- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

حق‌بیمه در چهارماهه امسال ۱۸ درصد رشد کرد

رییس‌کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: با رشد ۲۲٫۵درصدی حق‌بیمه‌ها در سال ۱۳۹۵ و ۱۸ درصدی در چهارماهه امسال، امید است ضریب نفوذ بیمه (نسبت حق‌بیمه به تولید ناخالص داخلی) از ۲٫۲درصد پارسال عبور کند.

به گزارش نگاه اقتصادی از ‌وب‌سایت بیمه مرکزی، «عبدالناصر همتی» امروز در گزارش به مجمع عمومی سالیانه بیمه مرکزی که با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و سایر اعضای مجمع برگزار شد، رشد ۴۰ درصدی بیمه‌های زندگی در سال ۱۳۹۵ و چهارماهه امسال را نوید رشد سهم بازاری این رشته در مجموع رشته‌های بیمه‌ای دانست.

وی ابراز امیدواری کرد؛ امسال سهم بازاری بیمه‌های زندگی از ۱۵ درصد فراتر رود و صنعت بیمه در این زمینه زودتر از پایان برنامه ششم توسعه به هدف اعلام شده در برنامه نائل شود.

رییس شورای‌عالی بیمه کاهش تدریجی ضریب خسارت با وجود وضع ذخایر لازم برای خسارت‎های معوق بیمه شخص ثالث را نشانه بهبود تدریجی وضع مالی شرکت‎های بیمه دانست و گفت: ضریب خسارت که نسبت خسارت‎های واقع‎شده به حق‎بیمه عایدشده است، از ۸۹ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۷۸ درصد در سال ۱۳۹۵ رسید.

به گفته وی، پارسال صنعت بیمه کشور در پرداخت بموقع خسارت حوادثی نظیر فروریزش ساختمان پلاسکو، آتش سوزی پتروشیمی بوعلی، ریزش معدن یورت، برخورد قطارها در سمنان و… سربلند بود و در کوتاه‎ترین زمان ممکن خسارت‎ها را پرداخت کرد.

همتی، رشد ۵۰ درصدی حق بیمه‎های آتش‎سوزی در سه‎ماهه نخست امسال نسبت به دوره مشابه پارسال را حاکی از افزایش توجه هموطنان به این‎گونه حوادث و اعتماد بیشتر به پشتیبانی بیمه در این زمینه دانست.

وی سامان‎دهی بررسی صلاحیت مدیران شرکت‎های بیمه در سطوح مختلف مدیریتی را برای عملکرد بهتر و رعایت مقررات و ضوابط حاکم بر صنعت بیمه و تاثیر آن بر اداره فنی و تخصصی شرکت‎های بیمه بسیار مهم دانست.

رییس کل بیمه مرکزی همچنین توانمندسازی تدریجی بیمه‎ها، گسترش روابط بیمه‎ای و بیمه اتکایی با شرکت‎های معتبر خارجی بویژه اروپایی، تعمیق روزافزون نظارت مالی، جداسازی با برنامه و تدریجی بیمه‎های زندگی از بیمه‎های غیرزندگی و حضور پررنگ‎تر در بازارهای مالی، گسترش نظارت‌های در محل (On-site) و ارتقای فرهنگ بیمه درباره پوشش‎های بیمه‎ای ضروری را مهم‎ترین برنامه‎های در حال اجرای بیمه مرکزی در صنعت بیمه اعلام کرد.