نایب‌رییس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در محل دفتر انجمن صنایع نساجی ایران برگزار شد.

به گزارش نگاه اقتصادی، در این نشست مجتبی دستمالچیان، شاهین کاظمی، رضا حمیدی و مهرداد زکی‌پور از اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک، رامین جوانرود از انجمن صنایع پوشاک، مجید نامی از اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک، محمدمهدی مباشر، عباس مقصودی، سیدجعفر حسینی و سید محمد مقدسی از جامعه متخصصین نساجی ایران، علیرضا احمدیان از اتحادیه پوشاک تهران، حسین نیکچی، عباس سرشارزاده و بهناز علاسوند از انجمن نساجی خوزستان، محمود ضرابی، محمدمهدی سمائیان، محمد عباس‌زاده و علی‌اصغر بهبهانی از اتحادیه کشباف و جوراب تهران، مهدی کاردان، حسن نیلفروش‌زاده و سجاد نباتچیان از انجمن نساجی استان زنجان حضور داشتند.

در بخش ابتدایی این نشست، درخصوص موضوع مواد اولیه مورد نیاز واحدهای ریسندگی و بافندگی بحث و تبادل نظر شد و نظرات نمایندگان اتحادیه‌ها و تشکل‌های حاضر در جلسه درخصوص قیمت و کیفیت و کمبود نخ و مواد اولیه مورد نیاز مطرح شد و پس از آن موضوعات لغو معافیت‌های واردات ماشین‌آلات نو و دست دوم و تاثیرات منفی آن بر سرمایه‌گذاری‌های ایجادی و توسعه‌ای و بازسازی نوسازی مطرح شد و تعیین و ابلاغ تعرفه‌های گمرکی بدون اخذ نظر مشورتی تشکل‌های تخصصی، مشکلات تامین مواد اولیه و مشکلات مربوط به بازگشت و ایفای تعهدات ارزی جزو مشکلات فعلی واحدها عنوان شد که مجتبی دستمالچیان، رییس هیأت‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران در سخنان خود به آن پرداخت و از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا در سال تولید، دانش بنیان و اشتغالزا به این صنعت توجه بیشتری شود.

وی با انتقاد از عدم به‌کارگیری نظرات و پیشنهادهای بخش خصوصی و عدم اخذ نظرات تشکل‌های تخصصی در تصمیم‌سازی‌ها و قانون‌گذاری‌ها از رییس کمیسیون صنایع مجلس خواست تا کارگروه نساجی و پوشاک را در زیرمجموعه کمیسیون و با مشارکت تشکل‌های نساجی راه‌اندازی کند تا ارتباط بهتری با این صنعت برقرار شود.

دستمالچیان به نمایندگی از حاضرین قول مساعد داد در صورت حمایت پنج‌ساله از این صنعت، این صنعت می‌تواند هم‌ردیف کشورهای صاحب‌نام نساجی دنیا قرار گیرد. وی حمایت از این صنعت را همچون حمایت از خودرو و فولاد ندانست، بلکه همراهی و حمایت از این صنعت در میدان عمل و جلوگیری از واردات بی‌رویه و قاچاق دانست. وی با اشاره به لزوم ارائه تسهیلات ارزان قیمت به صنایع نساجی از مجلس نشینان خواست تا حامی این صنعت در جهت توسعه کشور باشد.

در ادامه این نشست، عباس‌زاده و بهبهانی از اتحادیه کشباف وجوراب تهران به موضوع تامین پنبه مورد نیاز واحدهای ریسندگی توسط دولت با قیمت مناسب اشاره کردند و با اشاره به زنجیره ارزش نساجی، صنعت پوشاک را به‌عنوان مصرف‌کننده اصلی نخ و پارچه تولیدی نیازمند مواد اولیه متنوع و با کیفیت و قیمت رقابتی دانستند.

زکی‌پور، رییس اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک نیز با اشاره به صنعت پوشاک به‌عنوان لکوموتیو صنایع نساجی در دنیای امروز به حجم قاچاق و واردات پوشاک در سال‌های گذشته اشاره کرد و مبارزه جدی با قاچاق در مقاطع زمانی مشخص را عامل رشد و توسعه و پیشرفت برندهای داخلی دانست. وی با اشاره به مشکلات واحدهای پوشاک در تامین مواد اولیه به واردات و قاچاق بی‌رویه در جهت نابودی کامل این صنعت اشاره کرد. زکی‌پور مناطق آزاد را به‌عنوان پایگاه‌های واردات به‌جای صادرات دانست و از مجلس و دولت خواست تا نگاه خود به صنایع نساجی و پوشاک را تغییر دهد.

در ادامه این نشست، رضا حمیدی، عضو هیأت‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به شعارهای سال در زمینه حمایت از تولید و اشتغالزایی، برخی تصمیمات اتخاذشده توسط دولت را برخلاف روند تحقق شعار سال دانست. وی با اشاره به نقش استعمار در عقب‌ماندگی این کشور به لزوم به‌کارگیری همت و توان صنعتگران برای پیشرفت و توسعه کشور پرداخت. حمیدی با اشاره به لزوم مشوق‌های صنعتی برای سرمایه‌گذاری و توسعه صادرات به لغو معافیت ورود ماشین‌آلات اشاره کرد و با اشاره به ظرفیت‌های حیرت‌انگیز صنایع نساجی در ایجاد اشتغال و ارزش افزوده خواستار اصلاح نگاه دولتمردان به این صنعت شد.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز ضمن استقبال از تشکیل کارگروه نساجی در مجلس شورای اسلامی از علی جدی خواست به‌عنوان نماینده کمیسیون صنایع پیگیر این موضوع باشد. وی با اشاره به تدوین قانون برنامه هفتم توسعه از این کارگروه خواست تا برنامه‌های اجرایی و عملی برای این موضوع ارائه دهند. وی با اشاره به لزوم سازماندهی مطالبه‌گری بخش خصوصی و تشکل‌های نساجی از ساختار اداری و سازمانی دولت در تولی‌گری انتقاد کرد و تنها راه پیشرفت و برون‌رفت از این وضعیت را حضور موثر و مطالبه‌گرانه بخش خصوصی در صحنه دانست. وی خلأ فعلی را عدم‌حضور منسجم بخش خصوصی در صحنه و عدم مطالبه‌گری منسجم و با برنامه دانست.

اکبری با اشاره به لزوم تدوین مشوق‌ها برای حمایت از صنعت به جنگ مشوق‌ها در دنیا برای جذب سرمایه‌گذاری و توسعه بازارهای بین‌المللی پرداخت و از انجمن‌ها خواست تا پیشنهادهای خود را در این زمینه تدوین کنند.

در ادامه این نشست، نماینده شیروان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوابق تحصیلی و شغلی خود در صنایع نساجی به لزوم اصلاح ساختارها به‌جای حل موردی مسائل و مشکلات به لزوم طرح پیشنهادهای اجرایی برای توسعه و پیشرفت صنعت نساجی پرداخت. جدی با انتقاد از جایگاه سازمانی صنعت نساجی در بدنه دولت به لزوم تقویت کرسی صنایع نساجی برای جایگاه این صنعت پرداخت و از رایزنی های انجام‌شده برای تشکیل کارگروه نساجی در بدنه معانت صنایع عمومی وزارت صمت خبر داد. وی با اشاره به مذاکرات انجام‌شده با سازمان توسعه تجارت به لزوم طراحی کرسی و جایگاه مناسب برای صنایع نساجی از انجمن‌های نساجی و پوشاک کشور خواست تا در مدیریت کرسی‌های تخصصی نساجی مشارکت بیشتر داشته باشند. جدی کرسی نساجی در شرکت شهرک‌های صنعتی را نیز از دیگر پیشنهادهای خود در این حوزه دانست. وی با اشاره به پتروشیمی تندگویان به‌عنوان تامین‌کننده مواد اولیه مورد نیاز این صنعت و لزوم همراهی بیشتر این مجتمع با صنایع نساجی، به لزوم پیگیری و تلاش بیشتر برای احیای این صنعت پرداخت.