دوشنبه 15 آگوست 2022 - 2:59
خودروهایی که در مسیر افزایش تولید قرار دارند

کوییک و ساینا در کلاس «اس»

علاوه بر ارتقا و بهبود قوای محرکه، سامانه برق BCM و ECU جدید با کالیبراسیون به‌روز، سواری بهتر و نرم‌تری را برای مدل‌های S رقم زده‌اند.

گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد که افزایش تولید کوییک اس را به‌عنوان یک محصول استراتژیک در دستور کار خود قرار داده است و در این راستا، روند تامین، تيراژ روزانه توليد و تحويل به مشتري این محصول افزايش خواهد يافت. بر این اساس، مشکلات ناشی از عدم تامین بعضي از قطعات، خصوصا ECU این خودرو از سوي شركت داخلي طرف قرارداد با مگاموتور در حال پیگیری و رفع است. در همین حال، محمدعلی تیموری، مدیر گروه خودروسازی سایپا نیز همزمان با اعلام توقف تولید دو خودرو تیبا و ساینا معمولی، از استمرار تولید ساینا در مدل اس با دو تیپ 1500 بنزینی و پایه‌گازسوز خبر داد.

* ساینا و کوییک با خوانش S

محصولات سری S، خودروهایی هستند که برای پاسخگویی به انتظارات بالاتر و افزایش رضایت مشتریان در سبد محصول سایپا قرار گرفتند. در ساینا S، امکاناتی مانند فرمان دی‌کات، جلوآمپر جدید نیمه‌دیجیتال، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، سنسور پارک عقب، دماسنج محیط، استاندارد ایزوفیکس صندلی‌ها، تهویه مطبوع الکتریکی با نمایشگر MFD، سیستم صوتی MP3 و USB با چهار باند، چراغ روشنایی روز، ترمز ABS ،EBD ، کامپیوتر سفری، ریموت جدید تاشو، دکمه صندوق‌پران روی داشبورد و ریموت، دکمه مسترلاک (قفل مرکزی) روز داشبورد، پنل جدید تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو، راهنمای تعویض دنده (GSI)، چراغ بدرقه و… وجود دارد.

در بخش فنی ساینا S نیز به‌رغم برخورداری از قوای محرکه مشابه با نسخه پایه، به‌جای استفاده از دریچه گاز مکانیکی، از نمونه الکتریکی استفاده شده و بالانسر شفت موتور هم ارتقا پیدا کرده است. این پیشرانه به‌صورت پایه با استاندارد آلایندگی یورو۵ مطابقت دارد. یکی دیگر از تفاوت‌های فنی ساینا S با نسخه پایه، ساختار برق و الکترونیک این خودروها است که در نمونه فیس‌لیفت این خودرو از سامانه BCM و مدیریت یکپارچه استفاده شده است. این سامانه باعث می شود تا ساینا S در بخش برقی به‌روزتر بوده و کارایی بهتری از نسخه‌های قبلی داشته باشد. امکان افزودن کلیدهای روی فرمان و نصب اصولی کروزکنترل نیز در این نسخه فراهم است.

از دیگر تغییرات فنی اعمال‌شده برای ساینای فیس‌لیفت، ارتقای عایق‌بندی کابین و بخش محفظه پیشرانه این خودرو است. این اتفاق سبب شده است نفوذ صدا به کابین ساینا S کمتر از نسخه پایه باشد. در بخش ساختار سازه ساینا S هم گفته می‌شود استحکام بخش عقب و جلوی این خودرو تا حدی بیشتر شده است. نسخه S کوییک نیز شباهت بسیاری با نسخه S ساینا دارد؛ در این خودرو هم شاهد علاوه بر موارد برشمرده، مانند مدل قبلی کوییک شاهد دستگیره آسان‌بازشو هستیم و چیدمان محفظه موتور نیز تا حدی متفاوت از نسخه پایه است.

* دیگر مزایای تولید مدل‌های S

گرچه نخستین دلیلِ طراحی و تولید این خودروها، تنوع‌بخشی به سبد محصولات سایپا با خودروهایی به‌روزتر و دارای امکانات و ایمنی بیشتر برای جلب رضایت مشتریان بوده است، اما این خودروها که ظاهری اسپرت‌تر و جوان‌پسندتر نیز دارند، موجب شدند تا برنامه‌های داخلی‌سازی سایپا برای خودروهای جدید همچون شاهین، آریا، سهند و اطلس در برخی بخش‌ها مانند سامانه برق و الکترونیک BCM، تغییرات ارتقادهنده موتور و قطعاتی همچون دریچه گاز برقی، ECUهای جدید، دی‌لایت، فرمان دی‌تایپ، صفحه‌کیلومترهای جدید با داده‌های بیشتر و… به‌واسطه افزایش سریع تیراژ تولید، توجیه اقتصادی بیشتری پیدا کنند.

مدل‌های S (مخفف کلمه استاندارد) دارای مشابهت‌هایی با محصول پرچمدار سایپا یعنی شاهین، آریا و… هستند. همین مشابهت‌ها موجب بالا بردن تیراژ و توجیه اقتصادی تولید سیستم برق BCM و نیز موتور M15GSI شد که نسخه توربوشارژ آن بر روی خودرو شاهین G به کار رفته است. مشابه همین الگو در ایران‌خودرو هم درخصوص محصولات دارای پسوند پلاس استفاده شد و قوای محرکه اصلاح‌شده و برخی قطعات داخلی‌سازی‌شده برای محصولات جدیدی مانند تارا و دناپلاس برای محصولات ارتقایافته مانند راناپلاس و سورن‌پلاس نیز به‌کار گرفته شدند.

* مزایای تجهیز خودرو به سیستم برق BCM

برخورداری از نود مرکزی در سیستم برق و الکترونیک مالتی‌پلکس ساینا اس و کوییک اس یا همان سامانه مدیریت یکپارچه و نظارت عملیاتی بر خودرو که BCM (Body Control module) نام دارد، ازجمله ویژگی‌های بسیار خوب این مدل‌ها است. این یونیت کنترلی علاوه بر این‌که راننده را نسبت به‌کارکرد صحیح و دور از خطر سیستم‌های خودرو مطمئن می‌کند، میزان سیم‌کشی‌های خودرو را کاهش می‌دهد. متناسب با این سامانه، فیوزباکس و رله‌باکس جدیدی نیز در مدل‌های اس استفاده شده که عملکرد و کیفیت بهتر سیستم الکتریکال و توزیع الکتریکی در این خودروها را موجب شده است.

* مزایای موتور M15 ارتقایافته

در موتور M15 ارتقایافته نیز که در ساینا اس و کوییک اس استفاده شده و نسخه توربوشارژ آن نیز در شاهین موجود است، شاهد اصلاحات و تغییرات بسیار خوبی هستیم. این موتور که مجهز به دریچه گاز برقی (به‌جای مکانیکی) است، از کوئل‌های جدید در سیستم جرقه‌زنی، بالانسر شفت ارتقایافته، سرسیلندر جدید، سیستم پاشش سوخت اصلاح‌شده و رینگ‌های تقویت‌شده موتور با عملکرد بهتر در طولانی‌مدت برخوردار است. از دیگر ویژگی‌های موتور جدید می‌توان به برخورداری از استاندارد یورو5 (با امکان تطبیق با استاندارد یورو۶) و نیز مصرف سوخت کمتر اشاره کرد.

دریچه گاز برقی در این موتور علاوه بر کاهش آلایندگی، امکان نصب کروزکنترل را فراهم می‌کند و موجب پایداری بیشتر در عملکرد خودرو و ارتباط‌گیری BCM با ECU می‌شود. متناسب با این تغییرات در موتور، تغییراتی را نیز در دیگر بخش‌های قوای محرکه خودرو همچون نسبت و ضرایب جعبه‌دنده، پلوس و… مشاهده می‌کنیم که در کنار به‌کارگیری سامانه برق BCM و ECU جدید با کالیبراسیون به‌روز، سواری بهتر و نرم‌تری را برای مدل‌های اس در مقایسه با مدل‌های معمولی رقم زده‌اند.

برچسب ها:,
لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=12087
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)