- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

انتقاد رییس اتحادیه فروشندگان خودرو از عملکرد دفاتر ثبت اسناد

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو می گوید: دفاتر ثبت اسناد به طور عملی هیچ کاری انجام نمی دهند و فقط هزینه اضافی از مردم دریافت می کنند.

به گزارش نگاه اقتصادی، سعید مؤتمنی در گفت‌وگو با ایرنا درباره ثبت سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی یا بسنده کردن به برگ صادره از نیروی انتظامی، افزود: هزینه بالای ثبت سند و تعویض پلاک زمینه سوء استفاده بسیاری را فراهم کرده است و بنابراین شاهد افزایش شکایت هایی از این دست به اتحادیه ها هستیم.

وی با بیان اینکه افزایش هزینه ثبت سند شفاف نیست، گفت: برای نمونه هزینه ثبت سند پراید در سال ۱۳۸۲ حدود ۲۰۰ هزار ریال(۲۰ هزار تومان) بود، اما هم اکنون به پنج میلیون ریال (۵۰۰ هزار تومان) افزایش یافته است و در این بین تنها خریدار و مصرف کننده است که از این افزایش قیمت ها متضرر می شود چرا که واسطه ها مبلغ مورد نظر خود را دریافت می کند.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو اظهار داشت: تا قبل از سال ۱۳۸۵ مشکلی در زمینه ثبت سند نبود، اما پس از آن بسیاری از افراد اقدام به ثبت نام خودرو می کردند و از این طریق سودهای کلانی به دست می آوردند و در نتیجه در آن دوره سیاست ها بر این اساس تعریف شد که هنگام ثبت سند مبلغ بیشتری از افراد دریافت شود و این رویه ادامه داشت.

وی تاکید کرد: ما باید سعی کنیم مشکلات مردم را کم کنیم و جلوی هزینه های اضافی و اتلاف وقت مردم را بگیریم. برگ سبز همان سند است که به دست صاحب ماشین داده می شود و در واقع اصالت خودرو تعیین شده و نوشتن دوباره سند مالکیت در دفترخانه ها کار بیهوده ای است.

به گفته موتمنی، ثبت در دفا‌تر رسمی چیزی جز بالا رفتن هزینه نیست و دولت و مجلس باید زود‌تر به این امر رسیدگی و تکلیف آن را روشن کند.