پنج‌شنبه 27 جولای 2017 - 20:46

ایران؛ رتبه دوم تولید گردو در آسیا

چین با تولید سالانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن گردو و ایران با اندکی کمتر از این حجم کشورهای اصلی تولید کننده گردو در قاره آسیا هستند.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشور ایران بعد از چین در سطح قاره آسیا رتبه دوم تولید محصول گردو را دارد.

به گزارش نگاه اقتصادی، شکرالله حاجی‌وند در حاشیه کارگاه آموزشی گردو در مشهد به ایرنا گفت: بر این اساس چین با تولید سالانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن گردو و ایران با اندکی کمتر از این حجم کشورهای اصلی تولید کننده گردو در قاره آسیا هستند.

وی ادامه داد: آسیا بعد از قاره های آفریقا و آمریکا سومین تولیدکننده گردو در جهان است. بالغ بر یک میلیون هکتار در سطح جهان زیر کشت درخت گردو است. ۳٫۲ میلیون تن محصول از این سطح برداشت می شود و میزان عملکرد آن در واحد سطح ۳٫۲ تن در هر هکتار است.

مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی سطح زیر کشت گردو را پارسال در ایران ۱۵۳ هزار هکتار ذکر و بیان کرد: ۲۳۱ هزار تن محصول از این سطح با عملکرد ۱٫۹ تن در هکتار برداشت شد.

وی گفت: میزان عملکرد پایین برداشت در واحد سطح نشان می دهد باید در زمینه کیفیت وکمیت تولید گردو در ایران بیشتر تلاش شود تا عملکرد افزایش یاید.

حاجی وند افزود: درختان گردو با عمر بالای ۳۰۰ سال در باغهای سنتی و قدیمی ایران وجود دارند اما باید در زمینه اصلاح ارقام و پیوند ارقام مرغوب به نامرغوب تلاش شود. برخی اقلام گردو به دلیل مقاومت پایین در برابر سرما و وارد آمدن خسارت ناشی از این وضع باید با ارقامی مانند “چندلر” جایگزین شوند که یکی از ارقام مهم و مقاوم جهانی است که کیفیت خود را ثابت کرده است.

وی بر ضرورت ارتقا جایگاه گردو به عنوان یکی از ارقام مرغوب و ارزشمند در کشور تاکید و بیان کرد: با هدف ارتقا این جایگاه آموزشهای نوین در زمینه پیوند شاخه و سرشاخه توسط کارشناسانی از ترکیه از پارسال در ایران آغاز شد که نخستین دوره آن در همدان و سپس کردستان و اکنون در خراسان رضوی برگزار شده است.

مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: خراسان رضوی جزو استانهای موفق در تولید گردو محسوب می شود و از مناطق مستعد برای افزایش پرورش گردو و اصلاح ارقام آن است.

کارگاه آموزشی پرورش گردو از سوم مرداد ماه جاری ویژه استانهای سه گانه خراسان برای مدت دو روز در مشهد برگزار شد.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=1392
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)