- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

ایجاد امکان انجام تعمیرات شناورها در ایران توسط مهندسان داخلی

مدیرعامل شرکت تعمیرات کشتی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: «طبق الزامات کنوانسیون مدیریت آب توازن، از نیمه دوم سال 2022 تا 2024 می‌بایست دستگاه پردازش آب توازن بر روی کشتی‌های فعال در آبراه‌های داخلی و بین المللی نصب شود که بر این اساس، اقدام لازم همگام با دنیا در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است.»

‎به گزارش نگاه اقتصادی، جمشید حاجی زاده در جمع خبرنگاران گفت: «شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، رعایت دقیق کنوانسیون‌های بین المللی و ملی دریایی را همواره مدنظر قرار داده و به نحو شایسته ای به مفاد آن عمل نموده است.»

وی افزود: «سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) به منظور کاهش اثرات مضر بر محیط زیست دریایی که از طریق جابجایی میکروارگانیسم های آبی که از منطقه ای به منطقه دیگر و از طریق عملیات تغییر آب توازن کشتی ها صورت می پذیرد، کنوانسیونی را به منظور کنترل و مدیریت آب توازن کشتی ها تصویب نموده است.»

وی تصریح کرد: «بر این اساس، سیستم تصفیه و مدیریت آب توازن (BWTS) برایحذف میکروارگانیسم های مضری است که هنگام آبگیری مخازن تعادل وارد کشتی ها می شوند، طراحی شده است تا هنگام تنظیم تعادل کشتی در حالت بارگیری که به اجبار توسط تخلیه این آب صورت می پذیرد، ورود این آب به محیط جدید، اثرات مخربی ایجاد نکند.»

به گفته حاجی زاده، طبق الزامات کنوانسیون مدیریت آب توازن، از نیمه
‎دوم سال 2022 تا 2024 می بایست دستگاه پردازش آب توازن بر روی کشتیهای فعال ناوگان نصب گردد که بر اساس بررسی های صورت گرفته و با توجه به در نظر گرفتن فاکتور هایی از قبیل نوع کشتی، میزان مصرف برق، میزان تغییرات و اصلاحات در شناور و هزینه نگهداری دستگاه، خرید و نصب سامانه پالایش آب توازن از نوع UV برای شناورهای ناوگان کشتیرانی ج.ا.ا مورد تایید قرار گرفت.

وی تصریح کرد: «به منظور حمایت از توان داخلی برنامه ریزی شده تا پایان سال 1401 نصب دستگاه مذکور بر روی 7 فروند از شناور های ناوگان در شرکت پرشیاهرمز صورت پذیرد که عملیات نصب آن برای شناور شیبا از شناورهای گروه کشتیرانی متعلق به شرکت حمل کانتینری حافظ دریا، برای اولین بار در کشور انجام شده و اکنون در مرحله راه اندازی است.»

به گفته حاجی زاده، همچنین در نظر است نصب دستگاه بر روی حداقل 12 فروند از شناورهای ناوگان کشتیرانی ج.ا.ایران نیز در سال 1402 در پرشیا هرمز انجام گردد.

وی به ارایه گزارشی در حوزه عملیات تعمیر کشتی در سایت پرشیاهرمز اشاره و اظهار داشت: «تعداد کل تعمیرات ادواری انجام شده در سال گذشته 40 مورد بوده است.»

وی تصریح کرد: «در 6 ماهه اول سال 1401نیز تعداد کل تعمیرات ادواری انجام شده 13 مورد بوده است.‌»

به گفته مدیرعامل پرشیاهرمز، در 10 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته تعداد 31 فروند شناور تعمیر شده که 3 فروند نسبت به سال قبل بیشتر بوده است؛ ضمن اینکه این میزان تعمیرات انجام شده معادل 6 میلیون‌دلار صرفه جویی ارزی بوده که تا پایان سال این رقم به 9 میلیون دلار خواهد رسید.

وی افزود: «حدود 700 نفر با احتساب نیروهای پیمانکاری در پرشیاهرمز بصورت مستقیم مشغول به فعالیت هستند که با در نظر گرفتن تامین کنندگان غیرمستقیم بالغ بر 1000 نفر برآورد می شوند.»

‎حاجی زاده اظهار داشت: «در برنامه توسعه 5 ساله که از سال 1402 شروع و تا سال 1406 تکمیل خواهد گردید، این شرکت در سه بخش نیروی انسانی، توسعه زیرساخت و خرید تجهیزات و ماشین آلات در راستای افزایش ظرفیت و ارتقای سطح کیفیت در افق زمانی 5 ساله برنامه ریزی کرده است.»

به گفته وی، به دلیل جایگاه ویژه صنعت حمل و نقل دریایی در اقتصاد جهانی از جمله ارزان بودن، امکان حمل با حجم و وزن زیاد، امنیت بالا، دوستدار محیط زیست و منطبق بر اهداف سازمان جهانی توسعه، سهم حمل و نقل دریایی از کل صنعت حمل و نقل جهانی ۸۵٪ است.

‎وی افزود: «سهم کل ناوگان دریایی جمهوری اسلامی ایران بر اساس گزارش سال ۲۰۲۱ کنفرانس تجارت جهانی سازمان ملل متحد ( UNCTAD ) با مجموع ۱۹/۳ میلیون تن در رتبه ۲۲ جهانی و دارای ۲۵۴ شناور است. نیاز تعمیر و نگهداری این تعداد شناور گویای جایگاه صنعت عظیم تعمیر و نگهداری کشتی و به تبع آن جایگاه استراتژیک شرکت تعمیرات کشتی پرشیا هرمز در دو موقعیت قرارگیری در برنامه ریزی راهبردی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و کشور است.»

‎حاجی زاده گفت: «از دیدگاه کشتیرانی حفظ ظرفیت عملیاتی کشتی ها از طریق تعمیر و نگهداری، کاهش وابستگی به خدمات خارج از کشور، کمک به چابکی ناوگان با تعمیر به موقع و از دیدگاه کشوری، افزایش سرانه تولید ناخالص ملی جلوگیری از خروج ارز، کاهش اثرات تحریم در دستور کار قرار دارد.»