یکشنبه 30 جولای 2017 - 19:15

فناوری تولید غشاهای تصفیه آب بومی و عملیاتی شد

موضوع غشاء تصفیه آب از سال ۷۸ در دانشگاه صنعتی شریف به‌عنوان یک نیاز اساسی مطرح بود، پس از ۱۸ سال فعالیت سرانجام یک فناوری از دل آزمایشگاه استخراج و عملیاتی شد.

کارخانه تولید غشاهای تصفیه آب که فناوری آن برای نخستین‌بار با سرمایه‌گذاری ایدرو و همکاری محققان دانشگاه صنعتی شریف بومی‌سازی شده است، طی مراسمی به بهره‌برداری رسید.

به گزارش نگاه اقتصادی، این کارخانه با حضور محمدرضا نعمت‌زاده؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت، معصومه ابتکار؛ معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان محیط زیست و منصور معظمی؛ مدیرعامل ایدرو در شهرک کاوش استان البرز افتتاح شد.

*تولید ۵۰ هزار فیلتر استاندارد

مصیب یونس‌دوست، مدیرعامل شرکت غشاگستر دالاهو در ابتدای این مراسم به ضرورت اجرای این طرح اشاره کرد و اظهار داشت: بحران آب در کشور سبب شد تا با انتخاب یک تیم از دانشگاه صنعتی شریف و امضای قراردادی برای تأمین دانش فنی و ماشین‌آلات تولیدی، این مهم در دستور کار قرار گیرد.

وی اظهار داشت: ظرفیت نهایی این طرح ۵۰ هزار عدد فیلتر استاندارد ۸ اینچی ممبران در سال با سرمایه‌گذاری کل ۳۵۰ میلیارد ریال است که در این میان ظرفیت فاز اول طرح ۲۲ هزار و ۵۰۰ عدد فیلتر استاندارد ۸ اینچی ممبران در سال با سرمایه‌گذاری کل ۱۳۰ میلیارد ریال است.

یونس‌دوست با بیان این‌که دبی بالاتر و طول عمر بیشتر از مشخصه‌های فیلتر ممبران محسوب می‌شود، افزود: مرحله اول طرح که متعلق شرکت غشاگستر دالاهو (GHGD) است، شامل تولید فیلترهای اسمز معکوس (RO) برای آب‌های لب‌شور خواهد بود و در ادامه و با گذشت زمان قادر خواهیم بود انواع فیلترهای ممبران را برای تصفیه آب دریا نیز تولید کنیم.

به گفته وی، این طرح که به صورت دانش‌بنیان بوده، توانسته زمینه اشتغال حدود ۳۰ نفر را فراهم آورد.

مدیرعامل غشاگستر دالاهو با اشاره به این‌که در سال ۲۰۱۲ عربستان سعودی ۱۲ میلیون مترمکعب از آب دریا را تصفیه کرده و این رقم را تا سال ۲۰۱۶ به ۱۷ میلیون مترمکعب رسانده است، افزود: این رقم ۱۰ برابر مصرف روزانه شهر تهران در تابستان محسوب می‌شود.

وی با بیان این‌که دنیا به سمت بازار ممبران پیش می‌رود، ادامه داد: برای دستیابی به این تکنولوژی که در انحصار شرکت‌های معدود آمریکایی و ژاپنی است، از سال‌ها پیش در دانشگاه سهند تبریز با همکاری شرکت پالایش و پخش، در دانشگاه بابل و در پژوهشکده پتروشیمی تلاش‌هایی انجام داده‌اند که دو مورد آن به دستور آقای مهندس نعمت‌زاده بوده است.

یونس‌دوست یادآور شد: این محصول در تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب، واحدهای پتروشیمی، کشاورزی و صنایع مختلف شامل فولاد، غذایی، دارویی و… استفاده می‌شود.

* استخراج یک فناوری از دل آزمایشگاه پس از ۱۸ سال

در ادامه این آیین افتتاحیه، سیدعباس موسوی؛ مجری طرح و عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه شریف طی سخنانی گفت: موضوع غشاء تصفیه آب از سال ۷۸ در دانشگاه صنعتی شریف به‌عنوان یک نیاز اساسی مطرح بوده و پس از ۱۸ سال فعالیت سرانجام یک فناوری از دل آزمایشگاه استخراج شد که امیدواریم مدلی برای حل مسائل صنعتی کشور و نیاز جامعه باشد.

* ممبران؛ تبلور توجه به توانمندی‌های داخلی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس ایدرو نیز در این مراسم گفت: افتتاح خط تولید غشاهای تصفیه آب نمونه کامل توجه به توانمندی داخلی است که امروز نتیجه داده است.

معظمی افزود: بر پایه قرارداد اولیه ۶ میلیاردی که سال ۹۲ بسته شد تاکنون ۱۳ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است و در نتیجه امروز توانستیم به تولید صنعتی این محصول برسیم.

وی با بیان این‌که ۴۰ نفر دارای دکتری و فوق لیسانس و ۵ عضو هیأت علمی به‌صورت تمام وقت روی این پروژه کار کردند تا به نتیجه رسید، افزود: باید باور کنیم که می‌توانیم و من در همین‌جا قول می‌دهم بین ۱٫۵ تا ۲ سال دیگر فعالیت شهرک‌های تحقیقاتی ما بیش‌تر شود و شاهد برپایی واحدهای صنعتی دیگری از این دست باشیم.

رییس ایدرو ادامه داد: در حال حاضر این محصول برای استفاده صنعت آب کشور است اما این مسیر را برای مصارف دیگر نیز ادامه خواهیم داد.

وی اضافه کرد: غشاهای تصفیه آب تاکنون هیچ‌گونه نمونه مشابهی در ایران نداشته‌اند و صددرصد این محصولات وارداتی بوده است، تا جایی که هم‌اکنون سالانه حدود ۱۰۰ هزار انواع ماژول‌های ممبران تصفیه آب وارد کشور می‌شود.

معظمی با اشاره به این‌که کشور به لحاظ زیست‌محیطی، کمبود و هدررفت منابع آبی دچار مشکل است، گفت: این طرح یک فرصت طلایی را در این زمینه فراهم می‌آورد.
وی در ادامه یادآور شد: ایدرو تاکنون و در طول ۵۰ سال فعالیت خود روی ۲۵۰ پروژه در زمینه‌های مختلف ازجمله صنایع های‌تک و نوین سرمایه‌گذاری کرده است.

رییس سازمان نوسازی و گسترش صنایع ایران برجام را نیز فرصتی طلایی برای کشور برشمرد و اظهار داشت: در فضای پس از برجام ۲۹ توافق‌نامه حاصل شد که ۸ مورد آن منجر به امضا قرارداد شد و ۲ مورد دیگر آن نیز تا پایان این دولت به نتیجه می‌رسد. بنابراین برخلاف تصور دلواپسان، فضای بین‌المللی پس از برجام ورود سرمایه و تکنولوژی به ایران را تسهیل کرد.

* ممبران؛ یکی از عوامل تحقق اقتصاد سبز

در ادامه این مراسم، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به بحث بحران آب و ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی گفت: ممبران بخشی از صنعت و اقتصاد سبز است و اگر صنعت، کشاورزی و اقتصاد بخواهند رشد واقعی داشته باشند، باید با بهره‌گیری از فناوری روز رشد سبز را دنبال کنند.

وی با یادآوری بحران آب و روند تغییر اقلیم در چهل سال اخیر که منجر به افزایش دما، کاهش بارندگی و تنش آبی شده است، تاکید کرد: برای مقابله با این پدیده و کاهش تبعات منفی آن، مدیریت صحیح آب و جلوگیری از آلودگی و نیز بازچرخانی آب در حوزه‌های شهری، کشاورزی و صنعت ضرورت دارد.

ابتکار ادامه داد: سبز شدن فرایندهای صنعتی و اقتصاد ایران، مؤلفه‌ای سودآور است که رشداقتصادی را تضمین می‌کند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه برجام با سیاست‌گذاری درست و اراده جمعی، به‌کارگیری فناوری‌های روز را تسریع و تسهیل و دستیابی به دانش فنی لازم را امکان‌پذیر کرده است.

* الگویی برای همکاری صنعت و دانشگاه

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این مراسم گفت: افتتاح واحد تولید فیلترهای ممبران نمونه موفقی از همکاری صنعتی و مجموعه دانشگاهی است و این همان نکته‌ای است که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید دارند.

نعمت‌زاده افزود: این همکاری باید با دیدگاه صادراتی تداوم داشته باشد و پیشنهاد می‌کنم واحد مستقلی برای همکاری‌های صنعت و دانشگاه مشخص شود و جدی‌تر از گذشته با زمان‌بندی دقیق و استفاده از امکانات ایدرو، صنعت و دانشگاه را بسیج کنیم تا هرسال چند کار پژوهشی مشترک را به نتیجه برسانند.

وی با بیان این‌که بخش خصوصی به‌تازگی استقبال پرشوری از خرید سهام و سهام‌داری دانشگاه در حال تأسیس صنایع کرده‌اند، اظهار داشت: خوشبختانه بخش خصوصی به مسائل علمی‌آموزشی و ارتقای توان علمی کشور بسیار علاقه‌مند است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد؛ این فعالیت‌ها در محلی مناسب و با ظرفیت و دیدگاه صادراتی ادامه یابد، چرا که این فناوری تاکنون تنها در اختیار ۶ شرکت آمریکایی و ژاپنی بوده است.

شرکت غشا گستر دالاهو (GHGD) از شرکت های تابعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در شهرک کاوش در استان البرز مستقر است .

 

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=1455
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)