دوشنبه 6 ژوئن 2022 - 16:24

«باغ ایرانیِ کیانپور»؛ دومین باغ فرهنگ کمیسیون ملی یونسکوی ایران در دامغان افتتاح شد

این باغ ایرانی به همت بخش خصوصی و توسط خیّر و کارآفرین عالیقدر حاج علی اکبر کیانپور و همکاری شهرداری و شورای شهر دامغان ساخته شده است.

باغ ایرانیِ کیانپور دامغان به عنوان نخستین باغ ایرانی استان سمنان و دومین باغ فرهنگ کشور با حضور دکتر حجت الله ایوبی مدیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، اعضای باشگاه توسعه کسب و کار یونسکو، امام جمعه، شهردارهای گذشته و حال، اعضای شورای شهر و با حضور خیّر و کارآفرین ملی، استاد علی اکبر کیانپور و خانواده ایشان در شهرستان دامغان پلاک کوبی و ثبت شد.

به گزارش نگاه اقتصادی، دکتر حجت الله ایوبی مدیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در مراسم افتتاح این باغ گفت: کمیسیون ملی یونسکوی ایران، همواره خود را پاسدار هویت ملی این سرزمین می داند و از تمام عناصری که می‌توانند یادآور فرهنگ و تمدن ایران سربلند اسلامی باشد حفاظت می کند.

وی ادامه داد: خوشحالیم که این باغ ایرانی به همت بخش خصوصی و توسط خیّر و کارآفرین عالیقدر حاج علی اکبر کیانپور و همکاری شهرداری و شورای شهر دامغان ساخته شده و پس از باغ فرهنگ شهر کرج، باغ کیانپور به عنوان دومین باغ فرهنگ با نشان یونسکو می باشد که افتتاح شده است.

در ادامه مراسم حجت الاسلام و المسلمین رستمیان، امام جمعه شهر دامغان طی سخنانی از تلاش های شبانه روزی جناب حاج علی اکبر کیانپور و خانواده محترم ایشان و همچنین همیاری مدیران شهری دامغان برای ساخت و افتتاح این مکان فرهنگی تقدیر و تشکر کرد.

همچنین حاج علی اکبر کیانپور که خیّر و کارآفرین ملی و بنیانگذار گروه کیان می باشد، از مدیران و مسئولین شهر دامغان برای همکاری در ساخت و افتتاح این پروژه بزرگ ملی قدردانی نمود.

گفتنی است؛ در سال ۱۳۵۰ حاج علی‌اکبر کیانپور فعالیت گروه کیان را با تراشکاری و قالب‌سازی در صنف فلز تراش و ماشین ساز بنیان‌گذاری نمود. از مهمترین محصولات تولید داخل مشابه نمونه ایتالیایی در دهه ۱۳۵۰ خورشیدی می‌توان به یراق و لولا و ریل کشویی با برند “کیانی” اشاره نمود. در سال ۱۳۷۱ با کوله‌باری بیش از بیست سال فعالیت مستمر و تجربه بالایی که در ساخت انواع قالب‌ها و قطعات فلزی کسب شده بود با ساخت قالب‌های داشبورد پر تیراژترین خودرو وقت (پیکان)، تولید این قطعه به فناوری بومی و داخلی متکی شد و گروه کیان بطور رسمی وارد صنعت خودرو شد. از سال ۱۳۷۵ با توجه به رشد نیازمندی‌های خودروسازان، محصولات عایق هم در گروه کیان تولید شد. در سال‌های آغازین دهه ۱۳۸۰ توسعه سیستم‌ها و زیر ساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هم در دستور کار قرار گرفت، تاجایی که شرکت گروه کیان در میان ۱۰ شرکت دارنده گرید A قرار گرفت. از آغاز دهه ۱۳۹۰خورشیدی، در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اتکای هرچه بیشتر صنایع به تولیدات داخلی و نگاه تخصصی به تولید، گروه کیان عمق فعالیت خود را افزایش داد و از سال ۱۳۹۵ با حذف محصولات غیر مرتبط، تمرکز خود را بر تولید تخصصی محصولات فراهم‌ آورنده آرامش از سکوت قرار داده است.

لازم به ذکر است؛ باغ ایرانی کیانپور دامغان برای فراهم آوردن آرامش مردم و متناسب با تاریخ کهن این شهر با جلوه ای از قدمت تاریخ دامغان و برگرفته از مطالعات باغ های تاریخی موجود دنیا طراحی و اجرا شده است.

این باغ با مساحت ۱۸/۵ هکتار شامل: کوشکی مطابق با معماری باغ های ایرانی، طولانی ترین آبرو باغ های ایرانی دنیا، مسیر مفرح پیاده روی و در مرکز این باغ میدانی با مجسمه منوچهر دامغانی، از شعرای تراز اول قرن پنجم هجری و مفاخر به نام دامغان است.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=11832
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)