یکشنبه 6 آگوست 2017 - 4:53

فصلی جدید در انتظار واردکنندگان خودرو

مدیرعامل رامک خودرو گفت: قیمت خودروهای وارداتی افزایش یافته است و در صورت افزایش قیمت ارز، قطعا بالاتر نیز خواهد رفت.

برند سانگ‌یانگ در چند سال گذشته توانسته است بازار بسیار خوبی در کشورمان به دست آورد. خودروی تیوولی این شرکت عرصه را برای رقبایش تنگ کرده و توانسته است فروش بالایی در بازار خودرو داشته باشد.

به گزارش نگاه اقتصادی، رامک خودرو قصد دارد در ادامه موفقیت‌هایی که با تیوولی کسب کرده است خودروی رکستون جدید و همچنین کوراندوی جدید را در بازار عرضه کند و بتواند سهم بیشتری از بازار خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور به دست آورد.

در همین زمینه روزنامه دنیای خودرو با علی عزیزی، مدیرعامل شرکت رامک خودرو گفت‌وگویی در مورد فعالیت‌های جاری این شرکت و معرفی و رونمایی از محصولات آینده رامک خودرو انجام داده است. مدیرعامل رامک خودرو در این گفت‌وگو همچنین به بحث درخصوص تاثیر واردات خودرو در افزایش کیفی و استاندارد خودروها پرداخته و آن را عاملی برای افزایش رقابت دانسته است.

* دلایل اقدام رامک خودرو به ایجاد شوروم‌های جدید در سال جاری چیست؟

برند سانگ‌یانگ سومین تجربه خود در کشورمان را با نیرویی پشت سر می‌گذارد. تجربه‌های قبلی این برند در ایران کوتاه بود اما در حال حاضر بیش پنج سال است که فعالیت خوبی در صنعت خودروی کشورمان دارد. محصول تیوولی، خودرویی است که تیم طراحی سانگ‌یانگ کار خوبی روی آن انجام دادند و رامک خودرو نیز با یک سیاست‌گذاری تهاجمی در بازار و با قیمت‌گذاری مناسب و البته پتانسیل‌های بالایی که خود خودرو داشت، توانست کاری کند تا استقبال خوبی از این محصول در بازار شود. در این فضا کنترل بازار و ابزارهای کنترل آن یکی از سیاست‌های رامک‌خودرو است. بازار آزاد و حاشیه بازار در حال اتفاق بود و ما به‌خاطر آن مورد انتقاد قرار می‌گرفتیم، از این نظر، ما و همچنین توسعه شبکه فروش‌مان را بر آن شدیم تا در تهران علاوه بر نمایشگاه‌هایی که شرکت در اختیار دارد، سه نمایشگاه دیگر را هم افتتاح کنیم. این برنامه را در کلان‌شهرها هم اجرا خواهیم کرد و در مشهد نیز شاهد افتتاح چنین نمایشگاهی خواهیم بود.

* تیوولی محصول شناخته‌شده‌ای است و شاید احتیاجی به معرفی نداشته باشد. آیا این شوروم‌‌ها را جهت فروش بیشتر تیوولی در نظر دارید یا رونمایی از محصولات دیگر سانگ‌یانگ دلیل این کار بوده است؟

پیش‌بینی و عقیده ما این است که تیوولی پتانسیل بالایی دارد و نشان داده که در مقایسه با رقبایش، مردم استقبال بیشتری از آن دارند. اما ما این شو روم‌ها را برای همه سبد محصولاتمان و البته برای همه زنجیره ارزش‌مان دیده‌ایم. همچنین یک فعالیت بیمه‌ای را در نظر گرفته‌ایم و اگر مشتریان در این شوروم محصولی را خریداری کنند تا سقف ۱۲ میلیون ریال بیمه عمر با ۵۰درصد تخفیف به آن‌ها عرضه می‌شود و اگر تا سقف ۲۴ میلیون ریال بیمه عمر تقاضا کنند، جدا از ۶میلیون ریال تخفیف، ۵۰ درصد بیمه بدنه رایگان نیز دریافت خواهند کرد، ضمن اینکه بیمه آتش‌سوزی رایگان دریافت می‌کنند. فعالیت‌های بیمه‌ای را نیز به زنجیره ارزش شرکت اضافه خواهیم کرد.

* محصولات آتی شرکت مانند خودروی رکستون جدید که صحبت‌هایی برای ورودش به کشور شده، قرار است چه زمانی وارد شود و به فروش برسد؟

خودروی رکستون را تا پایان تابستان رونمایی خواهیم کرد. پیش‌فروش این خودرو نیز در ۶ ماه دوم سال انجام خواهد شد. رکستون خودرویی است که شرکت سانگ‌یانگ چهار سال روی پاورتریم آن کار کرده است. موتور این خودرو دارای حجم ۲۰۰۰ سی‌سی است و با ۲۴۰ اسب‌بخار و همچنین گیربکس‌ پیشرفته‌ای که توسط کمپانی‌های بزرگ مانند بنز استفاده می‌شود، قابلیت منحصربه فردی پیدا کرده است. پیش‌بینی ما این است که استقبال از این خودرو و فروش آن، بسیار خوب خواهد بود.

* بازار خودروهای وارداتی به دلیل بسته بودن سایت ثبت سفارش و نوسانات نرخ ارز دچار آشفتگی نسبی شده است. این وضعیت چه تاثیری روی عرضه خودروهای سانگ‌یانگ خواهد داشت؟

در تجربه دولت قبل، آقای روحانی، سیاست‌هایی را برای کنترل بازار ارز و فرصت‌های سرمایه‌گذاری داشت که اصل قضیه درست است و ما تایید می‌کنیم اما در کوتاه‌مدت جواب می‌دهد و در بلند‌مدت انتظار منطقی این است که با یک سیاست‌گذاری و وضع قوانین، توسط دولت عملکرد بهتری را شاهد باشیم. در بازه خودروهای زیر۱۰۰ میلیون تومان تولید منطقی است و بازه قیمتی نزدیک ۲۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری برای تولید چندان توجیه اقتصادی نخواهد داشت. در حال حاضر می‌بینیم که قیمت خودروهای وارداتی افزایش پیدا کرده است و اگر قیمت ارز هم بیشتر شود قطعا قیمت خودروهای وارداتی بیش از این خواهد شد. پیش‌بینی من این است که این دوران گذار است و فصل جدیدی را در بخش خودروهای وارداتی از اواخر امسال شاهد خواهیم بود.

* بسته بودن ثبت سفارش از لحاظ قیمت تمام‌شده، روی محصولات شرکت رامک خودرو تاثیرگذار بوده است؟

این عامل بی‌تاثیر نبوده است. جدا از قیمت تمام‌شده، مهم‌ترین فاکتور، بحث عرضه و تقاضاست که تاثیر خودش را خواهد گذاشت. اما یکی از سیاست‌هایی که ما داریم، مدیریت بازار است که امیدواریم واکنش خوبی در این دوران گذار داشته باشیم.

* قرار است غیر از رکستون چه محصولات دیگری در نیمه دوم سال وارد شوند؟

محصولات سانگ‌یانگ بیشتر در حوزه خودروهای کراس‌اوور، اس‌یو‌وی و شاسی‌بلند هستند. با محدودیتی که در بحث واردات خودروهای ۲۵۰۰ سی‌سی وجود دارد، امکان واردات بسیاری از محصولات این شرکت را نداریم. اما تیم طراحی سانگ‌یانگ کارهای فیس‌لیفت کوراندو را انجام داده است و ما نیز در هفته‌های آتی رونمایی از این محصول را خواهیم داشت. پیش‌فروش کوراندو هم آغاز شده است. ضمن اینکه سانگ‌یانگ روی خودروهای برقی خودش هم کار کرده و پیش‌بینی می‌شود خودروی خوبی خواهد بود و تا ۲سال آینده به بازار خواهد آمد. به نظر می‌رسد عمر خودروهای فسیلی به سرآمده و ما کم‌کم باید با این خودروها تا ۱۰ سال آینده خداحافظی کنیم.

* با توجه به اینکه شرکت رامک خودرو، نماینده رسمی شرکت سانگ‌یانگ در کشورمان است و همچنین استقبال از محصولات این شرکت در ایران بسیار بالا بوده، آیا تا به حال صحبتی مبنی بر سرمایه‌گذاری مستقیم این شرکت در کشورمان شده است؟

کارگروه تولید خودرو بیش از چند سال در شرکت فعال است. در یک سال گذشته به‌طور منظم جلساتی برای سرمایه‌گذاری و تولید انجام شده است. بحث سرمایه‌گذاری خارجی و استفاده از فرصت‌های منطقه‌ای مورد توجه ما بوده و سیگنال‌های خوبی هم بین دو طرف منتقل شده است. امیدواریم که با تغییر فضا و منطقی شدن فضای جدید خبرهای خوب از این همکاری در آینده منتشر شود.

* در این زمینه چه درخواستی از دولت و به‌طور کلی سیاست‌گذاران صنعت خودرو دارید؟

من فقط درخواستم از دولتمردان این است که با شروع تازه‌ای که دولت در روزهای آینده خواهد داشت، در بحث خودرو و واردات خودرو یک تصمیم منطقی گرفته شود. یعنی یک تصمیم صفر و یکی نباشد و درواقع فاز درستی ترسیم شود. مثلا در بحث ممنوعیت واردات خودروهای ۲۵۰۰ سی‌سی تصمیمات درستی گرفته شود. چراکه ما خودروی ۲۵۰۰‌سی‌سی داریم که مصرفی کمتر از ۸ لیتر دارد و از آن طرف خودروی ۱۳۰۰‌سی‌سی داریم که بالای ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف سوخت دارد. این مکانیزم، صحیح نیست و امیدواریم که دولت در این زمینه تصمیم مناسبی بگیرد. یکی از ویژگی‌هایی که واردات خودرو داشته این است که سطح انتظار مردم را از کیفیت خودروها بالا برده و این تاثیر خوبی در فضای رقابتی و کیفی بازار خودرو داشته و فضایی را به وجود آورده تا خودروسازان و واردکنندگان آپشن‌های بیشتری در خودرو به کار بگیرند و باعث افزایش کیفیت و استاندارد خودروها شوند.

* تصمیم منطقی دولت در این زمینه چیست؟

به عنوان مثال واردکننده برای واردات یک خودروی ۴۰۰میلیون‌تومانی باید ۴ خودرو را اسقاط و برای واردات یک خودروی ۱۰۰ میلیون تومانی هم باید ۴ خودرو اسقاط کند یا با مصرف سوخت مشخص، یک خودرو باید اسقاط شود اما اگر خودرویی تنها یک‌دهم از آن میزان مصرف سوخت بیشتری داشته باشد، واردکننده باید ۴ خودرو اسقاط کند. این یکی از بحث‌هاست و بحث دیگر در خصوص تولید است. اشتغال یکی از مهم‌ترین مسائل ملی است اما باید اجازه تولید در کشور با کمتر از ۲۰درصد ساخت داخل را هم بدهند. سانگ‌یانگ در سال جاری در عربستان یک خط تولید راه‌اندازی کرده است. دولت عربستان زمین رایگان و تسهیلات مناسبی را در اختیار سانگ‌یانگ قرارداده است تا سالانه ۲۰ هزار دستگاه خودرو تولید کند. دولت باید در بحث سرمایه‌گذاری خودروها تسهیلاتی را در نظر بگیرد. هر دولتی برای خودش یک یادگاری گذاشته است. دولت باید بخش خصوصی را حمایت کند و تسهیل در کسب‌وکار بخش خصوصی را در دستور کار خود قرار دهد چراکه بخش خصوصی در رنج و فشار است.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=1911
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)