یکشنبه 21 آگوست 2022 - 3:41
خط تولید موتور جدید ام۱۶ نارنجی‌پوشان صنعت خودرو در حال راه‌اندازی است

پیشتازی سایپا با پیشرانه جدید از بهمن‌ماه

پیشرانه جدید سایپا به سامانه زمان‌بندی متغییر سوپاپ‌های ورودی (CVVT) مجهز خواهد بود.

محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه سایپا به‌تازگی با تشریح برنامه‌های مگاموتور سایپا اظهار داشت: «علاوه بر مرکز تحقیقات سایپا، که طراحی خودرو و ماشین‌آلات را با دانش مهندسی روز انجام می‌دهد، شرکت مگاموتور نیز که در حوزه موتور فعالیت می‌کند، از مراکز تحقیق و توسعه این مجموعه محسوب می‌شود.»

وی با بیان این‌که امسال دو موتور عرضه خواهیم کرد، افزود: «اول موتور ام15 پلاس در حال تکمیل است که با این خودرو مصرف سوخت محصولات یک لیتر در صد کیلومتر پیمایش کاهش مصرف خواهد داشت و درحال‌حاضر در مرحله تست و کالیبره‌شدن است. همچنین خط تولید موتور جدید به نام ام۱۶ نیز در حال راه‌اندازی است.»

تیموری تاکید کرد: «خط تولید این موتور مدت‌هاست که بدون استفاده مانده است، چراکه شرکت‌های خارجی کار را رها کرده و رفته بودند. درحال‌حاضر به کمک مهندسان داخلی نرم‌افزارهای مربوطه نوشته شده است و بهمن امسال دوباره راه‌اندازی می‌شود و ظرفیت تولید از یک‌هزار و 700 موتور در روز به ۲هزار و 500 موتور می‌رسد.»

* اولین موتور ۱۶ سوپاپ ساخت مگاموتور

بنا بر شنیده‌ها، گروه خودروسازی سایپا قصد دارد تا اولین موتور ۱۶ سوپاپ ساخت مگاموتور را روی محصول با پلت‌فرمی مشابه با رنو تندر ۹۰ نصب کند. سخن از تست این موتور روی نسخه دنده دستی شاهین و آریا نیز به میان آمده است. پروژه موتور ۱۶ سوپاپ با نام M16 در حال اجرا است. در طراحی و ساخت این پیشرانه از موتورهای اروپایی ایده گرفته و الگو‌برداری شده است. اما با توجه به استانداردهای روز، تغییراتی در آن پیشرانه لحاظ شده و قطعات آن بومی‌سازی شده است.

* ملاقات با M16 در نمایشگاه قطعات

در آبان‌ماه سال گذشته، در غرقه شرکت مگاموتور در شانزدهمین نمایشگاه قطعات خودرو، مجموعه قطعات یک پیشرانه ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی قرار داشت که با توجه به گفته‌های مسئولین غرفه این شرکت؛ قطعات مذکور متعلق به قوای محرکه جدید سایپا بود. به احتمال قوی این پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر از حداکثر قدرت ۱۱۰ تا ۱۱۵ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور ۱۴۲ تا ۱۵۰ نیوتن‌متر بهره خواهد برد.

گفته می‌شود این پیشرانه براساس استاندارد آلایندگی یورو۵ طراحی و تولید شده و احتمالا در سال آینده بر روی نسخه‌هایی از سایپا شاهین، آریا و سدان پی90 نیز نصب خواهد شد. پیشرانه جدید سایپا به سامانه زمان‌بندی متغییر سوپاپ‌های ورودی (CVVT) مجهز خواهد بود و بر همین اساس نیز مدیران مگاموتور می‌گویند؛ محصولاتی که از این پیشرانه بهره ببرند مصرف سوخت کمتری خواهند داشت. در این پیشرانه از اجزایی مانند پمپ روغن متغیر هم استفاده شده است.

برخی کارشناسان معتقدند مگاموتور پیشرانه جدید سایپا را بر اساس قوای محرکه EC5 گروه خودروسازی PSA طراحی کرده و مشخصات مشابه این دو پیشرانه نیز گواه این ادعاست. پیشرانه EC5 قرار بود به همراه نسخه‌های پایه سیتروئن سی3 در بازار کشورمان عرضه شود که متاسفانه بازگشت تحریم‌ها علیه صنعت خودرو مانع رخ دادن این اتفاق شد. اما به نظر می‌رسد قرار گرفتن پروژه تولید نسخه پایه سیتروئن سی3 در حالت تعلیق سبب شده است که شرکت مگاموتور به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه خودروسازی سایپا اقدام به بومی‌سازی این پیشرانه کند.

برچسب ها:,
لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=12123
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)