شنبه 13 آگوست 2022 - 8:34

واردات کالا با رمزارزهای استخراجی مجوزدار

رییس کل بانک مرکزی گفت: با همکاری وزارت صمت برای کسانی که مجوز استخراج رمز ارز دریافت کرده بودند امکان واردات کالا فراهم شده است.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به رشد 80 درصدی تامین ارز درسامانه نیما در پایان تیرماه نسبت به مدت مشابه سال قبل افزود: اقدامات بانک مرکزی در زمینه تقویت حکمرانی ریال و اصلاح نظام بانکی آغاز شده و به طور جدی استمرار خواهد داشت.

به گزارش نگاه اقتصادی، علی صالح‌آبادی با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر، به تشریح آخرین وضعیت و تحولات نظام پولی بانکی و ارزی کشور پرداخت.

صالح آبادی با بیان اینکه متاسفانه یک عارضه اصلی در اقتصاد داریم و آن هم‌اینکه در سال های متمادی اقتصاد ما نفتی بوده و دولت‌ها از درآمدهای نفتی در بودجه استفاده می‌کردند، تصریح کرد: این موضوع باعث شد تا نقش مالیات و درآمدهای مالیاتی در اداره اقتصاد کمرنگ باشد.

وی ادامه داد: البته در سال های اخیر به مرور نقش مالیات پررنگ تر شده است اما هنوز با نظام اقتصادی ایده‌آل که در آن درآمدهای دولت عمدتا از عوارض و مالیات باشد فاصله داریم.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: مقام معظم رهبری از دهه ۷۰ همواره فرموده بودند باید به سمتی برویم که دولت درآمدهای دیگری را جایگزین درآمدهای نفتی کند و درآمدهای نفتی را برای توسعه کشور و سرمایه گذاری‌های ضروری کشور استفاده کند نه برای تامین بودجه.

صالح آبادی با اشاره به‌ راهکار تحقق این مهم گفت: باید نسبت درآمدهای مالیاتی در بودجه دولت افزایش یابد که تحقق این امر نیاز به زیرساخت‌هایی اعم از بانکی، فناوری اطلاعات و قانونی دارد.

وی افزود: به عنوان نمونه یکی از قوانینی که‌ در حال حاضر در مجلس بررسی می‌شود قانون مالیات بر عایدی سرمایه است که یکی از اتفاقات قانونی است که به آن نیاز داریم.

صالح آبادی تصریح کرد: بنابراین باید با ایجاد زیرساخت‌های لازم درآمد‌های مالیاتی جایگزین نفت در بودجه شود و درآمد‌های نفتی برای سرمایه گذاری در بخش‌های ضروری کشور استفاده شود.

* ارتقای شفافیت و حکمرانی ریال در راستای جلوگیری از فرار مالیاتی

رییس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه با شفافیت در نظام اقتصادی و حوزه حکمرانی ریال می‌توان از فرارهای مالیاتی جلوگیری کرد، افزود: اقداماتی که در ماه های اخیر انجام دادیم در راستای شفافیت بود و اینکه دولت بتواند به درآمدهای پایدار برسد چرا که عدم شفافیت در نظام اقتصادی باعث می‌شود دولت نتواند درآمد حقه ‌خود را دریافت کند؛ بنابراین هرچه شفافیت افزایش پیدا‌کند نه در حق مودی و نه در حق دولت ظلم نمی‌شود.

صالح آبادی همچنین افزود: مسیر و‌ جهتی که در دولت وجود دارد این است که دولت بتواند از محل مالیات، درآمدهای خود را تامین کند و درآمدهای نفتی صرف سرمایه‌گذاری در حوزه های زیرساختی و ضروری شود.

وی با اشاره به مزیت نسبی کشور در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی گفت: وقتی چنین ظرفیتی داریم اگر درآمدهایی که از این بخش حاصل می‌شود را صرف سرمایه‌گذاری همین حوزه کنیم حجم صادرات افزایش پیدا می‌کند. البته سرمایه گذاری‌های خوبی را در این بخش ها در چند سال اخیر شاهد بودیم و ارزآوری خوبی برای کشور داشته است و خوشبختانه با وجود محدودیت‌ها و در زمان تحریم همیشه توانستیم ارز کشور را تامین کنیم و امروز به مراتب شرایط بهتر از قبل است.

وی تصریح کرد: در نهایت اینکه به طور کلی باید مسیر و‌ جهت‌گیری به سمتی باشد که دولت بتواند درآمدهای دیگری را جایگزین درآمدهای نفتی کند و خوشبختانه مسیر و جهت‌گیری در حال حاضر درست است و دولت و مجلس کمک می‌کنند که این مهم محقق شود.

* مبادله و سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها ممنوع است

صالح آبادی درباره سرمایه گذاری و مبادلات در بازار رمزارزها اظهار کرد: موضوع رمزارزها چند سالی است که در دنیا مطرح شده اما هنوز بسیاری از کشورها آن را به رسمیت نشناخته اند و حتی برخی کشورها مانند چین معاملات و مبادلات آن را به عنوان ابزار سرمایه‌گذاری ممنوع کرده اند. در کشور ما نیز در سال ۱۳۹۹ دولت آیین‌نامه‌ای را برای کسانی که با مجوز قانونی وزارت صمت و وزارت نیرو رمز ارز استخراج کرده‌اند تصویب کرد تا بتوانند دارایی خود را در سامانه ای تحت نظارت بانک مرکزی عرضه کرده و از رمز ارز استخراج شده برای واردات استفاده کنند.

وی یادآور شد: البته همانطور که بانک مرکزی بارها اعلام کرده، خرید و فروش رمز ارز خارج از چارچوب و برای مبادله و سرمایه گذاری ممنوع است و به رسمیت شناخته نمی‌شود؛ بنابراین سیاست کلی فعلی در مورد رمز ارزها این است که مبادله آن به عنوان ابزار سرمایه گذاری مورد قبول نیست، اما کسانی که استخراج رمز ارز انجام داده‌اند، در چارچوب آیین نامه مصوب هیات وزیران می توانند از آن برای واردات استفاده کنند.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: با همکاری وزارت صمت برای کسانی که مجوز استخراج رمز ارز دریافت کرده بودند، امکان واردات کالا فراهم شده است و مقررات این کار نیز مشخص شده و به زودی طی هفته آینده اعلام عمومی خواهد شد.

وی با اشاره به نوسانات بالای قیمت رمزارزها نیز هشدار داد: در این بین افراد زیادی در این بازار دچار ریسک سرمایه گذاری و زیان می‌شوند چرا که نوسانات رمز ارزها بسیار زیاد است. به عنوان مثال بیت کوین تا ۶۰ ، ۷۰ هزار دلار هم بالا رفت و قیمت آن هم اکنون به حدود 23 هزار دلار رسیده است بنابراین این بازار نوسانات بالایی دارد که مردم باید مراقب باشند.

* اجرای آزمایشی رمز ریال در شهریورماه

رییس کل بانک مرکزی درباره رمزریال نیز توضیح داد: ریال دیجیتال یا رمزریال با رمزارزهای جهان روا به کلی متفاوت است و افراد به جای اینکه اسکناس ریال را جابجا کنند می توانند از رمزریال یا ریال دیجیتال استفاده کنند، یعنی ریال دیجیتال جایگزین اسکناس ریال می‌شود. کارهای آن هم انجام شده و طبق وعده‌ای که داده ایم این کار انشاالله در شهریور ماه به طور آزمایشی عملیاتی می‌شود.

صالح‌آبادی ادامه داد: کشورهایی در دنیا این کار را انجام داده‌اند؛ یکی از این کشورها چین است که هم اکنون ۲۵۰میلیون نفر از جمعیت این کشور از یوان دیجیتال استفاده می کنند. ما نیز در کشور زیرساخت‌های این کار را فراهم کرده‌ایم. در واقع ریال دیجیتال ریالی است که ناشر آن بانک مرکزی است، همانند اسکناس ریال که از سوی بانک مرکزی منتشر می‌شود. البته در این زمینه نیاز به آموزش است که انشاالله انجام خواهد شد.

* ساماندهی 8 میلیون کارتخوان در کشور

رییس کل بانک مرکزی در ادامه درباره ساماندهی کارتخوان ها و پایانه های فروشگاهی هم اظهار کرد: بیش از دو سال از تصویب قانون ساماندهی پایانه های فروشگاهی می‌گذرد ولی روی زمین مانده و اتصال کارت‌خوان ها به نظام مالیاتی برقرار نشده بود. پس از اینکه دولت سیزدهم کار خود را شروع کرد این کار با جدیت هم در سازمان امور مالیاتی و هم در بانک مرکزی دنبال شد و ابتدا هم از کارتخوان های پرتراکنش آغاز شد و به مرور سایر کارتخوان ها ساماندهی شد و هم اکنون بیش از ۸ میلیون کارتخوان ساماندهی شده و این پروژه به پایان رسیده است.

وی خاطرنشان کرد کارتخوان‌های در اختیار فروشگاه ها، اشخاص حقیقی، حقوقی، سیار، ثابت به هر شکلی که باشد همه شناسنامه دار شد و آن‌هایی که مراجعه نکردند، غیرفعال شد؛ بنابراین هم اکنون کارتخوان بدون شناسنامه در کشور نداریم. از این به بعد اطلاعات در اختیار سازمان امور مالیاتی است تا اقدامات بعدی را انجام دهد.

صالح آبادی یادآور شد: به نظر بنده این کار در حوزه حکمرانی ریال و شفافیت در نظام اقتصادی اقدام خیلی بزرگی بود که با اقدامات بعدی سازمان امور مالیاتی می تواند شفافیت بسیار زیادی ایجاد کند و جلوی بسیاری از مشکلات از جمله پولشویی و فرارهای مالیاتی را بگیرد.

* بهبود وصول مطالبات با افشای اسامی ابربدهکاران بانکی

رییس کل بانک مرکزی درباره اهمیت انتشار لیست ابربدهکاران بانکی نیز گفت: در گذشته مقرراتی نبود تا اسامی ابربدهکاران به مردم اعلام شود اما بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ اسامی ابربدهکاران بانکی با بدهی بالای ۱۰۰ میلیارد تومان در سایت بانک مرکزی در هر فصل منتشر می‌شود.

وی افزود: برهمین اساس اسامی این افراد به تفکیک تمام بانک ها و نوع بدهی ( طبقه جاری، سررسید گذشته، معوق و مشکوک الوصول) به تفکیک در قالب جداولی استاندار براساس قانون در سایت بانک مرکزی منتشر شده است.

صالح آبادی اضافه کرد: طبق تعاریف بانک مرکزی اگر تسهیلاتی تا شش ماه بازپرداخت نشود در طبقه سررسید گذشته، از شش ماه تا 18 ماه طبقه معوق و از 18 ماه به بالا در طبقه مشکوک الوصول قرار می گیرد، بنابراین براساس این تعاریف، اگر یک شرکت تولیدی است و دلایل موجه داشته باشد بانک‌ها همراهی و امهال می‌کنند اما کسانی که اینگونه نیستند و بدهی خود را پرداخت نمی‌کنند پیگیری و با آن‌ها برخورد می‌شود.

وی افزود: در نتیجه این کار تمام بانک ها، افکار عمومی، نهادهای نظارتی، نهادهای قضایی، شبه قضایی و رسانه ها در جریان این شفافیت قرار می گیرند و افشای اسامی و ایجاد شفافیت در این بخش باعث شد در وصول مطالبات پیگیری های جدی تری انجام شود.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین موضوعات در اصلاح نظام بانکی رفع دارایی های منجمد در شبکه بانکی است، ادامه داد: بخشی از اموال و دارایی‌های بانک‌ها منجمد تلقی می‌شوند که باید از حالت انجماد خارج شود تا بانک بتواند فرآیند تسهیلات دهی را دنبال کند؛ لذا شفافیت اتفاق افتاده، قدم بزرگی در اصلاح معوقات بانکی و رفع انجماد منابع بانکی است.

* پیگیری اصلاح نظام بانکی در ابعاد مختلف

رییس کل بانک مرکزی با تاکید براینکه مسیر اصلاح نظام بانکی از جنبه‌های مختلف آغاز شده است، ادامه داد: کمیته پایه پولی و کمیته نقدینگی در بانک مرکزی وجود دارد که شامل افراد حاضر در بانک مرکزی و صاحبنظران خارج از بانک مرکزی است. این کمیته ها به طور مستمر شاخص های مختلف نقدینگی و پایه پولی و سایر شاخص‌های سلامت بانکی را پایش کرده و با کمک خود بانک ها برای اصلاح آن برنامه ریزی می کنند؛ بنابراین با همکاری خود بانکها در حال پیشبرد اصلاحات نظام بانکی هستیم.

وی تاکید کرد: بانک مرکزی در خصوص اصلاح نظام بانکی برنامه های متنوعی دارد که شامل کنترل رشد ترازنامه بانکها، تسهیلات و تعهدات کلان بانکها، سپرده هایی که بانک‌ها جذب می کنند، کفایت سرمایه بانکها، واگذاری اموال مازاد بانکها، کاهش معوقات بانکها و بهبود شاخص های سلامت نظام بانکی می شود.

صالح آبادی گفت: بر اساس استاندارهای بین المللی شاخص های متنوعی برای سنجش وضعیت یک بانک وجود دارد که بانک مرکزی تمام بانکهای کشور را بر اساس این شاخص ها مورد ارزیابی قرار داده و رتبه هر بانک در هر شاخص را مشخص و به آن بانک اعلام کرده ایم. بر این اساس هر بانک باید برنامه خود برای اصلاح نقاط ضعف خود را به کمیته اصلاح نظام بانکی که به ریاست قائم مقام بانک مرکزی تشکیل شده است ارایه دهد و پس از تصویب برنامه ها در این کمیته بانک موظف است برنامه خود را طبق زمان بندی اعلام شده اجرا کند.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره برخورد با بانک‌های متخلف تصریح کرد: دوهفته قبل در شورای پول و اعتبار مصوب شد سپرده قانونی بانکی که شاخص های مورد نظر را رعایت نمی کند می تواند تا ۱۵ درصد افزایش یابد، به این ترتیب کف سپرده قانونی ۱۰ درصد است که می تواند تا ۱۵ درصد افزایش یابد و بانک مرکزی بر اساس ساز و کاری که در اختیار دارد این سپرده قانونی را از بانک متخلف دریافت خواهد کرد.

رییس شورای پول و اعتبار در توضیح شاخص های اصلاح نظام بانکی و برنامه های بانک مرکزی در این زمینه توضیح داد: اصلاح نظام بانکی به طور اعم به چند محور اصلی باز می گردد؛ یک محور به اصلاح رابطه دولت با نظام بانکی و بانک مرکزی مربوط است؛ مواردی همچون خرید ارزهای دولتی، تنخواهی که در گذشته دولت از بانک مرکزی دریافت می‌کرد، اوراق دولتی که قرار است منتشر شود و غیره که در همه این موارد با دولت تفاهم و هماهنگی‌های خوبی انجام داده ایم.

وی یادآور شد: هم اکنون یک هماهنگی بسیار خوب بین بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و خزانه داری و وزارت اقتصاد وجود دارد. ما یک شورا شامل این سه دستگاه جهت هماهنگی برای دخل و خرج دولت و اینکه استقراض از بانک مرکزی صورت نگیرد تشکیل داده ایم. این موضوع جزو خطوط قرمزی بوده که آقای رییس جمهور برای ما تعریف کرده اند که سیاست بسیار درستی هم می باشد.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: از ابتدای سال جاری درآمدهای دولت اعم از نفت، مالیات، عوارض و غیره و همچنین فروش اموال مازاد دولت ماه به ماه پایش می‌شود و به این ترتیب خود دولت هم مراقب است تا به منابع بانک مرکزی دست اندازی نشود. خوشبختانه دولت هم در زمینه مدیریت درآمدها و هم هزینه ها دقت دارد؛ بنابراین یکی از محورهای اصلاحی که آغاز شده و تا اینجا خوبه هم پیش رفته، اصلاح رابطه دولت با نظام بانکی و بانک مرکزی بوده است.

صالح آبادی تأکید کرد: محور بعدی مربوط به اصلاح رابطه بانک مرکزی و بانک ها است که در این زمینه شاخص های سلامت بانکی مورد توجه است. به عنوان مثال بانک نباید اضافه برداشت داشته باشد و از خطوط اعتباری بانک مرکزی استفاده کند. رابطه بانک مرکزی به عنوان ناظر و سیاست‌گذار حوزه بازار پول و نظام بانکی باید یک رابطه تعریف شده و سالم باشد که در این مسیر در حال حرکت هستیم.

وی افزود: محور اصلاحی بعدی به اصلاح رابطه بانک‌ها با مردم و مشتریان برمی‌گردد که بانک مرکزی در این حوزه نیز ورود کرده است. بانک ها نیز در این زمینه با ارائه انواع خدمات الکترونیک و سهولت دسترسی مردم به خدمات بانکی طبق ابلاغیه‌های بانک مرکزی در این راستا گام برداشته‌اند تا مردم برای دریافت تسهیلات و خدمات بانکی حداقل مراجعه حضوری به شبکه بانکی را داشته باشند.

تسهیل دسترسی مردم و تولیدکنندگان به خدمات و تسهیلات بانکی
صالح آبادی یادآور شد: هم اکنون امکان صدور سفته و امضای الکترونیک و همچنین احراز هویت غیر حضوری در شبکه بانکی فراهم شده و مقررات آن نیز تصویب و ابلاغ شده است و بخشی از بانک ها نیز این کارها را عملیاتی کرده‌اند؛ بنابراین سهولت دسترسی مردم به خدمات بانکی پیشرفت قابل توجهی داشته است.

وی در مورد سهولت دسترسی مردم به تسهیلات بانکی نیز توضیح داد: در این زمینه باید یادآور شد که منابع بانک‌ها محدود است و به دلیل همین محدودیت منابع بانکی باید تکالیف نیز متناسب با این منابع باشد تا منجر به اضافه برداشت و بسط پایه پولی نشود که در این زمینه هم با بانک‌ها همکاری خوبی داریم. البته در این زمینه تسهیلاتی که اولویت دارد را به شبکه بانکی گوشزد می‌کنیم. به عنوان مثال در مورد تسهیلات خردی که بانک ها باید پرداخت کنند اعلام می کنیم که اولویت با چه نوع تسهیلاتی است. طبعاً اولویت با تسهیلات ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن است که این روزها دغدغه عموم خانوارها می باشد.

صالح آبادی در ادامه با اشاره به وام‌های حوزه تولید نیز عنوان کرد: بانک مرکزی علاوه بر تسهیلات خرد، سایر تسهیلات شبکه بانکی را اولویت بندی می کند و اولویت پرداخت تسهیلات با سرمایه گذاری ثابت، سرمایه در گردش بنگاه های موجود و تامین مواد اولیه بنگاه ها است که با همکاری شبکه بانکی دنبال می شود.بنابراین برنامه اصلاح نظام بانکی در سه حوزه یاد شده تهیه و زمانبندی شده و با همراهی شبکه بانکی در حال انجام است.

* منفی شدن رشد خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی

رییس شورای پول و اعتبار کشور درباره وضعیت نقدینگی و برنامه بانک مرکزی برای کنترل آن اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی افزایش نقدینگی، پایه پولی است. پایه پولی از عناصری تشکیل می شود و یکی از آنها خالص دارایی خارجی بانک مرکزی است که در واقع ارزهای حاصل از نفت و فرآورده گاز، میعانات و … است که درآمد دولت به حساب می آید. بانک مرکزی آنها را خریداری می کند و ریال در اختیار دولت می گذارد، این کار باعث افزایش خالص دارایی خارجی و پایه پولی می شود.

وی اضافه کرد: تا پایان تیرماه امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد خالص دارایی های خارجی منفی بود، به این معنا که موفق شدیم هر ارزی که از دولت دریافت شد و حتی ارزهای قبلی هم که در اختیار داشتیم را به فروش برسانیم و ریال را از بازار جمع کنیم واز این محل افزایش پایه پولی به وجود نیامد.

* استفاده دولت از تنخواه نزدیک صفر بوده است

صالح آبادی ادامه داد: بخش موثر دیگر در وضعیت پایه پولی به بدهی دولت به بانک مرکزی مرتبط می شود که معمولا تنخواهی است که دولت از بانک مرکزی دریافت می کند، خوشبختانه دولت سیزدهم از این تنخواه حداقل استفاده را داشته یا نزدیک به صفر بوده است و دولت در حال استفاده از موجودی حسابهای خود نزد بانک مرکزی است.

وی افزود: موضوع دیگر اوراقی است که دولت منتشر می کند و بخشی از آن در بازار توسط بانک ها خریداری می شود و در مواقعی آن را به بانک مرکزی می فروشند و بانک مرکزی هم با خرید آن تزریق ریال انجام می دهد که این مورد هم به خوبی تحت کنترل قرار گرفته است. اوراقی را که امسال دولت می فروشد بخشی از آن توسط بانکها، بخشی توسط صندوق سرمایه گذاری و بخش عمده آن هم به وسیله اشخاص حقیقی و حقوقی غیربانکی خریداری می شود.

صالح آبادی اضافه کرد: با همکاری با سازمان بورس در حال تشکیل صندوق های بازار پول هستیم تا این صندوق ها بتوانند این اوراق دولتی را خریداری کنند البته تا زمان توسعه این صندوق ها، صندوق های با درآمد ثابت هم این اوراق را خریداری می کنند.

وی افزود: بانک مرکزی هم از ابتدای سال تا به امروز بیش از 30 همت نسبت به پایان سال قبل اوراق دولتی که در سبد خود داشت را در بازار واگذار کرده و ریال آن را هم جمع کرده است.

* کنترل بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه بدهی بانک ها به بانک مرکزی به عنوان عامل موثر دیگر در پایه پولی تحت کنترل است، تاکید کرد: البته موضوع اصلاح نظام بانکی در کنترل نقدینگی و پایه پولی بسیار مهم است که برای آن برنامه های متنوعی وجود دارد. لذا انضباط در بانکها جزو موضوعات بسیار مهم مدنظر بانک مرکزی است؛ اینکه بانک ها اضافه برداشت از بانک مرکزی نداشته باشند و بتوانند با تکیه بر منابعی که در اختیار دارند خود را اداره کنند و متکی به منابع پرقدرت بانک مرکزی نباشند یکی از عوامل موثر بر نقدینگی و پایه پولی است که برای آن برنامه ریزی لازم صورت گرفته است.

* رشد 79 درصدی پرداخت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اهمیت بخش دانش بنیان در اقتصاد گفت: یکی از مهمترین تحولاتی که ضرورت دارد در کشور محقق شود، حمایت ار شرکت‌های دانش بنیان است. جوانان نخبه کشور ما از ظرفیت‌ها و استعدادهای بالایی برخوردارند و در میادین مختلف جهانی می‌درخشند و باید حتما از آنها حمایت کنیم.

صالح آبادی درباره میزان تسهیلات بانکی به دانش بنیان ها گفت: مانده تسهیلات شرکت های دانش بنیان در پایان تیرماه امسال به ۷۹ همت (۷۹ هزار میلیارتومان) رسیده که نسبت به پایان تیرماه سال گذشته افزایش ۳۰ درصدی داشته است. بر این اساس از ابتدای امسال تا پایان تیرماه به ۱۷۱۵ شرکت دانش بنیان ۲۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۷۹ درصدی داشت و نشان از عملکرد خوب شبکه بانکی در این مسیر دارد.

وی اضافه کرد: سال گذشته هم ۶۷ همت به حوزه دانش بنیان تسهیلات پرداخت کرده‌ایم. البته این تسهیلات دهی و حمایت مالی از حوزه دانش بنیان را بیشتر خواهیم کرد و در بخش وثایق و تضامین نیز تسهیل خواهد شد. با نهادهای دانش بنیان مانند صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز تعامل بسیار خوبی داریم و قطعا این روند را تداوم می‌بخشیم.

* پرداخت تسهیلات تکلیفی سرعت گرفته است

رییس شورای پول و اعتبار با اشاره به‌ آمار تسهیلات تکلیفی گفت: این تسهیلات در سال های گذشته دیرتر ابلاغ می شد اما امسال تمام دستورالعمل های لازم در فرودین ماه ابلاغ شد و خوشبختانه در یکی دو ماه اخیر پرداخت این تسهیلات سرعت گرفته است.

امسال ۳۴۳ هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به ارزش ۴۷ همت پرداخت شده است. همچنین وام فرزند آوری برای ۲۴۱ هزار فقره به میزان ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده که روند خوبی است و پیش بینی می شود تا پایان سال عملکرد مناسبی داشته باشیم و رضایت خوبی را جلب کنیم.

* آرامش در بازار با راه‌اندازی معاملات توافقی ارز

رییس کل بانک مرکزی گفت: براساس آمارها در پایان تیرماه بیش از ۱۴ میلیارد دلار ارز در سامانه نیما تامین شده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸۰ درصد رشد داشته است.

صالح آبادی با اشاره به‌ راه‌اندازی معاملات توافقی ارز نیز گفت: ارز توافقی یکی از اتفاقات خوبی بود که انجام شد به‌ نحوی که در دوماه گذشته این امکان را فراهم کردیم که در شبکه صرافی کشور ارزهای مختلف اعم از دلار و یورو و روبل به صورت توافقی و با قیمتی براساس عرضه و تقاضا مبادله شود.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: خوشبختانه حجم معاملات در این بخش به میزان قابل توجهی افزایش یافت و نشان داد که‌ عمق بازار در حال افزایش است؛ ضمن اینکه بر بازار ارز هم اثرگذار است. به واقع معاملات توافقی ارز باعث آرامش بازار ارز شده است و بانک مرکزی به توسعه این بازار کمک‌ خواهد کرد و به عنوان هدایتگر این بازارها، آرامش حوزه ارزی کشور را به عنوان اولویت اصلی خود دنبال می‌کند.

وی تاکید کرد: لذا شرایط ارزی خوبی داریم و در بازار حواله نیز حجم عرضه ها و معاملات روزانه به بیش از 200 میلیون دلار می رسد و عرضه همیشه بیش از تقاضاست.

صالح آبادی با اشاره مجدد به موضوع حکمرانی ریال گفت: این بخش دارای پروژه های مختلفی است که آغاز شده و یکی از اینها ساماندهی کارتخوان‌ها بود که محقق شد. فرآیند جلوگیری از پولشویی و فرارهای مالیاتی از مزایای قابل توجه حکمرانی ریال است. اجرای قانون پایانه های فروشگاهی در راستای حکمرانی ریال توانسته شفافیت خوبی را ایجاد کند و این مسیر با جدیت ادامه خواهد داشت.

رییس کل بانک مرکزی در پایان از ارائه خدمت بانک مرکزی در حوزه تامین ارز مورد نیاز زائرین اعم از ریال ایران و دینار عراق برای مسافران اربعین خبر داد و گفت: بانک مرکزی در این حوزه تدابیر لازم را اتخاذ می کند و تلاش ما براین است که نسبت به سال گذشته خدمت بهتری به زائرین اربعین بدهیم که به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=12067
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)