یکشنبه 6 آگوست 2017 - 19:20

ایدرو؛ طلایه‌دار جذب سرمایه‌گذاری خارجی در پسابرجام

ایدرو دوباره به ریل برگشته و بیشترین بهره‌برداری از برجام را برای توسعه صنعتی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور داشته است.

نگاه اقتصادی، علی طجوزی – سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با بیشترین بهره برداری از برجام برای توسعه صنعتی، دوباره به ریل برگشته و بیشترین جذب سرمایه گذاری خارجی را در کشور داشته است.

توافق هسته ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) فرصتی برای افزایش تعاملات بین المللی در همه زمینه ها به ویژه بخش های اقتصادی و صنعتی ایجاد کرد.

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان یک سازمان توسعه ای در زیرمجموعه وزارت صنعت معدن و تجارت، هدایت بخش عمده ای از صنایع را در مگاپروژه ها و توسعه صنایع در مناطق محروم و همچنین بهره گیری از فناوری های نوین را بر عهده دارد. البته فعالیت در صنعت نفت و توسعه صنایع پتروشیمی و تکمیل زنجیره تولید در این بخش نیز جزو فعالیت های ایدرو بود که با بروز تحریم ها به طور تقریبی از فعالیت باز ایستاد.

«منصور معظمی» در ماه های آخر سال ۱۳٩۴ پس از سال ها تجربه در صنعت نفت به ایدرو آمد و سازمانی را که به سبب محدویت های تحریم از نقش خود جدا شده بود، با یک سیستم توسعه گرا به وسط میدان آورد.

وی در آغاز ۲ خودروساز کشور (ایران خودرو و سایپا) را که با کاهش تولید روبه‌رو شده بودند با همراهی مدیران این شرکت ها به تولید اقتصادی روزانه متوسط ۴۵٠٠ خودرو رساند و پس از توافق برجام دست به کار شد تا جذب سرمایه گذاری خارجی را برای اشتغال و تولید در کشور رقم بزند.

سرمایه گذاری مشترک در تولید و طراحی شیرهای کنترلی صنعت نفت با سرمایه گذاری مشترک «جیوا گروپ» ایتالیا و ساخت کارخانه گیربکس اتوماتیک با مشارکت «پانچ» بلژیک در زنجان با هدف تامین نیاز خودروهای داخلی به گیربکس اتوماتیک با آخرین فناوری روز دنیا به همراه تعهد در راه اندازی مرکز طراحی توسط این شرکت از جمله اقدام های انجام شده است.

البته کمک به عقد قراردادهای بین المللی ایران خودرو و سایپا با پژو و سیتروئن گام بزرگ دیگری بود که با نظارت ایدرو انجام شد.

یکی دیگر از وظایف ایدرو در فاز ١٧و١٨ پارس جنوبی بود که سال ها عقب افتاده بود و با یک برنامه منظم و ثبت رکوردهای جهانی تحویل شرکت ملی نفت شد. فاز ١۴ نیز به رشد ۴٠ درصدی رسیده است.

راه اندازی شرکت های مانند جی.تی.اُ (GTO) برای تبدیل گاز به اولفین در بخش پتروشیمی نیز حرکت بزرگ دیگر ایدرو به شمار می رود.

بعد از واگذاری تامین ۲هزار دستگاه واگن به ایدرو، ۲ سرمایه گذار این عرصه از روسیه و فرانسه جذب شدند تا طی یک قرارداد ساخت در داخل هم واگن های مورد نیاز مترو و بین شهری تامین شود و هم شرکت هایی مانند «ایریکو و واگن پارس» که از بیکاری رنج می برند دوباره به تولید برگردانده شوند.

ایدرو در کشتی سازی تعهد تحویل کشتی اقیانوس پیمای کاشان را پس از سال ها تکمیل کرد و با عقد قرارداد با شرکت «دوو» کره جنوبی یک سرمایه گذاری مستقیم خارجی با مشارکت کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش ایران را جذب و تولید را رقم زد.

بازسازی شرکت قند دزفول پس از سال ها ویرانی و احیای بافت بلوچ در منطقه محروم ایرانشهر و طرح هایی مانند ساخت لاستیک در زابل و کرمانشاه و مرند، صنعت را به مناطق محروم هدایت کرد.

توجه به دستاوردهای دانشگاهیان و سرمایه گذاری در تحقیقات آنها نیز یکی از گام های ایدرو در دوره مسوولیت معظمی بود.

حمایت و هدایت طرح دانشجویان دانشگاه شریف برای تولید غشای ممبران با هدف تصفیه مایعات نیز یک فعالیت ارزشمند ایدرو برای افزایش خودباوری جوانان بود.

قرارداد با شرکت رنو- چهارمین خودروساز جهان- برای خودروسازی با ٣٠ درصد صادرات نیز در یک فرایند دقیق برای جذب سرمایه گذاری خارجی رخ داده است.

اگر بگوییم ایدرو دوباره به ریل برگشته و بیشترین بهره برداری از برجام را برای توسعه صنعتی و جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور داشته است، به طور قطع توسط همه کارشناسان تایید می شود.

لینک کوتاه : http://negaheghtesadi.ir/?p=1938
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)