- نگاه اقتصادی - https://negaheghtesadi.ir -

سنگ سپرده‌گذاران بزرگ پیش پای مشتریان خرد فرشتگان

در حالی که روند تعیین تکلیف حساب های تعاونی فرشتگان ۸۰ روز است از سپرده های خرد آغاز شده، دارندگان سپرده های کلان با شکایت به مراجع قضایی برخی حساب های موسسه کاسپین را مسدود کرده اند.

به گزارش نگاه اقتصادی به نقل از ایرنا، کار تعیین تکلیف سپرده گذاران تعاونی فرشتگان قرار بود از ۱۲ مرداد وارد مرحله جدیدی شود و نوبت به سپرده های زیر ۲ میلیارد ریال برسد اما از چهارشنبه گذشته (۱۱ مرداد) حساب های برخی شعب این موسسه با حکم قضایی مسدود شده است و امکان واریز وجه به حساب های مشتریان وجود ندارد.

سپرده گذاران کلان فرشتگان در روزهای اخیر توانسته اند با صرف هزینه فراوان، احکامی را برای تامین منافع خود بگیرند که در نتیجه آن هم تعیین تکلیف سپرده گذاران خرد مختل می شود و هم بخش بزرگی از مشتریان را در بلاتکلیفی نگه می دارد.

نتیجه مستقیم این اقدام ها، دیرتر رسیدن سپرده گذاران به پول های خود است در حالی که در ماه های اخیر دولت، مجلس و بانک مرکزی بر تسریع در تعیین تکلیف سپرده های مردم بویژه سپرده گذاران با مبالغ کمتر تاکید دارند.

علی نعیمی، مدیرعامل موسسه کاسپین در گفت‌‌و‌گو با ایرنا مسدود شدن برخی حساب های این موسسه به دلیل صدور احکام قضایی را تایید کرد و گفت: این موضوع به قوه قضاییه و بانک مرکزی منعکس شده است و در حال پیگیری موضوع برای رفع مشکل هستیم.

وی با بیان اینکه این حساب ها با حکم قضایی مسدود شده اند، افزود: اکنون ۲۰ شعبه کاسپین با مشکل مسدود شدن حساب ها مواجه هستند و هنوز مشکل رفع نشده است.

نعیمی یادآور شد: صدور این احکام قضایی در حالی انجام شده است که خرداد ماه امسال رئیس قوه قضاییه با صدور بخشنامه ای در زمینه رسیدگی به شکایات علیه شرکت های تعاونی اعتبار و موسسات مالی دادستان های سراسر کشور را مکلف کرده بود که در رسیدگی به شکایات علیه شرکت های تعاونی اعتبار و موسسات مالی اعتباری، با دادستان کل کشور هماهنگ باشند.

در این بخشنامه، آیت‌الله آملی لاریجانی، دادستان کل کشور را مسئول اجرای این بخشنامه دانسته و از وی خواسته بود گزارش موردی درباره اقدام های به عمل آمده را به حوزه ریاست قوه قضائیه ارسال کنند.

از این رو به نظر می رسد حکم اخیر بدون در نظر گرفتن وحدت رویه قضایی صادره از سوی رئیس قوه قضاییه در خصوص موسسات غیرمجاز است و در نتیجه آن، توان مدیران موسسه کاسپین از تمرکز بر ساماندهی و تعیین تکلیف حساب ها، به پیگیری های قضایی معطوف می شود و در نتیجه سپرده گذاران برای به سرانجام رسیدن وضعیت فرشتگان باید مدت بیشتری در بلاتکلیفی بمانند.

«علی وقف‌چی» نماینده زنجان در مجلس که مشکل سپرده گذاران موسسات غیرمجاز را پیگیری می کند، در گفت و گو با ایرنا، با بی اطلاعی از مسدود شدن حساب های کاسپین اظهار داشت: به نظر می رسد که مرجع قضایی به دنبال این است که دارایی های موجود تعاونی فرشتگان به نسبت سپرده گذاری انجام شده، تقسیم شود.

ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی شامگاه چهاردهم مرداد در یک برنامه تلویزیونی فشار سپرده گذاران کلان بر موسسه کاسپین را تایید کرد و با تقسیم بندی متخلفان و اخلال گران روند تعیین تکلیف ها به دو گروه اصلی گفت: گروه اول همان مدیران متخلف هستند که از طریق ایادی خود در حال ایجاد اخلال در فرآیند رسیدگی به حساب ها هستند.

به گفته وی، گروه دوم کسانی هستند که سپرده درشت دارند و اجازه نمی دهند سپرده گذاران خرد برای تعیین تکلیف سپرده های خود مراجعه کنند.
با این اوصاف به نظر می رسد مسدود شدن برخی حساب های کاسپین، نتیجه ای جز ایجاد اخلال در برنامه بانک مرکزی در تعیین تکلیف سپرده گذاران ندارد.

* آخرین وضعیت سپرده گذاران فرشتگان از نگاه آمار

تاکنون ۴۴۰ هزار و ۱۷۷ نفر از سپرده‌گذاران تعاونی منحله فرشتگان تعیین تکلیف شده‌اند و برای این افراد، نزد موسسه اعتباری کاسپین افتتاح حساب شده است.

علی نعیمی، مدیرعامل موسسه کاسپین، با بیان اینکه برای ساماندهی سپرده‌های سپرده‌گذاران این تعاونی، حدود ۱۴ هزار میلیارد ریال پرداخت شده است، گفت: از مجموع پرداختی انجام شده، ۱۱ هزار میلیارد ریال از محل خط اعتباری بانک مرکزی و حدود ۳ هزار میلیارد ریال نیز از محل منابع موسسه کاسپین بوده است.

اواخر اسفندماه ۱۳۹۴ با صدور مجوز از سوی شورای پ‍ول و اعتبار برای موسسه کاس‍ین مقرر شد این موسسه دارایی‌ها و بدهی‌های قابل تجمیع هشت تعاونی غیرمجاز شامل فرشتگان، الزهرا، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، عام کشاورزان مازندران، حسنات اصفهان، پیوند مشهد، بدر توس و امید جلین را طبق روش مشخص به حساب های خود انتقال دهد.

فرآیند انتقال اموال این تعاونی ها به کاسپین در سال ۱۳۹۵ پیگیری شد و از اوایل امسال کار تعیین تکلیف حساب های سپرده گذاران تعاونی های یاد شده در کاسپین کلید خورد.

از آن‌جا که عمده مشکل اصلی در رسیدگی به سپرده گذاران مربوط به تعاونی فرشتگان بود، تعیین تکلیف حساب های مربوط به تعاونی منحل شده فرشتگان از بیست و هشتم اردیبهشت ماه برای حساب هایی با موجودی حداکثر ۱۰۰ میلیون ریال آغاز شد و تاکنون تا حساب های یک میلیارد ریال تعیین تکلیف شده اند.
طبق جدول زمان بندی تعیین تکلیف حساب ها تا سقف ۲ میلیارد ریال آغاز شده است.

بر اساس برنامه اعلام شده بانک مرکزی، در این شیوه ۹۰ درصد موجودی حساب های سپرده گذاران از محل خط اعتباری بانک مرکزی به صورت علی الحساب تعیین تکلیف می شود و به تناسب شناسایی دارایی های جدید فرشتگان، تسویه حساب ها ادامه می یابد.

بر اساس بررسی های مرجع قضایی، از مجموع ۸۶ هزار میلیارد ریال (۸۶۰۰ میلیارد تومان) سپرده‌ای که فرشتگان جذب کرده بود، رقمی نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد ریال (سه هزار میلیارد تومان) را سودهایی در برمی‌گیرد که وجود خارجی ندارد.

بر این مبنا حدود ۵۶ هزار میلیارد ریال بدهی تعاونی منحل شده فرشتگان به سپرده گذاران خود است که ۳۱ هزار میلیارد از آن در قبال دارایی های شناسایی شده این تعاونی از طرف بانک مرکزی در اختیار موسسه اعتباری کاسپین قرار می گیرد.

مبلغ باقیمانده نیز باید از طریق شناسایی اموال دیگری که گردانندگان این تعاونی از محل سپرده های مردمی تصاحب کردند، تامین شود که اکنون پلیس آگاهی در حال شناسایی این موارد است.

رییس‌کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه این نهاد به دنبال حفظ منافع سپرده گذاران است، گفته است: به میزانی که از دارایی های تعاونی های منحله از جمله فرشتگان شناسایی شود، به سپرده گذاران تعلق می گیرد.

به گفته سیف، اولویت نخست با اصل سپرده های مردم است و پس از تکمیل آن، نوبت به پرداخت سودهای متعارف می رسد و سهامداران فرشتگان تا زمانی که همه سپرده گذاران آن تعیین تکلیف و تصفیه نشده اند، بدهکارند و همه اموال آنها باید به سپرده گذاران تخصیص یابد و حتی سهم آنها در موسسه کاسپین هم متعلق به سپرده گذاران است‌.