- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

رکود اقتصادی 2023؛ از توهم تا واقعیات آماری

فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران در سراسر دنیا با توجه به رخدادهای اقتصادی- سیاسی سال 2022 بیش از پیش نگران وقوع رکود در اقتصادهای بزرگ دنیا مانند آمریکا، چین، اتحادیه اروپا و… هستند.

سال 2022 میلادی را در شرایطی به پایان رساندیم که بعد از پول پاشی صورت گرفته توسط دولت ها به دلیل شرایط همه گیری ویروس کرونا، از ماه های ابتدایی سال 2022 شاهد اتخاذ یکپارچۀ سیاست های انقباضی توسط بانک های مرکزی در سرتاسر دنیا بوده ایم. اتفاق مهم دیگر جنگ روسیه و اوکراین بوده که با مختل کردن زنجیرۀ عرضه کالا و خدمات به تولیدات کشورها صدمه زده است.

همچنین پیگیری سیاست های کووید صفر چین و کاهش مقیاس فعالیت های اقتصادی در چین به خصوص در بخش مسکن باعث افت تقاضای جهانی کامودیتی ها شده است. همه این اتفاقات در کنار موضع گیری سخت روسای بانک های مرکزی در مقابل تورم بالای ایجاد شده در اکثر کشورها باعث گمانه زنی های فراوانی در رابطه با وقوع رکود اقتصادی فراگیر در اقتصاد جهانی شده است.

در نگاه اول با کنار هم گذاشتن اتفاقات می توان احتمال ایجاد رکود اقتصادی حداقل برای دو فصل در سال 2033 را بالا دانست اما بهتر است در مواجهه با احتمال رکود اقتصادی کمی محتاطانه تر برخورد شود. لذا همواره بهتر است تصمیمات اقتصادی قدم به قدم با اتکا به آمار و ارقام اتخاذ شود. پیش بینی رکود اقتصادی جلوتر از انتشار آمارهای اقتصادی نامطلوب و متعاقب آن اتخاذ تصمیمات اقتصادی و سرمایه گذاری توسط کارگزارن با فرض وقوع حتمی رکود جهانی می تواند موجب انحراف زودهنگام از وضعیت مطلوب گردد.

با این مقدمه در بخش بعدی نگاهی به آمارهای اقتصادی مهم ماه های گذشته خواهیم داشت تا با نگاه واقع بینانه تری در رابطه با احتمال وقوع رکود اقتصادی جهانی صحبت کنیم.

از نظر تئوریک وقوع دو فصل پیاپی نرخ رشد منفیGDP را رکود اقتصادی می نامند. آنچه که از آمار آمریکا پیدا است، نرخ رشد GDP در دو فصل سال 2022 منفی ثبت شده است اما میزان کاهش آن کم بوده و در فصل سوم جبران شده است.

با توجه به عمق کم کاهش رشد تولیدات آمریکا در دو فصل مذکور و برگشت نرخ رشد به محدوده 3 درصد، در حال حاضر نمی توان برداشت رکودی در اقتصاد آمریکا (به عنوان بزرگترین اقتصاد جهانی که اثرگذار بر سایر کشورها است) داشت. بنابراین بررسی آمار فصل آخر سال 2022 می تواند به پیش بینی ها برای وقوع رکود مقطعی در سال 2023 کمک کند.

از طرف دیگر آمار PMI تولیدات کارخانه ای و غیر کارخانه ای نیز به عنوان شاخصی جهت پیش بینی رکود اقتصادی قلمداد می شود. با توجه به افزایش این شاخص در دوره قبل از کرونا تا اوایل سال 2022 این شاخص در منطقه اشباع قرار داشته و بعد از اتخاذ سیاست های انقباضی فدرال رزرو با کاهش انتظارات تورمی ناشی از افزایش نرخ بهره این شاخص افت مشخصی را تجربه کرده است، اما درحال‌حاضر در سطوحی قرار دارد که سابقاً بوده و بنابراین می‌توان گفت که در منطقه تعادلی خود قرار دارد. ادامه افت این شاخص در ماه های آتی می تواند نگرانی ها در رابطه با افت تولیدات در سال 2023 را تقویت کند.

به طور کلی در وضعیت فعلی شاخص های تولید و بازار کار آمریکا علیرغم افزایش های پی در پی نرخ بهره در وضعیت بحرانی قرار ندارند که بتوان با قطعیت رکود اقتصادی 2023 را پیش بینی کرد و از طرفی افزایش های اساسی در نرخ بهره در سال 2022 صورت گرفته و نرخ بهره نهایی برای آخر سال 2023 در محدوده 5.25 تا 5.5 قرار دارد.

بر این اساس، فشار انقباضی نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سال 2023 کم تر خواهد شد و طبق آمار، انتظارت تورمی 5 ساله در آمریکا در محدوده 3 درصد تثبیت شده و انتظارت تورمی یک ساله از حدود 5.5 به 4 درصد کاهش یافته است.

بنابراین با توجه به شرایط حاضر، نشانه های رکودی به اندازه کافی در اقتصاد آمریکا نمایان نشده است و اگر از جانب اتفاقات سیاسی بین المللی و شوک های طرف عرضه اتفاق به خصوصی در دنیا نداشته باشیم، به نظر می آید فدرال رزرو قادر خواهد بود فرود نرم را برای اقتصاد آمریکا اجرا کرده و با هزینه حداقلی از جانب انقباض تقاضا، تورم را کاهش دهد.

* کارشناس بازار سرمایه