- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

بهره‌برداری از ۳۴ سد در دولت یازدهم

وزیر نیرو گفت: در چهار سال فعالیت دولت تدبیر و امید ۳۴ سد در سطح کشور به بهره برداری رسیده و مجموع آبی که این سدها تنظیم و استحصال کرده‌اند، چهار میلیارد و ۴۵۰ میلیون متر مکعب است.

به گزارش نگاه اقتصادی به نقل از ایرنا، حمید چیت‌چیان در مراسم بهره برداری از سد «جامیشان» شهرستان سنقر و کلیایی در شمال شرق کرمانشاه، اظهار داشت: افزود: از ابتدای سال ۹۶ تاکنون ۱۶ سد در کشور به بهره برداری رسیده و تا پایان سال ۶ سد دیگر هم افتتاح می شود.

او با اشاره به آغاز سدسازی نوین از دهه ۳۰ در ایران عنوان کرد: قبل از انقلاب چهار میلیارد و ۶۹ میلیون متر مکعب حجم آب پشت همه سدهای کشور بود و در هر سال ۵۰۰ میلیون متر مکعب در این سدها تنظیم و استحصال می شد.

به گفته چیت چیان، از اول انقلاب تا سال ۹۲ در مجموع سدهای ساخته در کشور ۱۹ میلیارد و ۱۶۸ میلیون متر مکعب آب تنظیم و استحصال می شد که میانگین هر سال ۷۶۶ متر مکعب است.

آن‌چنان که او گفت: در دولت یازدهم چهار میلیارد و ۴۵۰ متر مکعب آب در پشت سدها ذخیره شده که معادل ۲٫۲ برابر سال های پیش از انقلاب است و از حجم کار بالا در دولت تدبیر و امید حکایت دارد.

وزیر نیرو اظهار داشت: از ابتدای دولت یازدهم ۱۴۰ طرح سدسازی در دستور کار بود که وزارت نیرو براساس اولویت بندی و انطباق با معیارهای فنی و زیست محیطی اقدام به طراحی و اجرای سدها کرد که در نهایت با راهبردی هوشمندانه و اثربخش از این ۱۴۰ طرح حدود ۱۰۰ طرح منطبق با شرایط کشور و مناطق بود که در دستور کار قرار گرفت.

او با اشاره به اینکه در استان کرمانشاه نیز تاکنون پنج طرح سدسازی به بهره داری رسیده، گفت: سدسازی در غرب کشور در سال های اخیر به دست متخصصان توانمند ایرانی انجام شده و شاهد حرکت عظیمی در این حوزه بوده‌ایم.

به گفته چیت چیان، از آذرماه ۹۳ تاکنون ۳۲ هزار میلیارد ریال در حوزه آب در استان کرمانشاه هزینه شده و تا نیمه اول سال آینده ۱۲ هزار میلیارد ریال دیگر هم هزینه می شود که رقم بی سابقه ای است.

او اظهار کرد: طی ۱۰ سال اخیر شاهد کاهش بارش بارندگی ها در سطح کشور بوده ایم و به همین دلیل دولت توجه ویژه ای به موضوع آب کرد و اعتبارات خوبی را به این بخش اختصاص داد.

* افتتاح طرح آبرسانی به ۸۰۰ روستا

در حاشیه افتتاح سد جامیشان که با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری انجام شد، از طریق ارتباط ویدئو کنفرانس با استانداران مازندران، فارس و لرستان طرح آبرسانی به ۸۰۰ روستای این سه استان و استان کرمانشاه به طور همزمان افتتاح شد.

وزیر نیرو در باره این طرح گفت: سال ۹۵ به ۲ هزار و ۹۸۰ روستای کشور آبرسانی انجام شد که برابر ۱۰ سال فعالیت آبرسانی روستایی پیش از این دولت است.
چیت چیان در پایان عنوان کرد: در دولت یازدهم چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای طرح های آب و چهار هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال برای طرح های حوزه برق هزینه شده است.

وزیر نیرو صبح امروز هم به همراه معاون اول رئیس جمهوری در مراسم آبگیری سد «زمکان» در شهرستان دالاهو شرکت کرد.

جهانگیری کارخانه خودروسازی ایران خودرو کرمانشاه در شهرستان صحنه را هم افتتاح کرد.

شرکت در جلسه شورای اداری استان کرمانشاه با رویکرد اقتصاد مقاومتی و تبیین نقش و تکالیف استانها در تحقق شعار اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال از دیگر برنامه های جهانگیری در این سفر است.

وزاری نیرو، صنعت و کشاورزی در این سفر معاون اول رییس جمهوری را همراهی می کنند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت و ۲۴ هزار و ۶۴۰ کیلومتر مربع مساحت، دارای ۱۴ شهرستان، ۳۱ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۷۹۳ روستای دارای سکنه، در غرب کشور واقع شده است.