- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

حضور مدیرعامل بانک کشاورزی در نمایشگاه بین‌المللی آی‌فارم۲۰۱۷

مرتضی شهیدزاده، رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل بانک کشاورزی و هیات همراه، روز دوشنبه نهم مرداد از نمایشگاه بین المللی ماشین آلات و ادوات کشاورزی و باغبانی، نهاده ها و سیستم های آبیاری، دام و طیور، خدمات و صنایع وابسته، ماشین آلات و تجهیزات وابسته «آی فارم ۲۰۱۷ » بازدید کردند.

به گزارش نگاه اقتصادی از روابط عمومی بانک کشاورزی، شهیدزاده در این بازدید ضمن گفت‌وگو با مسئولان غرفه های مختلف، در مصاحبه با گزارشگر رادیو اقتصاد گفت: براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری و سیاست های دولت تدبیر و امید خود را موظف می دانیم در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی از تولید داخلی، تولیدکنندگان و شرکت های دانش بنیان حمایت کنیم؛ بنابراین امروز در خدمت تولیدکنندگان عزیز و دستاوردهای آن ها هستیم تا هر کجا نیاز به پشتیبانی بانک کشاورزی باشد اقدام کنیم.

وی افزود: یکی از سیاست های ویژه اقتصاد مقاومتی و برنامه های اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی توسعه مکانیزاسیون و به کارگیری ادوات و تکنولوژی جدید در توسعه بخش کشاورزی است . به همین دلیل ما در بانک کشاورزی برای تولیدکنندگان ، کشاورزان و افرادی که بخواهند در این رابطه تکنولوژی های جدید را وارد عرصه تولیدکنند، خط ویژه اعتباری تعریف کرده ایم و تا میزانی که تقاضا باشد منابع مورد نیاز را در اختیار خواهیم گذاشت.

شهیدزاده تصریح کرد: در ارتباط با تشکل ها و اشخاص حقوقی در بخش توسعه کشاورزی، بانک کشاورزی محدودیتی برای حمایت از آن ها ملحوظ نکرده و سعی بر این است به بهترین روش از آن ها پشتیبانی شود.

وی درباره حمایت از شرکت های دانش بنیان گفت: در مورد این شرکت ها از محل منابع صندوق توسعه ملی و منابع داخلی بانک کشاورزی، حمایت مالی لازم را لحاظ کرده ایم و اعلام کرده ایم چنانچه این شرکت ها تکنولوژی جدیدی برای کاهش هزینه تولید ابداع کنند مورد پشتیبانی ویژه خواهند بود.

شهیدزاده با اشاره به اهمیت مکانیزاسیون در توسعه بخش کشاورزی اظهار داشت: توسعه مکانیزاسیون برای کاهش هزینه تولید و افزایش درآمد کشاورزان است و ما براساس سیاست های دولت و مجلس و نظر مقام معظم رهبری موظفیم از تکنولوژی هایی که تولید داخلی است و منشأ داخلی دارند استفاده کرده و از آخرین علوم و تکنولوژی حمایت کنیم. بنابراین امروز از مجموعه هوا فضا که در خدمت بخش کشاورزی و مکانیزاسیون است بازدید کردیم. انشاءالله باتوجه به این که محصولاتشان را در لیست حمایت بانک کشاورزی قرار دادیم ، تسهیلات لازم برای خرید توسط تولید کنندگان و سرمایه لازم برای توسعه این شرکت های دانش بنیان را در اختیارشان خواهیم گذشت.

وی با تاکید بر نقش موثر حمایتی بانک کشاورزی از کشاورزان گفت: مستحضرید تنها بانکی که حامی کشاورزان است بانک کشاورزی است که تسهیلاتی با نرخ ۳ درصد پایین تر از مصوبه شورای پول اعتبار در بخش توسعه کشاورزی به کشاورزان اختصاص داده است.

شهیدزاده در ادامه سخنان خود بر لزوم توسعه سیستم های کشاورزی نوین تاکید کرد و افزود: «کشاورزی دقیق» یعنی استفاده از روش هایی که به موجب آن ها هزینه هایی که در مزرعه برای مبارزه با آفات ، بیماری ها و خاک ورزی ها می پردازیم کمتر شود ؛ بتوانیم لکه های مختلفی را که در مزرعه مشکل دارند در همان لکه ها مدیریت کنیم. یکی از اهداف دولت، بانک کشاورزی و بخش کشاورزی ترویج و گسترش کشاورزی دقیق است. استفاده از پهبادها در این زمینه کاربرد دارد که موجب کاهش مصرف نهاده ها و افزایش راندمان تولید می شود و باید کمک کنیم همه کشاورزان به این سیستم مجهز باشند.

وی درخصوص کیفیت محصولات عرضه شده در نمایشگاه گفت: موارد خوشحال کننده ای در نمایشگاه دیدم و این خبر خوبی برای ملت ایران است که جوانان ما وارد عرصه ابداع تکنولوژی ها و طراحی کمباین های جدید شده اند که می تواند با نمونه های خارجی برابری کند. امکاناتی تعبیه کرده اند که بیشتر از کمباین های قبلی است و ساده سازی در مکانیزم ها از رهاوردهای فعالیت های دانش بنیان است.

شهیدزاده افزود: ما پس از برجام توانستیم به بازارهای جهانی متصل شویم و برای تولیدکنندگان ما امکان عرضه تولیدات، در بازارهای خارجی فراهم آمده است.

وی تاکید کرد: من فکر می کنم چنانچه با این روند حرکت کنیم و همه ارگان ها از شرکت های دانش بنیان حمایت کنند به زودی فاصله تکنولوژیکی با کشورهای پیشرفته نخواهیم داشت.

شهیدزاده در پایان سخنان خود برگزاری چنین نمایشگاه هایی را بسیار سودمند دانست و اظهار داشت: یقیناً اشتراک تجارب و افکار، ارائه دستاوردهای مختلف و در کنار هم قرار گرفتن تجربیات و تحقیقات به توسعه مضاعف بخش کشاورزی کمک شایانی می کند.

شایان ذکر است نمایشگاه بین‌المللی آی فارم از تاریخ ۸ لغایت ۱۱ مرداد ماه سال جاری در محل نمایشگاه‌های بین المللی شهر آفتاب (تهران) برپا خواهد بود.

این گزارش می افزاید روح الله خدارحمی عضو هیات مدیره بانک کشاورزی، مدیران امور وتعدادی از مدیران و کارشناسان بانک کشاورزی در این بازدید دکتر شهیدزاده را همراهی می کردند.