شنبه 5 آگوست 2017 - 14:12

بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت

راه‌اندازی صندوق زعفران، بورس آب و کلینیک پذیرش بورس در آینده، ارزیابی شرکت‌های دارای سهام کنترلی و پایان هفته نخست لیگ ستارگان بورس مهم‌ترین اخبار این هفته بود.

بازار سرمایه در هفته گذشته با خبرهایی مانند راه اندازی صندوق زعفران، بورس آب و کلینیک پذیرش بورس در آینده، ارزیابی شرکت های واگذار شده دارای سهام کنترلی و پایان هفته نخست لیگ ستارگان بورس همراه بود.

به گزارش نگاه اقتصادی، پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه با مروری بر بازار سرمایه در هفته گذشته برخی خبرهای مهم این بخش را بازنشر کرد.

مهمترین این خبرها به شرح زیر است:

* صندوق زعفران به زودی راه‌اندازی می‌شود

مدیرعامل بورس کالا اعلام کرد نخستین صندوق کالایی زعفران راه‌اندازی می‌شود.

حامد سلطانی‌نژاد گفت: صندوق‌ کالایی از ارزش خالص دارایی‌ها برخوردار است و کالا با معامله گواهی سپرده کالایی، تبدیل به اوراق بهادار می‌شود.

وی تاکید کرد برنامه دولت در بخش کشاورزی حمایت از محصولات راهبردی است. این محصولات با معیشت مردم سروکار دارد اما همگان به این نتیجه رسیده‌اند که سیاست‌ حمایتی در قالب‌های سنتی گذشته دیگر جوابگو نیست.

* زمزمه‌های راه‌اندازی بورس آب

به گفته مدیرعامل بورس انرژی، وضعیت منابع آبی در کشور و ساز‌و‌کار معاملاتی، تامین، انتقال، عرضه و مصرف آب خود می‌تواند در آینده در تامین منافع ملی کشور دخیل باشد که در نهایت، شفافیت قیمتی، مصرف بهینه و جذب بخش خصوصی فعال و خلاق مواردی است که با ثبت عرضه و تقاضای آب در بازار سرمایه امکان دستیابی به آنها وجود دارد. سید‌علی حسینی نظر مثبت تصمیم‌سازان اقتصادی در بخش آب را یکی از اهرم‌های حمایتی مهم برشمرد و وجود ظرفیت‌های متناسب برای رونق این بازار به منظور تامین منافع ملی را یکی از اهداف مهم بورس انرژی در حوزه آب عنوان کرد.

* شرکت‌های واگذارشده دارای سهام کنترلی ارزیابی شدند

رییس سازمان خصوصی سازی در همایش ارزیابی عملکرد خصوصی سازی در اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، گفت: درصد سهام متعلق به دولت در این شرکت ها متنوع است و سه نوع تقسیم بندی در این زمینه وجود دارد.

میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی افزود: بخشی از سهام به صورت خرد یا غیرمدیریتی است که دارنده آن به دلیل سهام کمتر از ۱۷ درصد در هیات مدیره عضوی نخواهد داشت و در عین حال بخش دیگری از سهام را که ۱۷ تا ۵۰ درصد است به عنوان سهام مدیریتی می شناسیم که دارنده آن دو عضو در هیات مدیره خواهد داشت.

* ورود آسان و سریع شرکت‌ها به بورس با راه‌اندازی کلینیک پذیرش

عضو شورای عالی بورس درباره افتتاح کلینیک پذیرش بورس در گفت و گو با سنا گفت: مقررات مربوط به پذیرش پیچیده است و ممکن است شرکت هایی که علاقه مند به حضور در بازار سرمایه هستند برای طی این روند، رعایت قانون و احراز شرایط پذیرش ابهام هایی داشته باشند.

به گفته قاسم محسنی، با راه اندازی این کلینیک کارکنان شرکت بورس که در زمینه پذیرش اشراف کامل به قوانین دارند می توانند به شرکت ها کمک کنند تا در مسیر ورود به بازار سرمایه، ابهام های شان برطرف شود تا طی این مسیر و احراز شرایط راحت تر و سریع تر انجام شود.

* نتایج هفته اول نخستین لیگ ستارگان بورس

رییس کمیته اجرایی لیگ ستارگان بورس ایران گفت: یکی از اهداف اصلی ما از راه اندازی نخستین لیگ ستارگان بورس، انتقال و انعکاس فرهنگ اشتغال و کارآفرینی نوین در جامعه بود. در همین هفته اول مسابقه شاهد بودیم تیم های اول، دوم و سوم در عرض یک هفته با رفتار درست معامله گری به سودهای قابل قبولی رسیدند.

یاسر فلاح درباره بازتاب این مسابقه افزود: نخستین دوره لیگ ستارگان در رسانه ها، فعالان بازار و فضای مجازی بازتاب ها و بازخوردهای فراوانی داشت و به واسطه لیگ ستارگان بورس فضای پویا و شادابی در دانشگاه ها به وجود آمده است؛ به طوری که دانشجویان و استادان دانشگاه های شرکت کننده پیگیر این رقابت ها هستند.

* تحول و رونق در بازارهای کالایی با ایجاد صندوق‌های پشتوانه کالا

در آغاز معاملات ثانویه صندوق سرمایه گذاری طلای لوتوس که در نماد طلا آغاز شد، مدیر عامل شرکت بورس کالای ایران به مزایای ورود صندوق های سرمایه گذاری کالایی به حوزه طلا پرداخت و گفت: پوشش اثر تورمی یکی از مهم ترین کارکردهای این صندوق است و همه فعالانی که دنبال پوشش ریسک های ناشی از تورم هستند، می توانند از این صندوق برای ورود به بازار طلا و سرمایه گذاری در آن استفاده کنند.

حامد سلطانی نژاد دومین کارکرد این صندوق را در نقدشوندگی بالای آن دانست و برقراری امکان معاملات برخط توسط شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان به عنوان مدیر و بازارگردان را از دیگر مزیت آن برشمرد.

* حرکت فرابورس به سمت تبدیل شدن به بورس اختصاصی حوزه دانش‌بنیان

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری توسعه سرمایه‌گذاری جسورانه را از اتفاقات خوب در راستای حمایت کشور از کسب‌وکارهای نوآورانه دانست و اظهار داشت: ما تا پیش از این با این نوع سرمایه‌گذاری بیگانه بودیم البته در شیوه تجارت چند هزار ساله کشور بحث سرمایه‌گذاری خطرپذیر وجود داشته ولی در ۱۰۰ سال اخیر آن را کنار گذاشتیم و حالا باید به این سمت حرکت کنیم که حداقل ۴۰ درصد از سیستم سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها از طریق این نوع سرمایه‌گذاری تامین شود.

سورنا ستاری با اشاره به اینکه ما در کشور هم بورس داریم و هم فرابورس که در فرابورس رویکرد اقتصاد دانش‌بنیان دنبال می‌شود، گفت: از این رو فرابورس به سمت تبدیل شدن به بورس اختصاصی حوزه دانش‌بنیان حرکت می‌کند؛ چرا که صندوق‌های جسورانه وارد این بورس شده‌اند.

* تسهیل در تولید و فروش محصولات از طریق بورس کالا

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن، گفت: مردم در تعیین سیاست های اقتصاد مقاومتی نقش دارند و تولیدکنندگان با تولید کالاهای مرغوب می توانند در واردات کمتر کالا تاثیرگذار باشند.

علی یزدانی گفت: برای تسهیل در امر تولید و فروش در بازار، تفاهمنامه‌ای با بورس کالا و فرابورس برای ارایه محصولات امضا کرده ایم.

* قیمت‌گذاری کالاهای اساسی در بورس، مانع فساد و سوء استفاده می‌شود

رییس سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه کشف واقعی قیمت محصولات اساسی در بورس بر سایر روش ها برتری دارد، گفت: با بهره گیری از شفافیت بورس کالا می توان مانع فساد و سوء استفاده در قیمت گذاری کالاها شد.

محمد امیری اصفهانی درباره راهکارهای کاهش فساد در بازارهای معاملاتی افزود: امروزه یکی از راهبردهای بسیار موثر برای مقابله با هر نوع فساد و سوء استفاده، بحث شفافیت است به طوری که اجماع بشری در دنیا به آن رسیده و مباحث علمی هم بر این موضع دلالت دارد.

* روی خوش بازار سرمایه به گزارش‌های سه‌ماهه

کارشناس بازار سرمایه، اعلام کرد اثرات برجام در حال ملموس شدن است و گفت: قرارداد توتال با ارزش پنج میلیارد دلار شاید چندان قابل توجه نباشد اما آغاز کننده قراردادهای بزرگ و مهم بعدی خواهد بود.

عظیم ثابت تاکید کرد در شرایط فعلی، ایران از انزوای جهانی خارج شده و این اتفاق بسیار مهمی است.

وی گفت: سرمایه گذاران خارجی اقبال زیادی برای ورود به بازار ایران دارند؛ زیرا ایران بازاری جوان، بکر، پرقابلیت و آرام برای سرمایه گذاران است و آرامی بازار ایران امتیاز مثبتی به شمار می رود.

* سود و تعدیل‌های مثبت ناشی از ثبات اقتصادی است

به گفته مدیر معاملات کارگزاری بانک کشاورزی، شرایط اقتصادی کشور نسبت به چند سال گذشته که در بازارهایی چون طلا و ارز به طور پیاپی تکانه هایی وجود داشت، فرق کرده و رشدی که اکنون در بازار سرمایه رقم خورده است از رشد و سودآوری فعالیت و عملکرد واقعی شرکت ها نشات می گیرد.

ایمان مقدسیان درباره تعدیل های مثبت در برخی صنایع گفت: تفاوت رشدی که امروز در برخی صنایع شاهدیم با رشدهای حبابی در افزایش سودآوری ناشی از فعالیت و عملکرد واقعی شرکت ها نهفته است.

* صندوق تثبیت؛ عاملی برای رونق و کنترل هیجانات ناخواسته

به گفته مدیر عامل کارگزاری بانک آینده، مهمترین هدف راه اندازی صندوق تثبیت بازار سرمایه پیشگیری از طولانی شدن رکود در بازار بورس و جلوگیری از ورود ضرر و زیان ناشی از هیجان ناخواسته به وجود آمده است و مسوولان قصد دارند با چنین صندوقی از سرمایه سهامداران به خصوص سهامداران جزء حراست کنند.

فردین آقابزرگی افزود: صندوق تثبیت بر اساس ماده ۲۶ لایحه رفع موانع تولید و برای کنترل یا کاهش مخاطرات سامانه ای یا فرادستگاهی بازار سرمایه کشور در شرایط وقوع بحران های مالی و اقتصادی و اجرای سیاست های عمومی حاکمیتی و همچنین حفظ و توسعه شرایط رقابت منصفانه در بازار سرمایه، با شخصیت حقوقی مستقل و غیردولتی به وجود آمده است.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=1857
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)