دوشنبه 31 جولای 2017 - 13:37

فرهنگ‌سازی مالیاتی از اولویت‌های نظام مالیاتی کشور است

بسیاری از مردم نمی‌دانند که سازمان امور مالیاتی، صرفا متولی اخذ مالیات است و بخش اعظم و عمده مالیات‌ها به زیرساخت‌ها و طرح‌های عمرانی اختصاص داده می‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی البرز نهادینه کردن «فرهنگ سازی مالیاتی» را از اولویت های نظام مالیاتی کشور دانست و گفت: برای ارتقاd فرهنگ مالیاتی و نهادینه کردن ارزش‌ها و باورهای مناسب مالیاتی در میان آحاد جامعه، باید بیش‌ازپیش برنامه‌ریزی شود و تلاش‌های همه‌جانبه‌ای صورت گیرد.

به گزارش نگاه اقتصادی، سید مجتبی تقوی، مدیرکل امور مالیاتی البرز در گفت‌وگو با نشریه پیام آشنا چاپ البرز اظهار داشت: مالیات ابزار بسیار موثری است که می‌تواند تحولات اساسی در شئون مختلف زندگی اقتصادی و اجتماعی ایجاد کند و پیشرفت اقتصادی کشورها، وابستگی زیادی به برنامه‌های مالیاتی آنها دارد، چراکه درآمدهای مالیاتی مطمئن‌ترین و سالم‌ترین نوع درآمد برای دولت‌ها به‌حساب می‌آیند.

وی با اشاره به اینکه شهروندان کشورهای پیشرفته، به دلیل اعتقادی که به نقش مالیات در تأمین رفاه عمومی و ارتقای شاخص‌های اقتصادی کشور خود دارند، پرداخت مالیات به دولت را یکی از مهم‌ترین وظایف ملی خود می‌دانند، گفت: متأسفانه در کشورهای در حال توسعه به دلیل ضعف فرهنگ مالیاتی و پیچیده بودن قوانین و مقررات و مسائلی از این دست، نظام مالیاتی از کارایی بالایی برخوردار نیست.

مدیرکل امور مالیاتی البرز خاطرنشان کرد: اگر افراد در جامعه ای رشد کرده باشند که فضای فرهنگی آن، نگاه مثبتی به مالیات نداشته باشد، این اشخاص دچار بی اعتمادی شده و فرار از مالیات برای آنها به عنوان یک ارزش تلقی می‌شود.

وی در ادامه، مشاهده مصارف و نمودهای عینی مالیات‌های پرداخت‌شده در جامعه را اصلی‌ترین راه دست‌یابی به اعتماد مردم دانست و افزود: در حال حاضر بسیاری از مردم نمی‌دانند که سازمان امور مالیاتی، صرفا متولی اخذ مالیات است و بخش اعظم و عمده مالیات‌ها به زیرساخت‌ها و طرح‌های عمرانی اختصاص داده می‌شود.

تقوی با بیان اینکه مودیان و مردم باید بتوانند اثر واقعی پرداخت مالیات را مشاهده کنند تا پرداخت مالیات تبدیل به یک فرهنگ عمومی ‌شود، افزود: در سال‌های اخیر، شاهد اجرای پروژه‌های مختلف عمرانی در کشور بوده‌ایم اما متأسفانه کمتر به منابع مالی آنها که عمدتا از طریق مالیات تأمین شده، توجه شده است.

مدیرکل امور مالیاتی البرز با اشاره به اینکه در گذشته ای نه چندان دور در کشور ما به دلیل اتکای بیش از حد به درآمدهای نفتی، درآمدهای مالیاتی تنها مبلغ ناچیزی را به خود اختصاص داده بودند، تصریح کرد: خوشبختانه توجه به مالیات در کشور ما در سال‌های اخیر به‌شدت مورد استقبال دولتمردان قرار گرفته، به‌طوری‌که در برنامه‌ریزی‌های به‌عمل‌آمده در قانون برنامه پنجم توسعه کشور، دولت موظف شده است که در پایان این برنامه، صد در صد هزینه‌های جاری خود را از محل مالیات تأمین نماید.

وی در ادامه گفت: بین باور و اعتقاد مردم به پرداخت مالیات و دستاوردهای آن رابطه مستقیمی وجود دارد، بدین معنی که افراد با مشاهده طرح‌های عمرانی و زیربنایی در کشور، تمایل بیشتری به پرداخت مالیات نشان می‌دهند.

تقوی با اشاره به اینکه مالیات بر ارزش‌افزوده از دو بخش مالیات و عوارض تشکیل‌شده است ، خاطرنشان کرد: قانون‌گذار مکلف نموده است که عوارض می‌بایست پس از وصول توسط سازمان امور مالیاتی به شهرداری‌ها و دهیاری‌های همان منطقه اختصاص یابد به همین خاطر، این نوع مالیات نسبت به مالیات‌های مستقیم اثر ملموس‌تری دارد زیرا شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با داشتن این منابع مالی می‌توانند به احداث پروژه‌های عمرانی و زیربنایی در منطقه اقدام کنند.

وی در پایان بر نقش رسانه ها در فرهنگ‌سازی مالیاتی تأکید کرد و اظهار داشت: فرهنگ‌سازی مقوله‌ای است که عمدتا از طریق رسانه‌های جمعی صورت می‌گیرد، به همین سبب امیدواریم رسانه ها با امکانات و روش‌های خلاقانه خود در ارتقاء فرهنگ مالیاتی تأثیرگذار باشند.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=1604
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)