سه‌شنبه 1 آگوست 2017 - 6:28

راهکارهای حضور فراگیر بیمه‌گران در بخش مستمری و بازنشستگی

شرکت‌های بیمه ظرفیت تأمین خدماتی همچون مستمری و بازنشستگی و درمان مکمل را دارند، به شرط آن‌که چنین خدماتی تحت حمایت دولت و پوشش اتکایی قرار گیرد.

راهکارهای حضور فراگیر بیمه‌گران در بخش مستمری و بازنشستگی

نگاه اقتصادی، حمیدرضا حاجی‌اشرفی* – بیش از هشتاد سال از آغاز فعالیت رسمی صنعت بیمه در کشورمان می‌گذرد اما هنوز هم بسیاری از افراد کهنسال ساکن شهرها و روستاها از مزایای بیمه مستمری و بازنشستگی محروم هستند.

همین چند ماه پیش بود که مش رحمت در عین تنگدستی و بیماری بدون این‌که دارای بیمه مستمری و بازنشستگی باشد در روستا از دنیا رفت. مشهدی رحمت در همین استان تهران و در روستایی با فاصله یک ساعت از تهران زندگی می‌کرد.

اگر کمک و یاری محدود فرزندان وی نبود، هیچ چاره‌ای برای شورا و اهالی روستا باقی نمی‌ماند که وی را به خانه سالمندان دولتی بسپارند.

ریسک پیری و کهنسالی شامل بخش اعظم جمعیت کشور در سال‌های آینده می‌شود و گذشته چراغ راه آینده است.

بسیاری از جمعیت جوان کشور که فعال درحوزه خوداشتغالی و مشاغل دایم و موقت خانوادگی اعم از بخش صنعت، خدمات، کشاورزی و دامداری و… هستند، هم‌اکنون نیز فاقد پوشش‌های بیمه‌مستمری و بازنشستگی و درمان پایه هستند.

اگر از همین امروز یک برنامه مدیریت ریسک جامع در تامین بیمه های مستمری و بازنشستگی برای نواشتغالان و خوداشتغالان به‌خصوص در شهرهای کوچک و روستاها آغاز نشود، در دو سه دهه آینده با پیر شدن جمعیت تعداد بسیار زیادی از افراد که شرایط مشابه با مش رحمتِ خدابیامرز را خواهند داشت.

در تابستان سال ۱۳۹۶ که مزین به نام «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» است، دولت دوازدهم فعالیت خویش را آغاز می‌کند و تنها گزینه پیش روی دولت برای افزایش تولیدات ملی و اشتغال‌زایی یک میلیون نفری سالانه، تأسیس بنگاه‌های کوچک و متوسط است.

از این رو، به دولت محترم دوازدهم پیشنهاد می‌شود تا زمینه تحت پوشش قرار گرفتن همه پسران و دختران جوان و فاقدین پوشش‌های بیمه اجتماعی و درمان پایه در طی اجرای برنامه ششم توسعه فراهم شود تا ان‌شاالله در دو، سه دهه بعد هیچ فردی در کشورمان فاقد پشتوانه مستمری و بازنشستگی در دوران پیری و از پای افتادگی نباشد.

صنعت بیمه‌های بازرگانی و شرکت‌های بیمه به لحاظ تولید، عرضه و توزیع بیمه‌های مستمری و بازنشستگی و درمان مکمل، ظرفیت تأمین خدمات متناسب با نیاز بیمه‌گذاران مختلف را دارند، به شرط این‌که این نوع محصولات و روش‌های اجرای آن کاملا تحت حمایت دولت و تحت پوشش اتکایی صددرصد به منظور حمایت کامل از سرمایه بیمه‌گذاران قرار گیرد.

همان‌طور که دولت محترم در پی‌گیری برنامه ششم توسعه به‌دنبال رشد اقتصادی خانوارها و کشور است، مسلما بدنبال برنامه‌ریزی برای فقرزدایی و حمایت از جمعیت کهنسال کشور نیز هست.

ان‌شاالله با توکل به خداوند متعال دیگر هیچ فرد ایرانی که همچون مش رحمت سال‌ها در خدمت تولید کشور بوده است، درایران به‌علت تحت پوشش بیمه نبودن دچار تنگدستی و عسرت در سنین پیری و از پای افتادگی و محتاج کمک فرزندان نباشد.

*کارشناس ریسک و بیمه

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=1593
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)