- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

مبارزه با پولشویی در صنعت بیمه

پولشویی عبارت است از پردازش عواید حاصل از فعالیت های مجرمانه و غیرقانونی به گونه ای که منشأ غیرقانونی مال تغییر یابد و هیچ گونه سوءظنی را در مورد منشأ غیرقانونی آن برنینگیزد.

پدیده پولشویی و مبارزه با آن در کشورهای جهان مقوله ای فراتر از یک سلسله اقدامات داخلی استY پولشویی، فعالیتی است که طی آن مال حاصل از ارتکاب جرم منشأ، با اموال مشروع و غیرمشروع دیگر آمیخته می شود، به‌گونه‌ای که ماهیت اولیه آن مشخص نباشد.

این جرم، ماهیتی بسیار پیچیده دارد، به‌گونه‌ای که عواید حاصل از این عمل با هدف پنهان ماندن منشأ و در ظاهری قانونی از مرزهای جغرافیایی کشور فراتر می‌رود و در کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری می‌شود.

بازار سرمایه از اساسی‌ترین ارکان مدیریت ریسک و ارائه پوشش در مقابل انواع ریسک های مالی است و شرکت های بیمه از سرمایه گذاران سنتی بازار سرمایه هستند. بیمه نیز نقش حیاتی در افزایش رشد اقتصادی یک کشور دارد.

بخش بیمه، هم در فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و هم در تأمین وام برای سایر صنایع نقش مهمی ایفا می‌کند که این امر به توسعه بهتر اقتصادی می‌انجامد. به‌طور کلی در سراسر جهان، بخش بیمه انتقال ریسک پس‌انداز و خدمات سرمایه‌گذاری را برای افراد، شرکت‌ها و دولت به همراه دارد.

بخش بیمه نیز مانند سایر بخش‌های مالی به‌شدت در معرض پول‌های حاصل از فعالیت‌های مجرمانه قرار دارد. این بخش به دلیل ماهیتی که دارد یکی از بخش‌های بسیار جذاب برای پولشویی است.

بدین منظور سازمان‌ها و مراکز بین‌المللی و مسئولین ذی‌ربط باید تدابیر مفیدی را به منظور مقابله با این معضل اتخاذ کنند تا از نفوذ پول‌های آلوده به بخش بیمه کشورها جلوگیری به عمل آید.

متأسفانه باوجود نقش مهمی که این بخش دارد، اقدامات پیشگیرانه در مقابل پولشویی مؤثر نیستند که دلیل اصلی آن عدم اطلاع و توجه بخش بیمه از موضوع پولشویی است.

در کشورهای درحال توسعه، بخش بیمه بیشتر در معرض آسیب پولشویی قرار دارد. دلیل این امر مستثنی کردن اقدامات و تدابیر احتیاطی در کشورهای درحال توسعه است.

* کارشناس و پژوهشگر صنعت بیمه
مولف کتاب “آشنایی با مفاهیم کاربردی پولشویی در صنعت بیمه”