- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

معاون سابق دوما: تحلیف بی‌سابقه در ایران نشانه شکست آمریکاست

سرگئی بابورین، معاون سابق دومای روسیه گفت: برنامه شرکت پرشمار سران و مقام‌های کشورها و همچنین سازمان های بین المللی در بی سابقه ترین تحلیف ریاست جمهوری ایران، نشانه آشکار شکست راهبرد ضدایرانی آمریکا است.

به گزاشر نگاه اقتصادی بابورین در گفت‌وگو با ایرنا در مسکو، افزود: طرح دولت آمریکا را که با هدف تداوم انزوای بین المللی ایران با وجود سال ها تلاش و اقدام‌های پرهزینه برای واشنگتن و کشورهای دیگر از جمله اروپایی پیگیری می شد، باید پایان یافته دانست.

وی افزود: تلاش‌های ضدایرانی محور اصلی سیاست خارجی آمریکا و مهم‌ترین بخش اقدام های کاخ سفید بود و در این راه حتی تا جایی پیش رفت که تلاش می کرد، هر مقام خارجی عازم ایران را از راه‌های گوناگون از جمله فشار، تطمیع و تهدید از مذاکره با مقام های جمهوری اسلامی منع کند.

بابورین ادامه داد: واشنگتن آشکار یا پنهان سیاست ضدایرانی را به بهانه جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هسته ای اجرا و صدها میلیون دلار برای این رویکرد هزینه کرد و در همین مسیر نیز شاهد ایران هراسی گسترده به عنوان بخشی از سیاست برنامه ریزی شده واشنگتن علیه تهران بودیم.

مقام سابق روس و کارشناس ارشد مسائل بین المللی گفت: اما با امضای برجام، وضعیت در دو سال اخیر تغییر کرد و ایران به تدریج از انزوای بین المللی خارج شد و روابط را با کشورهای مختلف و حتی قدرت های غربی متحد آمریکا برقرار کرد یا توسعه داد.

بابورین تصریح کرد: البته این به معنای رضایت آمریکا نیست، ولی این کشور دیگر آزادی عمل برای منزوی کردن ایران را از دست داده است.

مقام اسبق روس همچنین بیان کرد: بسیاری از کشورها حتی متحدان اروپایی آمریکا از سیاست های واشنگتن به ویژه مقابله با ایران و برجام ناراضی هستند و شاهد اعتراض ها به این سیاست ها در غرب هستیم که می خواهند سران کاخ سفید رفتاری خردمندانه در نظام بین المللی داشته باشند.

معاون سابق دوما افزود: کشورهای غربی به ویژه فرانسه و ایتالیا که به گسترش همکاری های پسابرجامی در عرصه های مختلف با ایران امید بسته اند، از بهانه گیری های تکراری آمریکا با ادعاهای واهی علیه تهران خسته شده اند.

وی تاکید کرد: اکنون دیگر همه می دانند، ایران در پی ساخت سلاح اتمی نیست و برنامه هسته ای فقط با ماهیت صلح آمیز دارد و تلاش های آمریکا و اسرائیل برای متهم کردن تهران به دستیابی به چنین سلاح هایی جزئی از یک نقشه سیاسی برای منزوی کردن جمهوری اسلامی در منطقه و عرصه بین المللی بود که اکنون نادرستی آن با برجام ثابت شده است.

کارشناس روس گفت: واشنگتن هم مجبور به پذیرش واقعیت ناکامی این اقدام ها علیه تهران شده است و شرکت مقام های کشورهای مختلف در تحلیف پیش روی ریاست جمهوری روحانی نیز مهر تائیدی بر موفقیت ایران در ارتقای جایگاه بین المللی خود پس از برجام است.

بابورین ادامه داد: همین وضعیت را در روابط آمریکا و دیگر کشورهای غربی در قبال روسیه نیز شاهدیم. بسیاری از مقام های اروپایی به ویژه آلمانی از تحریم های ضدروسی واشنگتن به بهانه های واهی به ویژه مساله اوکراین به ستوه آمده و دیگر حاضر نیستند، میلیاردها دلار برای عملی شدن اهداف آمریکا زیان ببینند.

وی در پایان مصاحبه با ایرنا همچنین ضمن بیان اینکه ایران از تحریم ها سرافراز بیرون آمده است، اظهار کرد: مقاومت ایرانیان در برابر آمریکا و متحدانش و پیروزی در برابر فشارهای خارجی، الگوی خوبی برای دیگر کشورها از جمله روسیه است تا با پایداری در برابر فشارهای غربی به ویژه تحریم ها، استقلال ملی خود را تقویت کنند.