شنبه 2 جولای 2022 - 23:22

رونمایی از سامانه هدایت شغلی در روز صنعت و معدن

در گردهمایی دانش‌آموختگان سازمان مدیریت صنعتی، از سامانه هدایت شغلی رونمایی شد.

هم‌زمان با روز صنعت و معدن و مقارن با شصتمین سال تاسیس سازمان مدیریت صنعتی و پنجاهمین سال راه اندازی دوره های مدیریت MBA، گردهمایی دانش‌آموختگان سازمان مدیریت صنعتی با حضور معاون خدمات و تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی برگزار و از سامانه هدایت شغلی دانش‌آموختگان رونمایی شد.

به گزارش سرمایه ملی به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، هم‌زمان با روز صنعت و معدن و مقارن با شصتمین سال تاسیس سازمان مدیریت صنعتی و پنجاهمین سال راه اندازی دوره های مدیریت MBA ، گردهمایی دانش‌آموختگان سازمان مدیریت صنعتی با حضور معاون خدمات و تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی برگزار و از سامانه هدایت شغلی دانش‌آموختگان رونمایی شد.

* سخنرانی معاون وزیر صمت و رییس هیات عامل سازمان گسترش ونوسازی صنایع ایران

علی نبوی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)در این مراسم ضمن تبریک روز صنعت و معدن و تقارن آن با شصتمین سال تاسیس سازمان مدیریت صنعتی در خصوص اهمیت نقش این سازمان در تحقق اهداف آموزشی بویژه تحقق شعار سال 1401 در حوزه کسب و کارهای دانش بنیان اظهار داشت:

در سازمان مدیریت صنعتی، آموزش ها بسیار مفید و عمیق است و من در دوره ای بر اساس احساس نیاز و برای تجهیز به دانش روز مدیریت از این سازمان بهره برده ام. برای یک مدیر، مدرکی که سال ها پیش اخذ شده، نمی تواند مبنای توانمندی قرار گیرد. اکنون که سرعت تغییر و تحولات نیز بیشتر شده است بیش از پیش لزوم آشنایی مدیران صنعتی با دانش روز ملموس است و امکانات و ابزاری که سازمان مدیریت صنعتی دارد بسیار مفید است و امیدواریم بیش از پیش بتوان از آن بهره برد.

وی تاکید کرد: امروز باید بر آموزش های با کیفیت به مدیران صنعتی کشور متمرکز شویم و در این صورت می توانیم امیدوار باشیم که حمایت و پشتیبانی بهتری از شرکت های دانش بنیان صورت می دهیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: نباید شرکت های دانش بنیان را صرفا شرکت های”نوپا” تلقی کنیم بلکه در پی آن هستیم تا شرکت های بزرگ را دانش بنیان کنیم و فناوری های نوظهور را در شرکت های بزرگ رسوخ داده و تحقیق و توسعه را در این شرکت ها هدفمند سازیم.

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران خاطرنشان کرد: خوشبختانه نخبگان زیادی در حوزه صنعت حضور دارند و آمارها نشان می دهد که کشور از نظر تعدد مهندسان در رتبه های برتر قرار دارد.

وی تاکید کرد: با هم افزایی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و سازمان مدیریت صنعتی در حوزه کسب وکارهای دانش بنیان می توانیم شاهد تاثیرات مثبتی در این حوزه باشیم.

* سخنرانی مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی

ابوالفضل کیانی، بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در این گردهمایی با طرح این سوال که آیا واژه فارغ التحصیلی در عصر دانایی معنی دار است، اظهار داشت: در فرهنگ اسلام اطلب العلم من المهد الی اللحد مطرح است.

وی در خصوص تغييرات در حوزه شيوه‌هاي آموزش در عصر دانایی گفت: در این عصر شاهد ارائه مطالب آموزشي در سطح گسترده و بدون هيچگونه محدوديت در هر زمان و مكان و به صورت رايگان، همچنین يادگيري و ارائه مباحث در قالب مسائل واقعي و ملموس، و نیز يادگيري از طريق شبكه‌ها از طريق انتقال تجارب هستيم، پس فارغ از تحصيل شدن با رويكرد هاي جديد ياددهي- يادگيري ديگر معنا دار نيست.

‎کیانی بختیاری در ادامه به معرفی نمونه هایی از آموزش های آنلاین و پلتفرم های آموزشی پرداخت و فعالیت های خانه مدیران سازمان مدیریت صنعتی را مصداق یادگیری مجاورتی عنوان کرد.

‎مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در بخش ديگري از سخنان خود به معرفي اولين ها و نوآوري هاي آموزشي، مشاوره اي سازمان در سال هاي اخير اشاره نمود بويژه فعالیت های رتبه بندی و اعتبارسنجی این سازمان در سال هاي اخير را یادآور شد وي افزود: سازمان مدیریت صنعتی در حوزه های خدمات رتبه بندی واعتبارسنجی شامل صد شرکت برتر، تعالی سازمانی، جایزه ملی مدیریت انرژی، EPC، شرکت های طراحی و مونتاژ آسانسور و نماد اعتماد الکترونیک فعال است.

‎وی در ادامه به همکاری های بین المللی این سازمان در حوزه مشاوره و آموزش با موسسات معتبر بین المللی و دانشگاه های خارجی بويژه با دانشگاههاي فرانسه و آلمان پرداخت.

‎کیانی بختیاری در خصوص كنفرانس هاي جديد سازمان تاکید کرد: سازمان مدیریت صنعتی به صورت سالیانه اقدام به برگزاری کنفرانس های تخصصی از جمله كنفرانس بین المللی توسعه منابع انساني، كنفرانس بین المللی مدیریت صنعتی، كنفرانس بین المللی راهبری شرکتی و كنفرانس بین المللی چشم انداز مدیریت در تراز جهانی مي نمايد.

‎وی همچنین با اشاره به ورود عرصه هاي انقلاب صنعتي چهارم و صنعت نسل پنجم اذعان داشت: سازمان در دو حوزه اطلاع رساني و فرهنگ سازي بويژه چاپ و انتشار کتاب، برگزاري همايش و آموزش هاي مولفه هاي بنيادين انقلاب صنعتي چهارم اقدامات خوبي را بانجام رسانده است.

‎مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی همچنين اعلام داشت اين سازمان نقش ملي خود را بعنوان شتاب دهنده مديريت براي شركت هاي دانش بنيان هدفگذاري كرده و آمادگی دارد خدمات توانمندی ویژه شرکت های دانش بنیان، شامل خدمات مرکز فناوری و نوآوری، خدمات گروه تخصصی فناوری های منابع انسانی، راه اندازی نمایشگاه های به همرسانی ایده و دانش فنی به بخش صنعت، رتبه بندی و ارزشگذاری شرکت های دانش بنیان و دوره هاي آموزشي و مشاوره اي براي شركت هاي دانش بنيان، خلاق و نوآور بانجام برساند.

‎ وی همچنین برنامه ریزی و اجرای دوره های پرورش مدیران آینده و مدیران جهان تراز، ارزیابی و سنجش صلاحیت های حرفه ای مدیران و کارکنان، برگزاری همایش، عضویت در خانه مدیران و خدمات نشر، همچنین خوشه سازی شرکت های دانش بنیان و خدمات مشاوره ای شرکت های دانش بنیان را از دیگر خدمات قابل ارائه سازمان مدیریت صنعتی به شرکت های دانش بنیان، عنوان نمود.

‎کیانی بختیاری ضمن برشمردن اقدامات جدید دوره های آموزشی و خدمات مشاوره سازمان مدیریت صنعتی اظهار داشت: این سازمان با کیفیت در ارائه خدمات خود بیش از 5000 پروژه مشاوره‌ای و پژوهشی در داخل کشور به انجام رسانده است.

‎وی هدف از ایجاد شبکه مشاوران سازمان (شمسا) را ارتقاء سرمایه‌ی فکری حوزه مشاوره سازمان مدیریت صنعتی، اتصال و سازماندهی مشاوران و متخصصان علوم مدیریت و تصمیم‌گیری و خبرگان صنعت، ایجاد یک شبکه متصل، منسجم، پویا و مولد و تولید و ارائه خدمات و محصولات مشاوره مدیریت متنوع و کیفی با تمرکز بر نیازهای بومی ایران در سرتاسر کشور دانست و در ادامه به معرفی المپیاد مدیریت و اقتصاد، آکادمی پرورش ارزیاب و سامانه هدایت شغلي كه براي نخستين بار در كشور در سازمان مديريت صنعتي تشكيل شده اند، پرداخت.

‎وی در پايان ضمن دعوت از دانش آموختگان برای تدریس و عضویت در هیات علمی سازمان مدیریت صنعتی، وعضويت در شبکه مشاوران سازمان( شمسا)، به تشريح اهداف سامانه هدايت استعداد و توسعه اشتغال گفت: اين سامانه كه با مشاركت معاونت تجارت و خدمات وزارت صمت در راستاي تحقق برنامه هاي مقام عالي وزارت ايجاد شده است به خانواده سازمان و فعالان بخش هاي صنعتي كشور از طریق اختصاص پنل رایگان، خدمت ارائه مي نمايد.

* سخنرانی معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت،معدن و تجارت

در این مراسم، علیرضا شاه میرزایی معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت طی سخنانی با اشاره به ابزارها و نهادهای نوین تأمین مالی زنجیره‌ای مانند برات الکترونیکی، اعتبار اسنادی ریالی و فکتورینگ اظهار داشت: در سال تولید دانش‌بنیان، باید با استفاده از دانش روز و نوآوری در حوزه‌های مالی و تجاری، راهکارهای عملی برای حل هم‌زمان دو مشکل «تورم» و «رکود» پیدا کرد.

شاه میرزایی افزود: زمانی این نقد وجود داشت که مقاله‌های دانشگاه‌ها مطابق با نیاز کشور نیست و دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها به خارج مهاجرت می‌کنند؛ امروزه همین نگرانی درمورد «شرکت‌های دانش‌بنیان» وجود دارد و اگر از این شرکت‌ها حمایت کنیم اما نتوانند بازگشت اقتصادی ایجاد کرده و نیازهای واقعی صنعت را رفع کنند به‌زودی با تعداد زیاد شرکت‌های دانش‌بنیان ورشکسته و مهاجرت این شرکت‌ها به خارج از کشور روبه‌رو خواهیم شد.

وی تصریح کرد: هرچند در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری صنعتی کاهش‌یافته و صنایع کشور با تحریم‌های خارجی و داخلی روبرو بوده‌اند، اما شاهد اراده و عزم جدی در صنعتگران و فرهیختگان حوزه مدیریت صنعتی هستیم که نمونه آن در این مراسم باشکوه قابل‌مشاهده است و دستاوردها و رونمایی‌های مراسم امروز، نشان‌دهنده امید به آینده است.

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت اضافه کرد: نام‌گذاری امسال نشان می‌دهد که بین نظام فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان با نظام تولید و صنعت و اقتصاد، پیوستگی وجود دارد و این مقوله‌ها را نمی‌توان به‌صورت انتزاعی و جدا از هم مدیریت کرد؛ همان‌طور که مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند: هر فناوری که به تولید نرسد بی‌ارزش است و هر تولیدی که به بازار نرسد و ارزش اقتصادی نداشته باشد، مفید نیست، بنابراین دهه اول تیرماه که از روز اصناف تا روز صنعت و معدن است، دهه «تجارت و تولید» نامیده شده تا پیوستگی بین تولید و بازار نشان داده شود.

شاه میرزایی بیان کرد: شاهد ضعف شدید در نگاه کلان اقتصادی بین برخی از مدیران و مسئولان در قوای مختلف اجرایی و تقنینی هستیم که وظیفه فرهیختگان سازمان مدیریت صنعتی را دوچندان می‌کند؛ همان‌طور که 25 سال پیش برای واژه «تکنولوژی» معادل فارسی نداشتیم و از واژه «صنعت» برای آن استفاده می‌شد، یا واژه «نوآوری» که معادل innovation است به معنی «ایده جدید» دانسته می‌شد و فهمیده نمی‌شد که به معنی «ایجاد ارزش جدید اقتصادی» است، در فهم واژه «صنعت» نیز همین فقر نگاه وجود دارد و برخی هنوز تفاوت بین «صنعت» و «کارخانه» را نمی‌دانند.

وی افزود: صنعت بدون زنجیره تأمین، نهادها و ابزارهای پولی و مالی، لجستیک و پخش هوشمند، فروش اینترنتی و خدمات پس از فروش هوشمند، از اساس قابل بقا و پایداری نیست.

معاون وزیر صمت، یادآور شد: پیوستگی زنجیره فناوری، صنعت و بازار، بین مدیران صنایع کشور کم‌وزیاد شناخته‌شده و مشاهده می‌کنیم که هولدینگ هایی برای پوشش حلقه‌های مختلف نظام تولید و تجارت شکل‌گرفته است؛ اما باید بین مدیران دولتی و تصمیم گیران کشور نیز این مفاهیم رایج شود.

شاه میرزایی ضمن تأکید بر نگاه جامع به حلقه‌های فناوری، تولید و تجارت، توضیح داد: سازمان مدیریت صنعتی می‌تواند نگاه‌های مدیران را تغییر دهد، زیرا ضمن آموزش و ارائه مشاوره، مدیریت‌ها را ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کنید.

وی در خصوص ایجاد «اداره کل خدمات کسب‌وکار» در معاونت تجارت و خدمات گفت: بسیاری از خدماتی که درگذشته تصور می‌شد کارکنان و مدیران دولتی باید به کسب‌وکارها ارائه دهند، امروزه توسط شرکت‌های تخصصی و خصوصی بهتر و کامل‌تر قابل‌ارائه است؛ بنابراین اداره کلی ایجاد شد تا با هویت‌بخشی به این شرکت‌ها و سازماندهی آنها، ارائه حجم زیادی از خدمات مالی، فناوری، مشاوره‌ای، بازاریابی، توانمندسازی و غیره، به خود شرکت‌های خصوصی واگذار شود.

معاون تجارت و خدمات وزارت صمت افزود: هم در ستاد وزارتخانه و هم در سازمان مدیریت صنعتی این رویکرد واگذاری به بخش خصوصی وجود دارد، بنابراین همکاری خوبی بین این اداره کل با سازمان مدیریت صنعتی به وجود آمده است، البته میدانیم که با واگذاری این خدمات به شرکت‌های متعدد، نظارت بر آن‌ها و هماهنگی آن‌ها امری پیچیده است؛ اما با استفاده از سامانه‌های هوشمند می‌توان این یکپارچه‌سازی و هماهنگی و نظارت هوشمند را نیز انجام داد.

شاه میرزایی، سامانه هدایت شغلی به نشانی www.jobdoc.ir را یکی از همین سامانه‌ها برشمرد که با مشارکت اداره کل خدمات کسب‌وکار و سازمان مدیریت صنعتی در این مراسم رونمایی شده است.

وی تأکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی در حوزه کاریابی، هدایت شغلی، آموزش نیروی کار و مدیریت منابع انسانی فعال هستند، اما با ایجاد این سامانه می‌توانیم تجربه نگاری کامل‌تری انجام دهیم.

معاون وزیر صمت عنوان کرد: در بسیاری از کشورها شاهدیم که درجه علمی مدیران در حین فعالیت در صنعت ارتقا میابد درحالی‌که در کشور ما تنها در دانشگاه ارتقای درجه‌داریم، بنابراین اگر بخواهیم ارزیابی دقیق‌تری از توانایی افراد و تیم‌ها داشته باشیم با معیارهای موجود مانند تعداد مقاله و تعداد دوره آموزشی گذرانده نمی‌توانیم ارزیابی کنیم و ثبت وقایع دانشی نیروها و مدیران لازم است.

* سخنرانی معاون آموزش سازمان مدیریت صنعتی

سید علیرضا شجاعی، معاون آموزش سازمان مدیریت صنعتی در این گردهمایی طی سخنانی با اشاره به شرایط همه گیری اظهار داشت: سال 1399 سال سختی برای سازمان مدیریت صنعتی بود و یکی از علل مهم آن شیوع ویروس کرونا بود که تعامل رو در روی دانشجویان را دچار مشکل کرد، البته در زیرساخت‌ها هم مشکلاتی داشتیم و به علت همین مسائل، آن سال را سال «پایایی» نام گذاشتیم، به‌بیان‌دیگر سال 1399 از ۳۶۵ روز، ۱۸۶ روز امکان برگزاری کلاس آن‌هم با شرایطی بسیار سخت را داشتیم.

وی تصریح کرد: سال ۱۴۰۰ شرایط نیز به‌طور تقریبی این شرایط ادامه داشت، اما عزم خود را به سمت پویایی گذاشتیم و با همکاری همه‌جانبه اتفاقات خوبی در حوزه آموزش رخ داد، به‌گونه‌ای که رکورد تاریخ سازمان صنعتی شکسته شد و تنوع شرکت‌هایی که با سازمان آشنا شدند بالابود و درنهایت امسال را سال «پیشتازی» نام گذاشتیم.

شجاعی با اشاره به پیگیری چند سیاست مهم در سازمان توضیح داد: مرجعیت آموزش‌های مدیریتی در ایران، توسعه همکاری با دانشگاه‌ها، توجه به صنعت و مرجع صدور خدمات آموزشی که اتفاقات خوبی در این حوزه افتاده و تفاهم‌نامه‌هایی امضا کردیم و در برخی تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی نام مدیریت صنعتی قیدشده است، این چهار سیاست آموزشی سازمان است.

وی در رابطه با رویکردهای سازمان گفت: لذت بردن ذینفعان از آموزش سازمان مدیریت صنعتی، تعامل گسترده با ذینفعان، تنوع‌بخشی و نوآوری در محصولات، دوره‌های کلاسیک، کاربردهای نوین، ورود به مباحث نوین و آینده، مهم‌ترین رویکردها را تشکیل می‌دهد.

معاون آموزش سازمان مدیریت صنعتی تأکید کرد: درگذشته دوره‌های عمومی و دوره‌های اختصاصی برای شرکت‌ها برگزار می‌کردیم، اما امسال نوآوری دیگری را که برگزاری و پیگیری دوره‌های تخصصی است، رقم زده ایم.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=11920
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)