پنج‌شنبه 27 جولای 2017 - 6:25

مزایای استفاده از سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض (ETC)

بانک مسکن امکان ویژه‌ای برای مسافران برون‌شهری در چهار مسیرپر متقاضی طراحی کرده است که طی آن، نیازی به توقف در ایستگاه عوارضی وجود ندارد.

بانک مسکن امکان ویژه‌ای برای مسافران برون‌شهری در چهار مسیر مشخص و پر متقاضی طراحی کرده است که طی آن، نیازی به توقف در ایستگاه عوارضی وجود ندارد و پرداخت در هنگام عبور به صورت الکترونیکی و خودکار انجام می شود.

به گزارش نگاه اقتصادی از روابط عمومی این بانک، سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض (ETC) به منظور رفاه حال مسافران برای اولین بار در کشور به همت وزارت راه و شهرسازی توسط بانک مسکن راه اندازی شد. استفاده کنندگان از این سامانه می توانند بدون توقف در ایستگاه های عوارضی ادامه مسیر دهند و هزینه عوارض از طریق شناسه الکترونیکی که تهیه کرده اند پرداخت می شود.

در حال حاضر ایستگاه های عوارضی تهران – پردیس، تهران – قم، اهواز – بندر امام و نیز عوارضی بعد از فرودگاه در ورودی شهر قم به این سامانه تجهیز شده اند.

به این ترتیب رانندگان خودروها می توانند با تهیه یک برچسب پرداخت الکترونیکی عوارض و نصب آن پشت شیشه خودرو خود، از تمام مزایای این طرح شامل عبور بدون توقف از خطوط اختصاصی این پروژه در محل ایستگاه های عوارضی، حذف پرداخت پول نقد و امکان مدیریت تعداد عبور و پرداخت ها با مشاهده تراکنش های مرتبط از طریق درگاه اینترنت بهره مند شوند.

این امکان به ویژه برای کسانی که به دلیل تفاوت محل اشتغال و سکونت خود و یا به هر دلیل دیگری دست کم هفته ای یک بار از یکی از ایستگاه های عوارضی ذکر شده عبور می کنند، بسیار ضروری است از این رو عده زیادی از ساکنان شهر جدید پردیس که در تهران اشتغال دارند و اکنون در مسکن مهر یا دیگر شهرک های مسکونی پردیس سکونت دارند، برچسب مذکور را تهیه کرده اند تا شاهد کاهش زمان سفرهای متعدد خود باشند. با این حال هنوز عده زیادی از مسافران از وجود این امکان بی اطلاع و از مزایای آن بی بهره هستند.

حذف توقف در ایستگاه های عوارضی که گامی در راستای تحقق شهروند الکترونیک به شمار می رود، نه تنها موجب صرفه جویی در وقت و مصرف سوخت می شود بلکه کاهش مشکلات زیست محیطی به ویژه آلودگی هوا در محل ایستگاه عوارضی را نیز به دنبال دارد. کاهش محسوس ترافیک آزاد راه ها، کاهش مشکلات ایمنی و تصادفات در محدوده عوارضی و نیز صرفه جویی در مصرف کاغذ به دلیل انجام تراکنش پرداخت به صورت اینترنتی از دیگر مزایای این ابتکار است.

خودروهای عبوری از خطوط مجهز به تجهیزات پرداخت الکترونیکی عوارض در صورت عدم برخورداری از برچسب یا عدم اعتبار کافی در برچسب خود، از سوی اداره راهنمایی و رانندگی ۳۰ هزار تومان جریمه می شوند. اما نکته حائز اهمیت این است که در صورت عدم شارژ کافی و عبور از عوارضی بدون پرداخت دستی، این جریمه بلافاصله اعمال نخواهد شد. دارندگان برچسب می توانند تا ۷۲ ساعت پس از عبور از آزاد راه نسبت به شارژ و تکمیل اعتبار برچسب خود اقدام کنند تا این جریمه اعمال نشود.

حتی در صورتی که خودرویی به کلی فاقد این برچسب باشد و بدون پرداخت عوارض از ایستگاه عبور کند، این فرصت را دارد که تا ۷۲ ساعت برچسب مذکور را تهیه و با مراجعه به سایت از طریق شماره سریال درج شده روی آن، نسبت به فعال سازی برچسب اقدام کند تا عوارض از حساب او کسر شود و جریمه چند برابری اعمال نشود. وجود بیش از یک برچسب برای یک خودرو به دلیل اخلال در پردازش اطلاعات در سامانه مجاز نبوده و منجر به جریمه می شود.

بنا بر این گزارش، امکان خرید این برچسب برای متقاضیان از طریق مراجعه اینترنتی و ثبت درخواست در سایت www.maskan-avarezi.ir و دریافت برچسب توسط پست میسر است که ساده ترین روش محسوب می شود. افزون بر این امکان مراجعه حضوری به نمایندگان مجاز فروش برچسب که توسط مرکز راهبری سامانه پرداخت عوارض الکترونیک کشور معرفی شده، مراجعه به باجه مختص خدمات پرداخت الکترونیکی عوارض در ایستگاه مجهز به سیستم پرداخت الکترونیک و یا مراجعه به شعب منتخب بانک مسکن که در سایت این سامانه معرفی شده است نیز وجود دارد.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=1347
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)