یکشنبه 30 اکتبر 2022 - 21:56

تحولات فناورانه و هوش تجاری؛ مزیت رقابتی شرکت‌های بیمه

مهران حسنخانی

نگاهى به افزايش سرمايه‌هاى بين‌المللى و نيز توجه به گردش چرخ‌هاى اقتصادى نشان‌دهنده اين واقعيت است كه همگى متكى به تضمين‌هاى ناشى از بيمه هستند. اهميت توجه به صنعت بيمه از بُعد اقتصادى را مى‌توان با بيان نقش بيمه به‌عنوان يك مؤسسه سرمايه‌گذارى و كمك به روند رشد اقتصادى، توضيح داد؛ به‌طوري‌كه صنعت بيمه بی‌اطمينانى را كاهش مى‌دهد و موجب امنيت شغلى، تداوم درآمد آتى، افزايش سطح رفاه زندگى، حفظ ثروت ملى، توسعه سرمايه‌گذارى‌ها و ايجاد اعتبار مى‌شود.

محيط كسب‌وكار امروز با ويژگى‌هايى همچون تغييرات پيچيده و تحولات فناورانه كه باعث شكل‌گيرى مؤلفه‌هاى جديد و پيكربندى‌هاى موجود مى‌شود، محيطى با درجه عدم قطعيت بالا و آكنده از روش‌هاى تأثيرگذارى پيچيده است كه امكان پيش‌بينى آينده در آن تقريبا ناممكن است.

در اين ميان، اگر كاركرد برنامه‌ريزى راهبردى در دنياى پر از تغيير امروز، توانمندسازى مديران جهت خلق مزيت رقابتى دانسته شود، ضرورت توجه به مباحث سازمانى و سلايق در حال تغيير مشتريان نيز اجتناب‌ناپذير خواهد بود. از اين رو، با توجه به فلسفه ارزش وجودى صنعت بيمه در جامعه و بازارهاى مالى، اقتصادى و توليدى در كشور، استفاده از فناورى اطلاعات در جهت افزايش هوش بازار و شناخت زمينه هاى جديد نفوذ بيمه، داراى ارزشى دوچندان خواهد بود.

يكى از زمينه‌هاى اين سازگارى با فناورى‌هاى جديد بيمه الكترونيك است. بيمه الكترونيكى فرصت‌هايى را فراهم مى‌كند تا كيفيت خدمات ارايه‌شده به شهروندان بهبود يابد و آن‌ها قادر باشند در هر دقيقه از شبانه‌روز به خدمات و اطلاعاتى جهت صدور بيمه‌نامه مورد نظر با استعلام نرخ و با اعلام خسارت دسترسى داشته باشند.

استقرار بيمه‌هاى الكترونيكى و استفاده از فناورى اطلاعات در تعامل ميان شركت‌هاى بيمه و مشتريان مى‌تواند مزاياى بي‌شمارى همچون قابليت ارايه خدمات در تمام شبانه‌روز، عدم مراجعه حضورى براى دريافت خسارت، ارايه خدمات سريع و مطمئن، جلوگيرى از تقلب‌هاى بيمه‌اى و افزايش درآمد شركت بيمه را در پى داشته باشد.

از طرفى، اطلاعات خون زندگى اقتصاد ديجيتالى است و كليد موفقيت در عصر اطلاعات، اتخاذ تصميماتى است كه بدون تناقض، بهتر و سريع‌تر در رقابت پيش‌دستى كند. تصميمات تجارى بد و نامتناسب يعنى تصميمات مبتنى بر اطلاعات حداقل يا ناقص، مى‌تواند زيان‌هاى مالی هنگفتی به بار بيارود و سهم اصلى و اكثريت بازار شركت را از دست خارج کرده يا حتى شركت را ورشكست كند.

براى غلبه بر اين مشكلات، فناورى فرآيند داده‌ها كه هوش تجارى ناميده مى‌شود، به شركت‌ها اين كمك را مى‌كند كه وظايف تحليل، تهيه راهبرد و پيش‌بينى آن‌ها را روش‌مند و خودكار کند تا تصميمات بهترى اتخاذ شود. سازمان‌هاي بيمه‌اى كه از هوش تجاري استفاده نمي‌كنند، داراي مشكلاتي هستند كه اغلب از عواملي چون حجيم بودن داده‌ها، پيچيدگي در تحليل‌ها و ناتواني در ردگيري نتايج فرايندها و پيامدهاي تصميمات گرفته‌شده نشأت مي‌گيرند.

هوش تجاري با كمك به حل مشكلات فوق، به دليل ساختاري كه در سازمان به وجود مي‌آورد، فرصت‌هاي جديدي نيز براي رشد سازمان ايجاد مي‌كند و نه‌تنها عامل حذف مشكلات است، بلكه با صرفه‌جويي در زمان و هزينه، شرايط كاري را دگرگون مي‌سازد.

اگر شركت‌هاى بيمه در لايه‌هاي زيرساختي و تراكنشي خود از فناوري استخراج و انتقال و تبديل داده‌ها استفاده كنند و بستري از هوش تجاري را در فناورى داده كاوي فراهم آورده باشند و همچنين ابزار BI را مبتني بر فناوري اطلاعات و مشتري‌گرايي به كار گيرند، هوشمندي در اين كسب‌وكار كارآمد خواهد بود.

چنان‌چه در بسترBI ، شركت‌هاى بيمه از استانداردها و برنامه‌هاي كاربردي، راهبردي، عملياتي و تحليلي نيز استفاده شود، هوشمندي در اين كسب‌وكار اثربخش خواهد بود. زماني هوشمندي نقش اهرمي را در كسب‌وكار به عهده مي‌گيرد كه عملكرد به دقت ارزيابي شود و فرهنگ‌سازي در بين كاربران آغاز شده باشد.

درنهايت براي تحقق اين هدف مي‌بايست شيوه BI و مهارت‌هاي آن در بدنه سازمان مستقر شود. هنگامي كه سازمان به سمت اهداف جهاني‌سازي با استفاده از مجازي‌شدن متمايل شود و پا از ساختمان‌هاي فيزيكي به عرصه مجازي نهاده شود، مي‌تواند روند اجراي فرايندهاي درون سازمان خود را به حد اعلا شفاف و نقش هوشمندي را يك نقش رقابتي سازد و با اين نقطه قوت با رقبا به رقابت بپردازد.

هوش تجاري در صنعت بيمه الكترونيك مي‌تواند به‌نوعى به افزايش كارايي كلي و بهينه‌سازي فرايندها در كنار يكديگر، كمك کند. در واقع سيستم‌هاى هوش تجارى روي برخي ويژگي‌هاي مهم مالي و ساير پارامترهاي مهم ديگر در افزايش كارايي سازمان متمركز مي‌شوند.

به دليل ماهيت خاص فناورى‌هاى نوين و مجازى‌بودن فضاهاى الكترونيكى، استفاده از ابزارهاي تحليلي و هوشمند، امكان پردازش‌هاي بالا با ميزان دسترسي انبوهي از اطلاعات در سطوح گوناگون سازمانى را فراهم مى‌آورند. بنابر اين ضرورت تسلط بر فناورى‌هاى جديدى نظير هوش تجارى در كسب‌وكارها به‌ويژه كسب‌وكارهاى فعال در فضاى مجازى به‌خوبى احساس مى‌شود.

* کارشناس و پژوهشگر صنعت بیمه

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=12540
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. سارا محبی گفت:

    با سلام، ممنون از مطلب مفید بیمه ای، با ذکر منبع در پایان نامه استفاده میکنم.با تشکر

  2. فلاح گفت:

    با سلام،عالی بود این مطلب

  3. حسینی گفت:

    با سلام، ممنون از نویسنده این مطلب، لطفا در خصوص فناوری های بلاکچین در بیمه هم مطلب بذارید
    باتشکر حسینی

  4. محمدی گفت:

    باسلام، مطلب بسیارمفیدی بود

  5. سلیمانی گفت:

    مطالب هوش تجاری بسیار جذاب است

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)