چهارشنبه 31 آگوست 2022 - 13:58
رییس‌کل بیمه مرکزی در پاسخ به «نگاه اقتصادی» تشریح کرد:

توسعه بیمه تکمیلی؛ از کارکنان آزمایشگاه‌ها تا تاکسی‌رانان و دهیاران

بهزادپور اعلام کرد: گروه‌های هدف برنامه توسعه پوشش بیمه‌های تکمیلی، کارکنان محدود واحدهای شغلی و کارگاه‌های کوچک هستند که تا 5میلیون نفر را شامل می‌شود.

رییس‌کل بیمه مرکزی با بیان این‌که بحث توسعه بیمه تکمیلی از ابتدای امسال در دستور کار بیمه مرکزی قرار گرفته است، گفت: «در تلاشیم پوشش این نوع بیمه درمانی را به کارگاه‌هایی که کارکنان محدودی دارند نیز تسری دهیم. زیرا درمجموع؛ شاغلان این کارگاه‌ها در سراسر کشور بخش مهمی از اشتغال را تشکیل می‌دهند، اما پیش از این وجود مقرراتی از تعمیم پوشش بیمه تکمیلی به این واحدها جلوگیری می‌کرد.»

به گزارش نگاه اقتصادی ، مجید بهزادپور در پاسخ به پرسش «نگاه اقتصادی» در خصوص گروه‌های هدف برنامه توسعه پوشش بیمه‌های تکمیلی،‌ ضمن بیان این مطلب، افزود: «اجرای این برنامه در فاز نخست برای واحدهای پزشکی و آزمایشگاهی کلید خورده و به‌زودی اجرای آن در سایر بخش‌ها نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت که حوزه‌هایی مانند رانندگان تاکسی، دهیاری‌ها و سایر واحدهای کوچک که حدود 5میلیون نفر می‌شود را دربرمی‌گیرد.»

وی در نشست خبری ویژه گرامی‌داشت هفته دولت، مهم‌ترین محورهای فعالیت نهاد ناظر صنعت بیمه در دولت سیزدهم را مقابله با فساد، توسعه جایگاه صنعت بیمه، تحول دیجیتال در فرایندها و محصولات، نظارت موثر، کاهش تصدی‌گری و مردمی‌شدن خدمات بیمه عنوان کرد.

* هوشمندسازی در عرصه‌های گوناگون نظارتی

رییس‌کل بیمه مرکزی در عین حال گفت: «تمامی برنامه‌ها و پروژه‌های پیشین نیز که با جهت‌گیری های اصلی دولت همخوانی داشته باشد تکمیل می‌شود و در افقی چهارساله طرح‌های نوین بیمه‌ای را به سرانجام خواهیم رساند و با هوشمندسازی در عرصه‌های گوناگون نظارتی علاوه بر حفظ صاحبان حقوق اعم از بیمه‌گران و بیمه‌گذاران از منابع مالی این صنعت نیز صیانت خواهیم کرد.»

وی عدد حق بیمه تولیدی در جهان را 6هزار میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: «مجموعه دارایی‌های صنعت بیمه کشور بالغ بر ۲۵۰هزار میلیارد تومان است که چندان مناسب نیست. اما از حیث بسیاری شاخص‌ها در سطح منطقه از شرایط قابل قبولی برخوردار هستیم. با این‌حال، تمرکز صنعت بیمه را در دو رشته شخص ثالث و درمان، غیرقابل قبول است و نیازمند تغییر رویکرد و تمرکز بر بیمه‌های زندگی هستیم.»

* سه سامانه برای کاهش مسیر عملیات بیمه‌گری و بازارسازی جدید با بیمه تکافل

بهزادپور با اشاره به ضرورت کوتاه‌سازی و تسهیل مسیر بیمه‌گری برای افزایش ضریب نفوذ، از راه‌اندازی طرح‌های «بیمانی»، «کروکی آنلاین»، «ارزیابی ریسک رانندگان» به‌عنوان سامانه‌های موثر در کاهش مسیر عملیات بیمه‌گری خبر داد و افزود: «در فازهای بعدی شرکت‌های تخصصی برای ارائه محصول بیمه‌ای تکافل تشکیل می‌شود که می‌تواند ضمن بازارسازی‌های جدید به افزایش ضریب نفوذ بیمه منتهی شود.»

وی از رویکرد تازه بیمه مرکزی با تاکید بر ضرورت ارتباطات، تعاملات و هم‌افزایی با نهادهای مرتبط و برنامه‌ریزی‌های مشترک برای ایجاد نهاد داوری با انگیزه کاهش پرونده‌های بیمه‌ای، به نشست‌های مشورتی اخیر بین ارکان صنعت بیمه و قوه قضاییه و دستگاه‌های دیگر اشاره کرد و اظهار داشت: «بیمه یک صنعت فرادستگاهی است و در همین راستا، مرکز نوآوری بیمه و به تبع آن صندوق ویژه‌ای را طراحی کرده ایم که در آینده نزدیک با امضای تفاهم‌نامه با معاونت علمی ریاست جمهوری راه‌اندازی خواهد شد.»

* پوشش بیمه‌ای شریان‌های حیاتی حمل‌ونقل در تحریم‌ها

رییس شورای عالی بیمه از خلأ آموزشی به‌عنوان یکی از چالش‌های اساسی در صنعت بیمه نام برد و ادامه داد: «اگر بحث آموزش‌های تخصصی صنعت بیمه جدی گرفته نشود، در هنگام ورود دوباره به بازارهای جهانی و عرصه‌های بین‌المللی دچار مشکلات جدی خواهیم شد.»

وی از تهدید تحریم‌ها به عنوان فرصت طلایی صنعت بیمه برای کسب تجارب جدید در حوزه بیمه‌های اتکایی و تاب‌آوری بیمه‌ای یاد کرد و افزود: «حیات اقتصادی کشور در گرو پوشش‌های بیمه‌ای است و این صنعت شریان‌های حیاتی حمل‌ونقل اعم از زمینی، دریایی و هوایی را تحت پوشش خود قرار داده است.»

* از شفاف‌سازی درباره سامانه سوییچ تا اعتراض به افزایش عوارض‌بگیران از صنعت بیمه

بهزادپور با بیان این‌که با ورود شرکت‌های تخصصی اتکایی، روند کاهش تصدی‌گری و چابک‌سازی دولت با حفظ مصالح کشور از شتاب بیشتری برخوردار خواهد شد، گفت: «پیش از تحریم‌ها با شرکت‌های بین‌المللی زیادی ارتباط داشتیم که به دلیل تحریم‌ها در حدود یک دهه اخیر این تعاملات قطع شده است، اما با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی این خلأ را جبران کرده‌ایم.»

وی فضا را برای بهره‌گیری از خرد جمعی درخصوص نظارت هوشمند مهیا دانست و با اعلام آمادگی برای هرگونه تغییر در ساختار سوئیچ بیمه‌ای، تصریح کرد: «مطرح کردن نام یک شرکت درخصوص سامانه نظارت هوشمند یک مساله انحرافی بوده و بیمه مرکزی موظف است با حفظ و ارتقای این سامانه اجازه ندهد روند نظارت با مشکل روبه‌رو شود.»

رییس‌کل بیمه مرکزی اطمینان داد؛ بیش از 70 درصد از فروش بیمه، نتیجه فعالیت نمایندگان و کارگزاران است و سامانه سوئیچ نه‌تنها به کسب‌وکار آنان لطمه نمی‌زند، بلکه فرایندها و روند مقابله با تخلفات را تسریع خواهد کرد.

وی با اشاره به اضافه‌شدن دو مجموعه صداوسیما و هلال احمر به فهرست دریافت‌کنندگان عوارض از صنعت بیمه، از قوه مقننه خواست تا شیوه کار در این خصوص تغییر دهد.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=12210
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)