- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

سرمایه‌گذاری ۵۷۰ میلیارد ریالی ایران‌خودرو در کرمانشاه

کارخانه ایران‌خودرو کرمانشاه با ظرفیت اسمی سالانه تولید ۳۰ هزار دستگاه و در دو شیفت کاری با هدف توسعه صادرات با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل و جمعی از مدیران ارشد گروه صنعتی ایران‌خودرو افتتاح شد.

به گزارش نگاه اقتصادی، کارخانه ایران خودرو کرمانشاه از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه است که در سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال به بهره برداری رسید.

در فاز نخست این ‌کارخانه و در یک شیفت کاری، سالانه ۱۵هزار دستگاه پژو پارس تولید می شود که این میزان در دو شیفت کاری به سالانه ۳۰ هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.

با بهره برداری از این کارخانه به طور مستقیم برای حدود ۳۰۰ نفر فرصت شغلی فراهم شده است. محصولات تولیدی کارخانه ایران خودرو کرمانشاه مطابق با استانداردهای روز کیفی، تولید و قابلیت صادرات به بازارهای منطقه به خصوص کشور عراق را دارد.

عملیات اجرایی این کارخانه ازسال ۹۴ آغاز شده بود و تمامی فرایند طراحی، تولید، ساخت ونصب تجهیزات بدون استفاده از مشاوران خارجی وبا همت و تلاش مهندسان ایران خودرو و شرکت تام انجام شده است.

کارخانه ایران خودرو کرمانشاه در ۳۰ هکتار و در شهرک صنعتی صحنه واقع شده است.

* خودروسازی ایران باید همگام با دنیا و رقبای منطقه‌ای حرکت کند

معاون اول رییس جمهور در آیین بهره برداری از این کارخانه با تاکید بر اینکه مسیر صنعت خودروسازی و قطعه سازی و خدمات پس از فروش آن باید روز به روز اصلاح شود و بهبود پیدا کند، گفت: خدمات پس از فروش باید به قدری گسترده شود که مردم در هر نقطه ای از کشور دغدغه مشکلات فنی خودرو را نداشته باشند.

اسحاق جهانگیری افتتاح ایران خودرو کرمانشاه را به مردم این استان تبریک گفت و افزود: طرح هایی که امروز در استان کرمانشاه به بهره برداری رسید هر کدام می تواند نقش مهمی در توسعه کشور و به خصوص این استان ایفا کند.

معاون اول رییس جمهور صنعت خودرو سازی را یکی از صنایع پراهمیت و پیشران برشمرد و با تاکید بر ضرورت توجه به صنایع پیشران کشور تصریح کرد: اگر به صنایع پیشران آنطور که باید توجه شود و این صنایع بتوانند با ظرفیت بالا به تولید بپردازند، زنجیره های پایین دست این صنایع نیز به حرکت وادار شده و اشتغال زایی فراوانی بهمراه خواهد داشت.

وی با یادآوری اینکه صنعت خودرو سازی در ایران دوره ای طولانی را سپری کرده و امروز صدها هزار نفر در بخش های مختلف این صنعت مشغول به کار هستند، گفت: فرهنگی صنعتی، تحقیق و توسعه و طراحی خودرو بهمراه صنعت خودرو سازی به ایران آمد و امروز محصولات صنعت خودرو سازی در ایران روز به روز به بازارهای بین المللی صادر و محصولات قدیمی از صحنه خارجی می شوند.

جهانگیری افزود: البته این مسیر نیازمند اصلاحات است و مدیران صنعت خودرو سازی کشور نباید احساس کنند که محصولات فعلی محصولاتی بی عیب و نقص است که در اختیار مردم قرار می گیرد. صنعت خودرو سازی زمانی موفق است که مشتری احساس کند خودرو هایی با استانداردهای بالا و بین المللی سوار شده است.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه خوشبختانه امروز صنعت خودرو سازی کشور گام های بلندی را برداشته است، اظهار داشت: اینکه یک شرکت معتبر بین المللی با خودرو سازان ایرانی شرکت مشترک تاسیس و تولید مشترک می کنند امری بسیار مثبت و نقطه شروع صنعتی شدن در خودرو سازی کشور است.

وی خاطر نشان کرد: باید صنعت قطعه سازی و تولید خودرو در کشور به جایگاهی برسد که در تولیدات مشترک بخش زیادی از قطعات ایرانی باشد.

جهانگیری تصریح کرد: خوشبختانه صنعت قطعه سازی ایران از توانمندی خوبی برخوردار است و مدیران صنعت خودرو سازی کشور باید قدر قطعه سازان را بدانند و مشکلات آنها را همانند مشکلات خود پیگیری کنند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه خودرو سازی صنعتی است که نقش مهمی در اقتصاد ملی، سرمایه گذاری، اشتغال و رفاه مردم ایفا می کند، گفت: هدف گذاری ما برای افزایش رفاه مردم این بوده است که هر خانواده حداقل از یک خودرو برخوردار باشد و با تلاش های صورت گرفته سرانه برخورداری از خودرو در کشور بسیار بالا رفته اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم که باید برای رسیدن به آن جایگاه تلاش کنیم.

وی همچنین بر ضرورت خارج شدن خودرو های فرسوده تاکید کرد و اظهار داشت: یکی از جهت گیری هایی که باید در دولت دوازدهم دنبال شود بهینه سازی مصرف انرژی است چرا که مصرف انرژی در ایران با هیچ کشوری قابل مقایسه نیست و هم در میان خانوارها، هم در حمل و نقل عمومی و هم در صنعت میزان مصرف انرژی در ایران بسیار بالا است.

جهانگیری همچنین با اشاره به توسعه فناوری در کشورهای پیشرفته خاطر نشان کرد: رشد فناوری در دنیا بصورت لحظه ای است و خودرو ها به سمت هوشمند شدن حرکت می کنند و ما نیز اگر دلسوز ایران هستیم باید به چنین آینده ای بیندیشیم و برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنیم تا بتوانیم همگام با دنیا و رقبای منطقه ای خود در صنعت خودرو سازی پیش رویم.

* سرمایه گذاری ۵۷۰ میلیارد ریالی ایران‌خودرو در کرمانشاه

مدیرعامل ایران خودرو کرمانشاه نیز در این مراسم با اشاره به سرمایه گذاری ۵۷۰ میلیارد ریالی از سوی ایران خودرو برای راه اندازی این سایت تولید خودرو در کرمانشاه گفت: در فاز اول در یک شیفت کاری ظرفیت تولید ۱۵ هزار دستگاه خودرو در سال ایجاد شده که با افزایش ظرفیت به ۳۰هزار دستگاه در سال، برای ۳۳۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد.

محمدملکی با اشاره به ویژگی های صنعت خودرو و ایجاد رونق در منطقه اظهار کرد: اشتغال غیرمستقیم ناشی از راه اندزای این واحد تولیدی بسیار بیشتر از اشتغال زایی مستقیم آن در منطقه است.

وی از اجرای هشت هزار نفرساعت آموزش کارگری و یک هزار نفرساعت آموزش کارشناسی برای پرسنل ایران خودرو کرمانشاه خبرداد و افزود: محصولات تولیدی در این سایت تولیدی از نظر کیفیت جزو برترین محصولات تولیدی داخل کشور به حساب می آید و علاوه بر عرضه در بازار داخلی، بازارهای صادراتی به ویژه کشور عراق را نیز تحت پوشش قرار خواهد داد.

مدیرعامل ایران خودرو کرمانشاه تاکید کرد: طراحی و تجهیز خط تولید ایران خودرو کرمانشاه به صورت کامل توسط مهندسان و متخصصان داخلی گروه صنعتی ایران خودرو انجام شده و عصاره تجربه تخصص ایران خودرو در ایجاد و راه اندازی خط تولید محسوب می شود.