- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

اروپا؛ اصلی‌ترین بازار هدف تجهیزات پزشکی ایران

معاون توسعه صادرات کالا و خدمات در جریان بازدید از واحد تولیدی تجهیزات پزشکی عنوان کرد: اروپا بازار اصلی هدف برای صادرات تجهیزات پزشکی ایران است.

به گزارش نگاه اقتصادی به نقل از روابط‌ عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، محمد رضا مودودی در جریان بازدید از واحد صنعتی «پویندگان راه سعادت» که تولید کننده تجهیزات پیشرفته پزشکی و دارنده مدال افتخار صادرات کشور است، به ظرفیت­های بالقوه این صنعت اشاره کرد و گفت: صادرات تجهیزات پزشکی در حقیقت، به معنای صادرات دانش فنی، توانمندی­‌های نوآورانه و مهارت­های تکنیکی رقابت­‌پذیر نخبگان ایرانی در برابر کشورهای توسعه یافته و بنگاه‌های پیشرفته‌­ای است که این صنعت را در انحصار خود دارند.

معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه افزود: در حال حاضر حدود ۵۰۰ واحد تولیدکننده تجهیزات پزشکی در کشور فعال هستند که بیش از ۸۰۰ نوع وسیله پزشکی در کلاس­های مختلف، تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می­‌کنند.

وی با اشاره به صادرات ۱۷ میلیون دلاری تجهیزات پزشکی در سال ۹۵ یادآور شد: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل خود ۱۸ درصد به لحاظ ارزش و ۳۷ درصد به لحاظ وزنی رشد را تجربه کرده و گسترۀ بازارهای هدف آن نیز تا قلب اروپا پیش رفته که شرکت پویندگان راه سعادت نمونه بارز آن است.

مودودی با اشاره به نسل فرهیخته و دانش ­آموخته ایرانی فعال در این حوزه خاطرنشان ساخت: وجود ظرفیت‌های فکری و عملی جوان در ایران که توانایی تبدیل ایده به محصول تجاری را دارند ، بهترین فرصت برای ورود به عرصه‌های دانش ­بنیانی چون صنعت تجهیزات پزشکی است که در آن استعدادهای علمی و فنی، حرف اول را در رقابت تجاری می­ زند، زیرا نخبگان ایرانی ثابت کرده ­اند که می­‌توانند در سخت ­ترین شرایط نیز سهم خود را از این فضای کسب و کار بین­ المللی به چنگ آورند.

وی همچنین متذکر شد: این صنعت نوپا نیازمند توجه و حمایت بیشتر دولت در جهت رفع موانع نرم و سخت در تجارت خارجی و اعتماد بیشتر برای معرفی این دانش و توانمندی تولید تجهیزات پزشکی در محیط­‌های درمانی و بیمارستانی داخل و خارج از کشور است و باید زمینۀ حضور جدی­تر واحدهای صادراتی رقابت‌­پذیر را در بازارها و نمایشگاه­های بین‌­المللی تخصصی فراهم ساخت تا بتوانند این قابلیت­‌ها و ظرفیت­‌های صادراتی را به خوبی به دنیا معرفی کنند.